نمایشگاه صنایع دستی و سوغات بهمراه رقص های محلی و سنتی
کاخ سعدآباد ورودی زعفرانیه
ساعت 10 صبح الی 21
از امروز تا 13 فروردین ماه
چرم نیما
با این که کمتر از 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقیست دکتر ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران را عوض نمود
حال جناب دکتر ملک زاده تو این سه ماه چی میشد آقای فراهانی می موند
با این که کمتر از 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقیست دکتر ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران را عوض نمود
حال جناب دکتر ملک زاده تو این سه ماه چی میشد آقای فراهانی می موند
با این که کمتر از 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقیست دکتر ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران را عوض نمود
حال جناب دکتر ملک زاده تو این سه ماه چی میشد آقای فراهانی می موند
با این که کمتر از 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقیست دکتر ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور ، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران را عوض نمود
حال جناب دکتر ملک زاده تو این سه ماه چی میشد آقای فراهانی می موند
لیست کلیه سایت های مربوط به مکان های تاریخی ایران در سمت چپ صفحه فقط بر روی پیوندها ی سایتهای مختلف کلیک کنید و اخبار روز صنایع دستی در تهران و نمایشگاههای مختلف توسط هنرمندان صنایع دستی و میراث فرهنگی و مقاله های مختلف در رابطه با رشته های مختلف صنایع دستی را مطالعه نمایید
16 الی 18 اسفند 91 محل دایمی نمایشگاههای بین المللی تهران
جشنواره نیکوکاری یاوری سبز 17 اسفند ماه در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
در آستانه آغاز سال جدید، جشنواره نیکوکاری یاوری سبز 17 اسفند ماه (پنجشنبه) از ساعت 17 الی 19 در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود. در مراسم این روز که با هدف حمایت از کودکان تحت پوشش برگزار میشود، علاوه بر جشن نیکوکاری، نمایشگاه صنایع دستی کودکان تحت پوشش، نمایشگاه عکس و بازارچه غذای خانگی نیز برپا خواهد شد.
گفتنی است نمایشگاههای صنایع دستی کودکان و عکس، تا تاریخ 24 اسفند در فرهنگسرای ارسباران دایر خواهند بود.
طی ماههای گذشته شاهد حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی همچون CITM چین، فیتور اسپانیا، BIT میلان بودیم که هریک از آنها به دلیل سهلانگاری مسئولان، عدم حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی و عدم توجه به غرفه آرایی و ارائه معرفی درست ایران از دست رفتند. حال باید دید آیا تجربیات گذشته چراغ راه فعالیتهای آینده میشود یا فرصتها یکی پس از دیگری از دست میرود؟
خیال چیست و چه حقیقت و ماهیتی دارد و با چه صفات و اسمایی باید تعریف شود؟ در واقع ، خیال چند معنی دارد. اگر به فرهنگ های لغت و اصطلاح نامه ها رجوع شود، اولین معادل «خیال» عبارت است از تصویر، تصویر شی ء در چشمه و آب و آینه.
فرش های دستباف و ماشینی همراه همیشگی خانه های ایرانی هستند. این گستردنی های رنگارنگ و زیبا در هر خانه ای و با هر قدر و بهایی که باشند برای ماندگاری و دوام به نگهداری و مواظبت احتیاج دارند. رعایت نکات ساده می تواند طول عمر و زیبایی ماندگار فرش های خانه تان را ضمانت کند.
بی گفتگو کاربرد چرم پیش از ریسندگی و بافندگی بوده و با اینهمه فن آماده کردن پوست تاکنون تغییر زیادی نکرده است . یکی از مورخین دربارهٔ صنایع اروپایی شمالی می نویسد (( که فن چرمسازی از روزگار قدیم تا سدهٔ نوزدهم را کد بوده است )) . در مورد ایران هم تا این اواخر که روش نوین دباغی آغاز گردید همانگونه بوده است .
چرمسازان قرون وسطی در ساختن چرمهای ظریف و زیبا مشهور بودند . این حوقل که در سال ۹۵۰ میلادی از خراسان دیدن کرده از چرمهای ظریف پوست بزی که چرمسازان گورکان در نزدیک مرو می ساختند و به نام سختیان شناخته می بود بسیار تعریف می کند و می گوید فرآوردهٔ این چرمسازان به سراسر کشور فرستاده می شد .
شاردن صنعت دباغی و چرمسازی ایران را این گونه توصیف می کند : (( این صنعتی دستی است که ایرانیان در آن از همه استادترند )) و دربارهٔ چرم ساغری که ایران در زمان او ( ۱۶۶۵ میلادی ) به هندوستان و خاور نزدیک صادر می کرد به تفصیل سخن می گوید .
امروز برای به عمل آوردن خام ( چرم ) دو راه هست ، آماده کردن پوست گوسفند و بز با زاج سفید و نمک به نـام چـرم زاغـی ، و دباغی خام گاو ، الاغ و اسب ، عمـل دباغی به طریق زیر انجـام می شود :
۱) خام را آب زدن .
خام خشک را از دهات و نواحی اطراف به دباغی آورده و بسته به کلفتی و مقدار چربی پوست ، سه تا شش روز آن را در حوض آب خیس می کنند چرم بومی که از کشتارگاه می آید به آب زده نمی شود .
۲) آهک زدن و عورامکاری .
پس از اینکه خام خشک خوب خیس خورد و نرم شد ، همراه با خام های تازهٔ خیس نشده ، توی گودالهای آهک می گذارند ، گودال آهک خمره های لعابی است که توی زمین کار گذاشته اند و آن را لـولـه کش می نامنـد . آهک زنـده را روی خـام پاشیده و خمره را پر آب می کنند . پس از چهار تا شش روز آب آهک نسوج خام را از هم باز کرده و موهای آن را نرم کرده است . خام را از خمرهٔ آهک بیرون آورده و هر کدام را روی تیر آویزان می کنند ، و با کارد ویژه ای آن را عورامکاری می کنند و کارد را با سنگ عورام مرتب نیز می کنند .
۳) متورم کردن .
پس از عورامکاری ، خام را به خمرهٔ دیگری برده و روی آن را آرد جو می پاشند . وقتی به اندازه کافی خام در خمره گذاشته شد آن را پر از آب می کنند ، و عمل تخمیر آغاز می گردد و سبب می شود که پوست ورم کرده ، و نسبت به مواد دباغی حساس شود و گوشتهای اضافی روی آن شل و آهکهایی که قبلاً روی آن پاشیده اند خنثی شود .
این فرایند ، که آرد جو کردن نامیده می شود ، در زمستان ۲۰ روز و در تابستان ۱۵ روز طول می کشد . پس از اینکه پوستها پخته شد آنها را از خمـره بیرون آورده و هـر کـدام را روی تیر عمودی به نام خار چوغ گذاشته و خـام را داس می کنند ، یعنی گوشتهای اضافی آن را می کنند ، این کار را با چاقوی دو دسته ای به نام داس انجام می دهند . سپس پوستها را با دیگر در خمرهٔ آردجو می گذارند تا باز پخته شود .
۴) نمک پاشیدن .
وقتی پس از سـه تا چهـار روز پختـن دوم هـم کامل شد ، پـوستـها را تـوی قدح می گذارند روی هرپوستی نمک می پاشند و سه تا چهار روز آنجا می ماند .
۵مازوکاری . وقتی پوست برای مازوکاری واقعی آماده شد ، آن را در گودالهای آجری که با چوب اندود شده و به نام گودچوب ( سیله ) شناخته می شود می گذارند روی هر پوست که درون گودال می گذارند گرد مازوی نرم و یا گرد پوست درخت اقاقیا می باشند .
گردکردن و کوبیدن مازو و پـوست اقاقیـا ، با دستاسی ( آرچی ) همانند آسیای دستی که در کوزه گران به کار می برند انجام می شود ؛ و یا اینکه ممکنست که گرد آن را از بازار بخرند . در بازار آسیای مخصوصی برای نرم کردن این گونه مواد وجود دارد . پوست چهار تا پنج روز در گودال مازو می ماند . هر روز آنها را پشت و رو می کنند و لگد می زنند .
۶) کاشیکاری .
پس از مازوکاری پوستها را در آفتاب خشک می کنند و روی تخته ای که در زیر آن چهارپایه ( کرسی ) قرار گرفته می گذارند . قسمت گوشتی آن را با سنگ پا پرداخت می کنند .
۷) رنگ ریختن .
برای رنکاری چرم ، رنگهایی مثل گِل ورز ، جوهر گلی و صابون سفید مناسب است و آن را بر رویهٔ پوست می ریزند .
۸) صیقلزنی .
بار دیگر پوست را روی تختهٔ پرداخت کاری گذاشته و صیقل ( مهره ) پرداخت را با فشار روی آن می کشند . در دباغی های بزرگتر کاشیکاری ، رنگ ریختن و صیقلزنی هر سه را چرمساز ( چرمگر ) انجام می دهد .
هنر سوخت روی چرم یعنی کاربرد رنگهای تیره از چرم بر روی بوم مورد نظر و نصب و چسباندن آنها در کنار همدیگر . درحال حاضر ازاستادان پیش کسوت در این هنر چند تن باقی مانده اند. دراین نوع هنر، گاهی از همه تزئینات رایج روی چرم نیز استفاده می شود. هنر سوخت از زمان صفویه درایران وجودداشته است .درآن دوران این هنر روی جلد قرآن وکتابهای نفیس خطی کار می شد. درفاصله انقراض سلسله صفویه تادوره قاجاریه این هنربه بوته فراموشی سپرده شد . وجه تسمیه هنر سوخت را به دو دلیل دانسته اند اول کاربرد رنگهای سوخته یعنی رنگهای غیر شفاف و پخته در هنر سوخت چرم بر خلاف هنر مینیاتور و نقاشی ایرانی ،این امر از مبانی و اصول اصلی هنر سوخت چرم است.
دوم به دلیل ایجاد نقوش برجسته بر روی قطعات چرم تیماج که به دو روش ضربی و یا توسط ابزار های گداخته می باشد. ار آنجا که معمولا کتب ، واجد نسخه های متعددی هستند،مگر در موارد استثنائی امکان جلد سازی به شیوه سوخت چرم با ابزار های گداخته وهمچنین خلق آثار پرکار روی آن معمول نبوده و به همین علت جلد سازان بیشتر با تهیه مهرهای فلزی نقش بر جسته مختلف جلد هارا به روش ضربی آماده می کردند .
هنر سوخت احتیاج به تسلط و مهارت در چندین رشته متفاوت دارد از جمله صحافی و کاغذ سازی ،چرم سازی، رنگرزی ،طلاکوبی ،خطاطی ،تذهیب ،تشعیرو مینیاتورکه تسلط به هر یک از آنها نیازمند تجارب متفاوت و گوناگون است. یک تابلوسوخت مجموعه هنرهای اصیل ایرانی به همراه ترکیبی ازچندصنعت میباشد وعبارت است ازبرش چرم نازک پوست گوسفند وبه کاربردن آن برای پیاده کردن نقوش وتصاویروطراحی ختائی درحواشی صوروسپس طلا پوش کردن وصحافی وتشعیر وتذهیب آن، به نحوی که یک تابلوی مینیاتوربوسیله الصاق قطعات چرم های بریده شده شکل می گیرد ودرچهارطرف آن اشعاری باهمان چرم ها البته به رنگ سیاه وسفیدکه به شکل حروف درآمده ،سطر بندی شده وبا هم پیوند می خورد.
کیفیت یک اثر سوخت به کاربرد مواد اصیل و طبیعی در رنگها ،استفاده از طلای خالص وپرورده شده ونیز استفاده از چرمهای مرغوب ودرست دباغی شده در آن می باشد.همچنین زیبائی واصالت طرح مورد استفاده نکته حائز اهمیت دیگری در این زمینه می باشد.
مرور آثار، علائم، نوشته ها و کتیبه های دوران گذشته تاریخ ایران و نقوشی که در آثار باستانی دیده میشود نشان دهنده این است که ایرانیان قدیم از چرم برای کفش و افزارهای جنبی و لوازم دیگر استفاده می کردند. از ابتدای قرن چهارم تا قرن نهم و دهم فصل نوینی در هنر کتاب سازی گشوده شد و چند نوع جلد تزئینی ابداع گردید که اهم آنها جلدهای سوخت یا (سوخته) و معرق بوده است.
در زمانهای دور هنر نوشتن روی چرم وجود داشته است و شاید نتوان بطور دقیق قدمت این رشته را بیان کرد روزگاری که هنوز کاغذ در اختیار انسان نبوده افرادی بودند که مطالب را روی چرم می نگاشتند و به نسلهای بعد به یادگار می گذاشتند نمونه بارز آن آیات قرآنی است که در صدر اسلام جهت ماندگاری بیشتر بر روی چرم نوشته شده است لذا می توان گفت که هنر قلمزنی روی چرم یکی از قدیمیترین و جذابترین رشته از رشته های صنایع دستی بوده که متاسفانه به دلایلی به مرور زمان منسوخ و از بین رفته است.
اهمیت تولیدات چرمی در بین صنایع دستی تا حدودی مربوط به ساختمان فیزیکی آن می باشد، زیرا چرم ماده ای است که در طی جریان دباغی می توان آن را مانند مخمل، نرم کرد و یا با حرارت شدید فرمهای گوناگون به آن داد.
مراحل آماده سازی چرم شامل خیساندن یا مرحله شستشو در حوضچه های مخصوص، مرحله مو زدایی یا آهک زنی، مرحله آهک زدایی ، مرحله لش زدایی ، تمیز کردن رخ پوست، مرحله آنزیم دادن، دباغی کردن، آبگیری، تراش، ورقه کردن، جور کردن و قلمزنی روی چرم می باشد.
چرم به دلیل قابلیت و خصوصیات آن با تکنیک های متعددی کار می شود از جمله:
1- قالب گیری
2- بافت و دوخت
3- حکاکی و قلمزنی روی چرم
4- نقاشی روی چرم
5- سوخت و معرق چوب
6- گلدوزی روی چرم
7- باتیک روی چرم
امروزه نیز معدود هنرمندان قلمزن روی چرم ضمن احیاء این رشته فاخر، تابلوهای نفیس و ارزشمندی تولید و در اختیار هنردوستان عزیز قرار می دهند کاربردهای این آثار به فراخور سلایق متنوع اشخاص متفاوت می باشد ازجمله: اهدا به عنوان یادبود و کادو در مناسبتهای گوناگون – استفاده برای تزئین داخلی منازل شخصی و ادارات – اهداء به عنوان جایزه و یادبود در سازمانهای خصوصی و ادارات دولتی و ...
حکاکی روی چرم از نظر اصول کار و تکنیک، تشابه زیادی به قلمزنی روی فلز دارد. این تکنیک شاید در خارج از کشور رواج بیشتری داشته باشد اما سابقه تاریخی آن بر روی جلدهای ایرانی هر چند با موتیف های محدودتر، کاملاً مشهود است. برجستگی ها و فرورفتگی های منقوش روی چرم به وسیله قلم های فولادی بر روی آن حک می شود. از ابتدای قرن چهارم تا قرن نهم و دهم فصل نوینی در هنر کتاب سازی گشوده شد و چند نوع جلد تزئینی ابداع گردید که اهم آنها جلدهای سوخت یا (سوخته) و معرق بوده است. در روش ساخت جلد سوخت نقوش گل و مرغ یا تصاویر حیوانات را با طلا و نقره می پوشانند و نقوش را بصورت برجسته با همان رنگ اصلی چرم بیرون می آورند
برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمائید
|
|
وي افزود: با فرا رسيدن ايام نوروز و در راستاي خدمات رساني به زائران و مسافران نوروزي و نيز تحقق شعار توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني، پيش بيني راه اندازي 200 غرفه در مبادي شهرستان هاي بجنورد، گرمه، شيروان، مانه و سملقان و فاروج شده است.
اين مقام مسوول خاطرنشان کرد: در اين بازارچه ها صنعتگران خراسان شمالي توانمندي ها و توليدات صنايع دستي خود را به نمايش مي گذارند.
کاظمي با بيان اين که در حاشيه اين نمايشگاه هنرمندان خراسان شمالي به اجرا برنامه هاي آئيني و موسيقي سنتي مي پردازند، يادآور شد: بازارچه هاي نوروزي سال 92 از 27 اسفندماه تا 15 فروردين ماه در اين شهرستان ها برپا مي شود
اين بانک اطلاعاتي امروز با حضور «يحيي رحمتي» معاون صنايع دستي کشور در حاشيه مراسم تجليل از دريافت کنندگان نشان بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در سال 2012 رونمايي شد.
در اين بانک اطلاعاتي تمامي مشخصات آثار دريافت کنندگان نشان ملي و بين المللي مرغوبيت صنايع دستي ثبت شده و علاقه مندان مي توانند با مراجعه به اين بانک اطلاعاتي به آدرس IHA.ICHTO.IR با پديدآورندگان برتر صنايع دستي کشور در حوزه ملي و بين المللي آشنا شوند.
در مراسم رونمايي از اين بانک اطلاعاتي اسفنديار حيدري پور مديرعامل منطقه آزاد قشم و تارينا ويرتانن مدير دفتر منطقه اي يونسکو در ايران نيز حضور داشتند.
«يحيي رحمتي» پيش از ظهر امروز در مراسم تجليل از دريافت کنندگان نشان بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در سال 2012 ميلادي که در جزيره زيباي قشم در حال برگزاري است با اعلام اين خبر گفت: صنايع دستي ايران جزو بهترين، زيباترين و ارزشمندترين صنايع دستي در جهان است که شايستگي دريافت نشان مرغوبيت از يونسکو را دارد.
وي افزود: خوشبختانه شاهد رشد فزاينده اي در کسب نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو توسط هنرمندان صنايع دستي کشور هستيم به گونه اي که در سال 2007 تنها شش اثر از ايران موفق به کسب نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسکو شده اند اما خوشبختانه در سال گذشته ميلادي 147 اثر از ايران نشان مرغوبيت از يونسکو کسب کرد.
رحمتي با اشاره به برنامه هاي حمايتي معاونت صنايع دستي کشور از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي اظهار داشت: يکي از مهمترين برنامه هايي که اين معاونت به دنبال آن است مشارکت دادن هنرمندان داراي نشان مرغوبيت يونسکو در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي به صورت رايگان است.
وي اظهار داشت: تشکيل بانک اطلاعاتي آثار دريافت کنندگان نشان ملي و بين المللي مرغوبيت صنايع دستي از ديگر برنامه هايي است که معاونت صنايع دستي کشور به منظور حمايت از هنرمندان صنايع دستي و پاسداشت آثار آنان انجام داده است.
معاون صنايع دستي کشور اضاقه کرد: ارائه تسهيلات در حوزه بسته بندي به دارندگان نشان مرغوبيت يونسکو و همچنين استفاده از ظرفيت مراکز آزاد تجاري از جمله قشم به منظور افزايش صادرات صنايع دستي از ديگر برنامه هاي حمايتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از هنرمندان صنايع دستي کشور است.
رحمتي تصريح کرد: تلاش براي ثبت آثار هنرمندان صنايع دستي و تبيين مالکيت معنوي آثار يکي ديگر از برنامه هاي حمايت از هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي در کشور است.
اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به حضور استادان چيره دست در صنايع دستي ايران با گراميداشت ياد مرحوم استاد داستانپور از وي به عنوان فرزند هنر ياد کرد که توانسته است نام پدران نياکان هنرمند ايراني را زنده نگه داد.
وي با اشاره به اهميت صنايع دستي و ارزش نشان مرغوبيت يونسکو خاطرنشان کرد: دريافت نشان مرغوبيت يونسکو در واقع نقطه آغاز است و يک پيش نياز براي حرکت به شمار مي رود و بايد با برنامه ريزي هاي مناسب هنرمندان صنايع دستي کشور را براي دريافت نشان مرغوبيت يونسکو تشويق کرد.
به گزارش ميراث آريا، در اين مراسم از 135 هنرمند صنايع دستي که موفق به دريافت نشان بين المللي مرغوبيت صنايع دستي يونسکو در سال 2012 ميلادي شده بودند تجليل شد.
وي با بيان اينکه راه اندازي خانه عشاير ايران ظرف کمترين مدت زمان از پايان جشنواره صداي عشاير محقق شده است؛ اظهار داشت: با برپايي اين مرکز، ارتباط مستحکمي ميان عشاير سراسر استان هاي کشور ايجاد خواهد شد تا در مرکزي تحقيقاتي، آموزشي و علمي، امکان تبادل انديشه، توسعه فعاليت هاي گردشگري، بهره مندي افزون از ظرفيت هاي بومي، آداب و سنن، نحوه معيشت و دستاوردهاي غني عشاير کشور ايجاد شود.
جهانيان با اشاره به محل ايجاد خانه عشاير يادآور شد: خانه قوام السلطنه به آدرس خيابان اميرکبير، بين سرچشمه و امين حضور، خيابان شهيد جاويدي، جنب پاساژ خليج فارس با حضور معاون رئيس جمهور، اساتيد، فرهيختگان، دانشجويان، کارگزاران صنعت گردشگري، عشاير کشور و اصحاب رسانه، از فردا به عنوان خانه عشاير ايران رسماً آغاز به کار خواهد کرد.
/120/الف
نمایشگاه سفال و آبگینه با حضور هنرمندان صنایع دستی
23 بهمن الی 30 بهمن ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار میشود علاقمندان میتوانند برای بازدید از ساعت 9 صبح الی 18 برای دیدن و خرید محصولات مراجعه نمایند .
آدرس بولوار فردوس بعد از چهارراه مخابرات فرهنگسرای فردوس -نگارخانه مراجعه نمایند
نمایشگاه نقاشی قهوه خانه ای که قرار بود در فرهنگسرای فردوس برگزار شود تا اطلاع
بعضی از مدیران که لایق پست های نشسته بر آن را ندارند از ساده گی ارباب رجوع و اطرافیان استفاده کرده و این خلاء را در خود پر میکنند و به نام خود طرح های دیگران را ثبت میکنند مثال :
هنرمندی پیش مدیری رفت و کارهایی که قرار بود انجام دهد را به وی گفت و این هنرمند برای آنکه مجوزهای فوق برای انجام این کار را بگیرد در طول مدتی کوتاه تا به خود آمد دید طرح هایش را به مدیری که گفته دارد اجرا میکندو خیلی راحت طرح ها به اسم آن مدیر نا لایق ثبت شد .
بقعه تاریخی یزد، تبدیل به محلی برای انباشت زباله شد. این در حالی است که طی چند سال گذشته بناهای تاریخی بسیاری تبدیل به زباله دانی شدهاند.
قلعه ابودرداء در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و قرار بر این بود که مورد حمایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی باشد. اتفاقی که هرگز نیافتاد |
یکی از قدیمیترین قلعههای یزد تبدیل به زبالهدانی شدهاست |
این نمای کلی از بقعه تاریخی است که هر لحظه امکان فرو ریختن کامل آن میرود |
تاریخ آمیخته با زباله در قلعه یزد |