جشنواره ساحلي خزر
با حضور و اجراي هنرمندان موسيقي اقوام ابراني
استان مازندران - ساحل نور
تاريخ نمايشگاه 10/ 6 الي 25/ 6 شهريورماه
شماره تماس براي اجاره غرفه : 09305006320
تا تحويل غرفه به هيچ عنوان هيچ پولي پرداخت نگردد
|
|||||
یک فعال صنایع دستی در گفتوگو با تسنیم: | |||||
انتخاب حضور صنعتگران در نمایشگاههای صنایع دستی با پارتیبازی انجام میشود |
سیاره صیفیپور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ۲۵ سال است که در حوزه صنایع دستی کار میکنم اظهار داشت: اعلام کردند که نمایشگاه صنایع دستی مشهد فقط برای یک نفر رایگان است و آن هم باید کارت نمونه کشوری داشته باشد در حالی که همه صنعتگران که این کارت را ندارند و در استان خودمان چندتایی که کارت گرفتند بیشتر با پارتی بازی گرفتند چرا که برخی از این افراد نمیدانند صنایع دستی چیست؟
وی افزود: حقوق ما در حال ضایعشدن است ببینید دولت چین چگونه از صنعتگران خود با اینکه کپی میزنند حمایت میکند چرا ما نباید از هنرمندان واقعی صنعتگر خود حمایت درست و حسابی داشته باشیم؟
صیفیپور با بیان اینکه بافندههای حوزه صنایع دستی را داریم از دست میدهیم ادامه داد: همین الان ما چندین تولید داریم که در انبارها خوابیده است و نمیتوانیم آنها را بفروشیم که علت بیشتر آن هم کالاهای چینی است با این وجود اگر بخواهد نمایشگاههای صنایع دستی هم پولی شود واقعاً دیگر نمیدانیم باید چه کار کنیم.
این فعال صنایع دستی یادآور شد: هزینه مواد اولیه صنایع دستی بالا رفته است اما با شرایط موجود میترسم وام بگیرم چرا که در فروش تولیدات خود دچار مشکل هستم.
وی اضافه کرد: در استان سمنان حضور در نمایشگاههای با درجه بالاتر به نوعی پارتیبازی است، خانم صنعتگری را به زاهدان میفرستند ولی آنهایی که خودشان انتخاب میکنند را به نمایشگاه تهران میفرستند.
صیفیپور یادآور شد: میگویند اگر ۲۰ بافنده زیر نظر شما کار کنند میتوانید ۲۰ میلیون تومان وام بگیرید اما وقتی اقدام کردم میگویند که یکی از بافندههای شما برای وام ثبت نام کرده است لذا شما نمیتوانید وام بگیرید این در حالی است که آن فرد وام نگرفته است.
انتهای پیام/
|
|||||
بازپسگیری شکایات سازمان میراث فرهنگی از رسانهها |
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدشریف ملک زاده در نشست خبری مورخ ۱۷/۴/۹۲ در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد به خبرنگاران حاضر در مراسم قول داد که شکایات سازمان از رسانه ها پس گرفته خواهد شد.
براساس این گزارش ملکزاده طی نامهای رسمی به معاونین و دفتر امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی خواستار صرف نظر شکایات حقوقی از سایتهای خبری، خبرگزاری ها و روزنامهها شد.
این گزارش می افزاید؛در این خصوص ملکزاده از مدیر امور حقوقی سازمان خواست برای تک تک شکایت های انجام شده نامهای رسمی به شعبات مختلف دادسرای تهران ارسال نموده و خواستار ترک تعقیب پروندههای مفتوحه شود که این موضوع در هفته خبرنگار کاملا محقق شد.
گفتنی است کلیه شکایت های این سازمان براساس نظرات تخصصی بوده و چنانچه شکایتی از سوی این سازمان صورت پذیرفته در دفاع از حفظ و صیانت از جایگاه سازمان میراث فرهنگی بوده است.
لازم به ذکر است عملکرد موفق سازمان در تاریخ ۱۱/۵/۹۲ از سوی دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی کتبا و رسما مورد تقدیر قرار گرفت و این موفقیت را نیز به جامعه رسانه ای و ملت شریف ایران تبریک میگوییم.
ملک زاده ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز و هفته خبرنگار، اصحاب رسانه را بازوی اطلاع رسانی دستگاهها و بهترین رابط میان مردم و مسئولان توصیف کرد و گفت : امیدواریم اصحاب رسانه با اطلاع رسانی صادقانه و منصفانه موجب روشنگری و رفع مسائل و مشکلات جامعه شوند و در مسیر صداقت و انصاف ، اعتماد مردم و مسئولان را جلب کنند.
انتهای پیام/
|
|||||
واگذاریهای صنایع دستی؛ نگرانیها و تبعات/۴ | |||||
ناکامی اتحادیهها در مدیریت نمایشگاهها موفق نبودند/ اعضای اتحادیهها انتصابی هستند یا انتخابی؟ |
احمد سالاری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: ما با واگذاری صنایع دستی به اتحادیهها مشکلی نداریم، فقط مشکل ما این است که این کار خیلی زود است چرا که وقتی میخواهیم اینچنین کاری را شروع کنیم باید آیندهنگری داشته باشیم، برنامهریزی کنیم و بعد هدفمند جلو رویم نه اینکه یکدفعه تصمیمگیری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برخی استانها مانند کهگیلویه و بویراحمد اصلاً اتحادیه ندارند بلکه فقط یک اتحادیه فرش دارند که آن هم با صنایع دستی متفاوت است تصریح کرد: این چنین اتحادیهای چطور میخواهد کار کند؟ همچنین باید مشخص کنند که علمی میخواهند برخورد کند یا سنتی، چرا که آن تولیدکنندهای که کار میکند معمولاً استادشاگردی کار را یاد گرفته است و به صورت علمی کار را نیاموخته است و این کار را مشکل می کند.
سالاری ادامه داد: اکثر هنرمندان کا رمدیریتی نکردهاند و اگر با شکست مواجه شد راه برگشت وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد ما مطمئنیم که مشکلات ایجاد میشود پس از همین الان برگردیم.
وی اضافه کرد: اتحادیهها نمایشگاهها را چطور میخواهند برگزار کنند؟ مثلاً اتحادیه استان تهران بیاید نمایشگاه تهران برگزار کند یا مجموعهای از اتحادیههای کشوری؟ از طرفی در برخی از استانها مانند اصفهان چند تا اتحادیه دارند؛ اتحادیه فارغالتحصیلان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و غیره، به کدام از این اتحادیهها واگذار میکنند؟
سالاری خاطرنشان کرد: یکی از سوالات مهم این است که اعضای اتحادیه را با چه معیاری میخواهند انتخاب کنند؟ اصلاً انتخابی است یا انتصابی؟ میآیند چند نفر را عَلَم میکنند و میگویند باید به اینها رای دهید که اگر رای ندهید در نمایشگاهها شرکت داده نمیشوید. این مشکلات اینجوری را ما زیاد داشتیم لذا اگر قرار است این کار انجام شود، همان بهتر که واگذار نکنند.
این کارشناس صنایع دستی یادآور شد: این اتحادیهها اگر موفق بودند باید در نتیجه کارشان در نمایشگاهها اثراتی را میدیدیم اما اکثر اتحادیههای استانها موفق نبودند و نتوانستند همان مجموعه اتحادیهها را مدیریت کنند، حال میخواهیم مدیریت کلانتر به آنها بدهیم.
وی گفت: سوال دیگر این است که بودجهای که برای اتحادیهها میآید چگونه است؟ الان نمایشگاهها را پولی کردند اگر قرار باشد اتحادیه درآمدزاد باشد پس بودجه صنایع دستی چه میشود؟ الان شرکت های تعاونی در اداره تعاون با یک خانواده تشکیل میشود بعد نماینده آن وارد اتحادیه میشود لذا اتحادیه هم مانند تعاونیها صوری است.
انتهای پیام/
|
|||||
واگذاریهای صنایع دستی؛ نگرانیها و تبعات/۳ | |||||
صنایع دستی نیازمند حمایت دولتی است |
احمدرضا نائینی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در رابطه با خصوصیسازی صورتگرفته در صنایع دستی کشور اظهار داشت: قبلا که سایهای از دولت بالای سرمان بود بلای زیادی بر سر صنایع دستی آوردند، الان که میخواهند این سایه را بردارند خدا به ما رحم کند.
وی با بیان اینکه در اصفهان ۲۵۰ کارگاه زیر نظر شرکت تعاونی ما بود ولی از سال ۸۵ تا حالا به ۱۲۰ کارگاه رسیده است، افزود: به خاطر مشکلات زیاد در زمینه تولید، فروش و خرید و مواد اولیه امیدمان این بود که لااقل یک مرجعی داشتیم اما با وضعیت موجود این مرجع را هم از دست دادیم.
نائینی با بیان اینکه متأسفانه در گذشته جنس خارجی مرتب از کشورهای خارجی قاچاق میشد و به عنوان صنایع دستی به فروش می رفت و باعث می شد صنایع دستی کشور به انحطاط رود ادامه داد: شرکتی به نام شرکت تصفیه سهامش را فروخت، ۵ باب مغازهاش در میدان نقش جهان اصفهان را هم فروخت و فروشگاه بزرگی را که در خیابان ولیعصر تهران داشت با زد و بند فروخت. اینها در وضعیت فعلی نظارت دولت است که صورت میگیرد.
این هنرمند اصفهانی با بیان اینکه ما به حمایت دولتی نیاز داریم، تصریح کرد: در وضعیت موجود که دولتی است ما به سختی میتوانیم با مسئولان ارتباط برقرار کنیم اگر خصوصی شود ما دیگر نمی توانیم با کسی صحبت کنیم، در اصفهان آنقدر پیگیری کردیم که توانستیم از ورود ۷۰ تا ۸۰ درصد جنس های قاچاق چینی را جلوگیری کنیم به نظرم خصوصی شود نمیتوانیم جلوی این را هم بگیریم.
نائینی خاطرنشان کرد: الان اگر خصوصیسازی شود فقط رابطه به وجود میآید، همین اتحادیه سراسری موجود با وجود نظارت بخش دولتی یک دایرهای برای خودشان کشیدند طوری شده است که خودشان خرید و فروش می کنند، هنرمندی را سراغ داریم که از آقای رحیمی، یکی از مسئولان اتحادیه سراسری صنایع دستی یک سال طلب دارد اما آقای رحمتی، معاون صنایع دستی کشور جواب نمی دهد.
مدیرعامل شرکت خاتم کاری خوراسگان و حومه اصفهان اضافه کرد: ما در چرخه تولید صنایع دستی خیلی مشکل داریم، اگر خصوصی هم شود این کارگاهها کمکم جمع میشوند، در حال حاضر کسی از دوستان و آشنایان در این کار نمیآید اگر خصوصی هم شود باید به حال آن تاسف خورد.
انتهای پیام/
http://www.tasnimnews.com/print/Index/114359
|
|||||
واگذاریهای صنایع دستی؛ نگرانیها و تبعات/۴ | |||||
تعطیلی کارگاههای صنایع دستی با این شکل خصوصیسازی/ بودجه صنایع دستی در جای دیگر هزینه شد |
زهرا رضایی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با مطرحکردن این سؤال که این خصوصیسازی آیا بهنفع صنایع دستی است یا بهنفع آنهایی که کارهای چینی دارند، دلالان این حوزه یا بازاری؟ اظهار داشت: این موضوع بهنفع صنعتگر نمیشود، تازه وام گرفتیم و داریم شروع میکنیم، همه فکر و ذهن ما در این راه است، همه کارمان در نمایشگاههاست اما با وضع موجود باید سؤال کرد کسی که این قانون را تصویب کرده است از وضعیت هنرمند و زحمت او که کارگاه دارد و فعالیت میکند، خبر دارد؟
وی با بیان "وقتی این قانون را شنیدم فکر کردم دروغ است اما وقتی با دوستانم صحبت کردم دیدم راست است" افزود: این قانون بهنفع ما نیست بلکه این یک فاجعه است و باید اصلاح شود؛ همه میدانند این مسیر اشتباه است و باید جلوی این اشتباهات باید گرفته شود، ما جز اعتراض چیزی نمیتوانیم بگوییم، آنهایی که دستشان میرسد کاری کنند.
رضایی تصریح کرد: کارم تابلوی منبت صدف و چوب است که ۳ تا ۴ سال است این کار را شروع کردم، تازه امیدوار شدم و رفتم وام گرفتم که کار را شروع کنم اما از آنوقت که این موضوع را شنیدم نتوانستم دست به کار ببرم، روحیهام خراب شده، به خودم میگویم کارکردن من چه فایدهای دارد؟
وی ادامه داد: امثال من با این کار زندگی را میگذرانیم و در نمایشگاه شرکت میکنیم، تازه گاهی اوقات حتی ضرر هم میکنیم و برمیگردیم با وجود اینکه غرفه، غذا و افطار و حمل و نقل رایگان است. یک سری از بچهها حاضرند با کمترین در نمایشگاه شرکت کنند اما با این وجود اوضاع ما خراب میشود.
این کارشناس صنایع دستی خاطرنشان کرد: اول آمدند سازمان صنایع دستی را ادغام کردند و بعد بودجه صنایع دستی را در گردشگری هزینه کردند، در حالی که ما مشکلات زیادی داشتیم، این فاجعه است چرا که یک سری از ما داریم با این موضوع زندگی خود را میگذرانیم.
وی با بیان اینکه با وضع موجود خیلیها بیکار میشوند مگر کسانی که کار چینی هم بفروشند، تصریح کرد: این کار بهضرر ما تمام میشود، یکی از هنرمندان در نمایشگاه تهران از بندرعباس آمده بود، گفت: من ۴۰ هزار تومان فروش کردم، با این وجود اگر این نمایشگاه را پولی کنند، آیا این هنرمند میتواند سر بلند کند؟
رضایی در پایان گفت: این کار بهنفع صنعتگر نمیشود، با این وجود مجبوریم شاگردان خود را هم بیکار کنیم.
انتهای پیام/*
http://www.tasnimnews.com/print/Index/114392
به نام آفریدگار هنر و هنرمندان
خدمت رئیس جمهور منتخب جناب آقای روحانی
با سلام
احتراما به استحضار میرساند که هنرمندان ایران زمین سالهاست که در ناامیدی بسیار بسر میبرند چرا که در این سالها جایگاه هنر و هنرمندان ایران زمین به خوبی جای خود را پیدا نکرده است و کسانی آمده اند و رفته اند ،و به هر گوشه این هنر زخم های عمیقی زده اند .
جناب آقای روحانی جایگاه هنرمندان در این کشور کجاست و کجای این خاک هنرمندان قرار دارند ؟
این سوالی ست که سالها ذهن هنرمندان را آزار میدهد چرا این قشر که بیش از دو میلیون در آن و در رشته های مختلف حضوردارند نباید یک جایگاهی مانند وزارت صنایع دستی داشته باشند تا هر کسی نیاید و هنرمندان را به تمسخر بگیرد. جناب آقای دکتر روحانی هنرمندان دردهای فراوانی دارند به طور مثال نداشتن بودجه در گردش برای تولیدات منحصر به فرد ، نداشتن جایگاه ثابت برای ارائه و فروش محصولات ، اعتماد نکردن برای عرضه محصولات در هر جا برای اینکه این اثر را هنرمند خلق کرده و همه به راحتی از روی آن کپی برداری میکنند، اتحادیه ها و تشکل هایی که به جای حمایت از هنرمندان با بالاترین ضربات هنرمندان را نابود میکنند و به راحتی ازآنان برای منافع شخصی خود سوء استفاده میکنند ، نمایشگاههایی در سطح جهانی برگزار میشود جایگاه هنرمندان ایرانی کجاست؟
و چه هنرمندانی میتوانند در این نمایشگاه ها شرکت کنند معلوم نیست ، چرا یک بودجه مشخص برای این قشر انبوه ،زحمتکش و هنرمند وجود ندارد و چرا هر چند سال یکبار این معاونت عین گیره به لباس های شسته شده ،گیره خود را عوض کرده و زیر مجموعه یک سازمان یا وزارتخانه میشود ؟
چرا هیچ کس برای هنرمندان در چند سال گذشته کار مثبتی درجهت به جایگاه رسیدن هنرمندان انجام نداده است ؟
جناب آقای روحانی کار از دست معاونت صنایع دستی خارج شده است چرا که هر جا و هرنهادی یک تشکل صنایع دستی را تشکیل داده و در جای جای این کشور هر دلالی برای سود و منفعت خود با نام نمایشگاه صنایع دستی جایگاه هنرمندان را به سقوط میکشاند به طور مثال در نمایشگاههایی که در شمال کشور مانند مازندران،رشت و گرگان دلالان جنس های چینی و خارجی با نام صنایع دستی محصولات خود را با نام هنرمند ایرانی ارائه میکنند ، در نمایشگاههایی به اسم صنایع دستی ترشیجات ،عروسک ، زیتون، شکلات و آدامس میفروشند این است جایگاه واقعی هنرمندان ایران زمین !؟
جناب آقای دکتر روحانی هنرمندان خواسته هایی دارند و بزرگترین خواسته هنرمندان داشتن یک وزارتخانه با نام صنایع دستی است که خواهانیم این عمل روشنانه را شما پرچمداری کنید و در دولت تدبیر وامید این هدیه را شما به هنرمندان دهید تا دست دلالان و منفعت طلبان که فقط به منافع شخصی خود فکرمیکنند از دامان صنایع دستی ایران پاک شوند .
باتشکر
به اطلاع كليه دوستان و هنرمندان گرامي ميرساند بابت آمار نمايشگاههاي صنايع دستي كه در اين وبلاگ زده ميشود اين وبلاگ هيچ مسئوليتي را قبول نميكند و تا لحظه اي كه غرفه را تحويل نگرفته ايد هيچ وجهي پرداخت نكنيد
با تشكر
اجاره غرفه در نمايشگاه پائيزه جنت آباد
شماره تماس 77549968-77569267
ياس
لازم به ذكر است تا تحويل غرفه به هيچ عنوان هيچ مبلغي واريز نگردد
|
|||||
یک کارشناس صنایع دستی در گفتوگو با تسنیم خبر داد | |||||
پولی شدن نمایشگاه صنایع دستی مشهد/پیشلرزههای خصوصیسازی شروع شد |
رودابه فهیمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا خصوصیسازیهایی که قرار است در صنایع دستی ایجاد شود به سود صنایع دستی است یا به ضرر آن اظهار داشت: در حال حاضر جنگ بر سر خصوصیسازی صنایع دستی است که بیشتر هنرمندان با آن مخالفند.
وی افزود: سال گذشته من در نمایشگاه مشهد شرکت داشتم که نمایشگاه رایگان بود اما امسال هنوز مشخص نشده است که این خصوصیسازی صددرصد انجام میشود یا خیر، نمایشگاه مشهد را پولی کردهاند.
فهیمی با بیان اینکه یک هنرمند وصنعتگر تنها سرمایه زندگیاش محصول دستساز و ایده خلاقش است تصریح کرد: من که در تهران زندگی میکنم برایم مقدور نیست که تا مشهد بروم و هزینههای سفر، اقامت و غرفه و خورد و خوراک را بپردازم چه برسد به کسی که درسیستان و بلوچستان حصیر و بوریا ميبافد و بخواهد به مشهد برود.
وی با بیان اینکه متاسفانه هر غرفه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در نمایشگاه مشهد امسال هزینه دارد تصریح کرد: این موضوع به همراه اقامت حداقل شبی ۵۰ هزار تومان و هزینه صبحانه و نهار و شام ما را به این نتیجه میرساند که شرکت در این نمایشگاه مقرون به صرفه نیست و چه تضمینی دارد که ما سود کنیم؟
فهیمی اضافه کرد: این موضوع باعث میشود هنرمندان سراسر کشور و صنعتگران از هم دور شوند. سوال اینجا آن صنعتگر کجا باید محصول خود را بفروشد، لذا ما صنعتگران به حمایت دولت نیاز داریم.
این کارشناس صنایع دستی ادامه داد: گفتهاند که حوزههای تصدیگری صنایع دستی را میخواهد به اتحادیهها واگذار کنند. سوال اینجاست آیا این اتحادیهها در این چند ساله کاری برای صنایع دستی کردهاند که قرار است متصدی هم بشوند؟
وی یادآور شد: اینگونه که موضوع نمایشگاهها پیش میرود موجب میشود نتیجه آن باندبازی است و آن کسی که پول اقامت و خرید غرفه را ندارد از نمایشگاه باز میماند. ما هنرمندان صنایع دستی دل خودمان را به دو نمایشگاه سالانه خوش کردیم اما با این وضعیت هنرمندان به نان شب خود هم محتاج میشوند.
انتهای پیام/
سبزه میدان - جنب خانه ذوالفقاری
شماره تماس برای اجاره غرفه
آقای حسینی 09188711040
منطقه توریستی محمود آباد خیابان شهرداری -جنب پارک نرسیده به ساحل
بلندنظر 09122904061
یک کارشناس صنایع دستی در گفتوگو با تسنیم:
باندبازی در اختصاص غرفه نمایشگاهی با خصوصیسازی افزایش مییابد
راهله قاسمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در باره خصوصیسازی صورت گرفته در سازمان میراث فرهنگی در بخش معاونت صنایع دستی اظهار داشت: این موضوع مانند این میماند که خانه شما را بدون اجازه شما بفروشند و به دیگران بدهند. لذا از همان ابتدا این کار ایراد داشت.
وی افزود: با این خصوصیسازی معلوم نمیشود بیمه هنرمندان صنایع دستی به کجا میرسد؟ چرا که به نظر من با خصوصیسازی کار دست دلالها میافتد و سوال اینجاست که هنرمندان روستاها و هنرمندان خردهپا چه حمایتی خواهند شد؟ این افراد از بین میروند.
قاسمی یادآور شد: در اوضاع اقتصادی موجود وقت مناسبی برای خصوصیسازی نیست و نکته دیگر این است که چرا این خصوصیسازی به صورت مخفیانه و عجولانه انجام شد؛ البته موضوع مالیات یکی دیگر از دغدغههای ما پس از خصوصیسازی است چرا که در حال حاضر مالیات نمیدهیم اما بعد از خصوصیسازی باید مالیات بدهیم؟
این هنرمند نقشاندازی روی چرم با بیان اینکه چه ضمانتی است که شرکتهای خصوصی که تقاضای خصوصیسازی کردهاند به درستی کار خود را انجام دهند گفت: چرا در طول این 8 سال این کار انجام نشد؟ البته ما مخالف اصل 44 و خصوصیسازی نیستیم اما فکر میکنیم این خصوصیسازی شخصیسازی است و نظرات هنرمندان هم باید در این زمینه گرفته شود.
وی اضافه کرد: الان که کار دست دولت است باندبازی وجود دارد. به عنوان مثال در غرفه دادن در نمایشگاهها افراد اطراف خود را برای این کار انتخاب میکنند و اگر جای خالی داشتند به بقیه خبر میدهند.
قاسمی تصریح کرد: کار من چرم دستدوز است اما از دولت میخواهم که به من امکاناتی مانند کارگاه بدهد که اگر این اتفاق بیفتد میتوانم چندین کارگر استخدام کنم و باعث اشتغالزایی شوم. اما هم اکنون چون حمایتی نمیشوم در خانه کار میکنم.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر وسایل اولیهای که باید در کار خود خریداری کنم متاسفانه قیمتهای متفاوتی با وجود یک جنس مشابه در بازار وجود دارد در حالی که نباید اینگونه باشد. لذا پیشنهاد نهایی من این است که حمایت دولت حتی با وجود خصوصیسازی نباید برداشته شود.
برگزاری ۵۴ همایش طی ۸ ماه؛
میراث رئیس سازمان میراث برای دولت یازدهم
به گزارش خبرنگار گروه "رسانههای دیگر" خبرگزاری تسنیم، «محمدشریف ملکزاده» آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت دهم در طول 8 ماه مدیریت خود در این سازمان 54 همایش ملی و بینالمللی برگزار کرده و به عملکرد خود در این سازمان نمره 20 داده است.
او درحالی این همایشها را از آذرماه سال 91 تا هفته جاری برگزار کرده که به گفته اردشیر اروجی کارشناس برنامهریزی میراث فرهنگی و گردشگری، بودجه سازمان میراث فرهنگی در سال 92، کاهش28درصدی داشته است؛ کاهش شدیدی که بسیاری را به این نتیجه رسانده که ممکن است سازمان میراث فرهنگی در سالجاری نتواند از پس پرداخت حقوق کارکنان و سایتهای خود برآید. اما با این حال ملکزاده در آخرین همایش خود آلبوم عکسی از این همایشها را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشت تا عزل و نصبهای او در روزهای پس از پایان دولت دهم تنها خبری نباشد که در صدر اخبار میراث فرهنگی مینشیند.
براساس این گزارش، ملکزاده در آخرین همایش از خودش تشکر کرد و آنطور که سایت خبری هنرآنلاین نوشته است 100 میلیون هدیه به خودش داد تا باز هم در صدر اخبار میراث فرهنگی بنشیند؛ هدایایی که برخی از کارشناسان حاضر در این همایش از آن به عنوان «هدایای اجباری» یاد میکنند. خبر تقدیر از او درست در روزی روی سایتهای خبری رفت که کاخ هخامنشی آپادانا در شهر 7 هزار ساله شوش سوخت. پیش از اینکه ملکزاده کارشناسان و مدیران استانی و کشور را برای مراسم تقدیر از خود به ارگ آزادی بکشاند هم لوستر «کاخ صاحبقرانیه» افتاد و آه از نهاد همگان برآورد.
«معصومه باکوچی»، مدیر مجموعه کاخهای نیاوران، بیپولی را دلیل اصلی سقوط لوستر کاخ 150 ساله صاحبقرانیه میداند: «بودجهای برای تعمیر و استحکامبخشی موزه نداشتیم پس از این اتفاق قرار شده است که بودجهای برای تعمیر سقف کاخ، اختصاص پیدا کند.» او البته سقوط این لوستر را با توجه به عمر کاخ طبیعی میداند اما توضیح او باعث نمیشود تا این سوال پیش نیاید که سازمان میراث فرهنگی چرا بهجای برگزاری همایشها و تجلیلهای مختلف از خودیها، بودجه را صرف مرمت میراث فرهنگی نمیکند که فلسفه اصلی تاسیس سازمانی به همین نام است؟ همچنین این سوال وجود دارد که اگر وضعیت مرمت کاخی که در پایتخت و جلوی دیدگان مسئولان است چنین است، بر سر دیگر آثار فرهنگی کشور چه آمده است؟ آثاری که کاخ سوخته آپادانای شوش هم یکی از آنهاست. پیشتر از این هم معتادان کاخ اردشیر این محوطه را آتش زده بودند تا باز هم این مسئله را یادآوری کنند که آیا رئیس سازمان میراث فرهنگی که به عملکرد خود نمره 20 داده برای اینکه بتواند کارنامه قابل قبولی در نگاه عموم داشته باشد نباید بخشی از هزینه برگزاری این همایشها را صرف حفاظت از آثار تاریخی کشور کند؟ افکارعمومی همچنان میپرسند ملکزاده از چه فرمولی برای نمره دهی به کارنامه خود استفاده کرده که تخریب آثار تاریخی در شهرهای مختلف و عدم مرمت آنها، در کارنامهاش هیچ تاثیری نداشته است؟
**همه همایشهای آقای رئیس
برگزاری همایشهای مختلف توسط ملکزاده سابقه دارد. او پیش از این و در کسوت معاونت گردشگری سازمان در سال اصلاح الگوی مصرف بیش از 100 همایش ملی و استانی برگزار کرد. افراد بسیاری هستند که بارها از خود میپرسند که نتیجه برگزاری آن همایشها چه شد؟اما پاسخی نمییابند!
ملکزاده اما همایشهای دوران ریاست خود را در یک کتاب ماندگار کرد و در معرض دید خبرنگاران گذاشت. در مقدمه این کتاب که با صفحات گلاسه و کیفیت عالی توسط اداره کل روابطعمومی سازمان انتشار یافته آمده است که «برگزاری این تعداد همایش تنها در سطح ملی و بینالمللی بوده و به همه همایشهای برگزار شده در طول انتصاب آقای ملکزاده و در سطوح استانی نپرداختهایم قطعا با شمارش این همایشها تعداد آمار آنها افزایش مییافت». بیشتر همایشهای 8 ماه اخیر برگزار شده توسط سازمان میراث فرهنگی با حاشیه همراه بوده است به نحوی که در مراسم رونمایی از مرمت 600 مسجد و بقاع متبرکه قرار بود رئیسجمهور سابق از طریق ویدئو کنفرانس مرمت مسجدی را در همدان رونمایی کند به دلیل تداخل در سیستم اینترنتی این کار انجام نشد و برنامه خاتمه یافت.
همچنین در مراسم بزرگداشت امیرکبیر در دی ماه 91 مردم روستای زادگاه امیرکبیر بهرغم اینکه برای حضور در برنامه دعوت شده بودند اما در پشت درهای بسته سالن در خیابان ماندند. همایش رخدادهای انقلاب اسلامی نیز در بهمن 91 برگزار و موجب شد تا برخی از کارشناسان بیان کنند تاکنون برای ثبت این موارد ماده قانونی نداشتهایم و ثبت چنین میراثی مستلزم تحمل بیشتری است، به عنوان مثال موزه عبرت ایران به عنوان مکان رخداد انقلاب اسلامی ثبت شد ولی همین موضوع به مسئولان موزه ابلاغ نشده است.برگزاری همایشهایی مانند روز فردوسی و تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور آن هم در سالنهای 12 هزار و 100 هزار نفری ورزشگاه آزادی نیز پرحاشیهترین برنامههای سازمان بود چرا که بسیاری از افراد هزینه برگزاری این مراسم را مورد انتقاد قرار داده بودند.
جشن ثبت جهانی کاخ گلستان در تیرماه 92 و نادیده گرفتن محققان و پژوهشگران موزه، حضور جمعیت چند صد نفری در کاخ و مراسم رونمایی از ثبت ملی قرآنهای نفیس در فضای باز از همایشهای پرحاشیهای بود که برای واگذاری امور گردشگری و صنایعدستی به بخش خصوصی برگزار شد.منتقدان به برگزاری این مراسم و همایشها توسط سازمان میراث فرهنگی به هزینههای مراسم و بزرگ جلوه دادن یک تکلیف سازمانی بوده است. ضمن اینکه برای هر برنامه از جمله نشست خبری عملکرد رئیس سازمان، تمامی مدیران کل میراث فرهنگی از 31استان کشور به تهران میآمدند و در هتل 4 ستاره لاله اقامت میکردند. با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی روز 13 مرداد در اولین روز کاری دولت یازدهم نیز همایش دیگری برگزار کرد با عنوان «رونمایی از منشور مدیریت علوی و منشور ملی بصیرت» که در آن انتصاب یک مدیر در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
**تقدیر از آقای رئیس
مراسم «تجلیل از رئیس سازمان میراث فرهنگی از سوی سازمان جهانی جهانگردی» عنوان برنامهای بود که هفته دوم مرداد در ارگ آزادی برگزار شد. همایشی که برخی از مدعوین از آن به عنوان همایشی با هدایای اجباری یاد میکنند. به گفته برخی از مدعوین، این برنامه با حضور 1500مدیر و کارمند استانی در محوطه ارگ آزادی برگزار شد. اما نکته قابل توجه علاوه بر حضور چنین تعداد مهمان از شهرستانها، حضور مدیران استانی با انبوهی از هدایا در قالبتابلو فرشهای نفیس، صنایعدستی ارزشمند منبتکاری و قلمزنی و نیز سکه طلا به ارزش تقریبی بیش از 100 میلیون تومان برای تقدیر از خدمات 8 ماهه ملکزاده – رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری- بود در هشت ماهی که بیش از هرچیزی صرف برگزاری همایش شده بود. این گروه از حاضران در مراسم عنوان کردند که آقای سیروس ابراهیمی مدیرکل امور استانها (فرماندار سابق کوهدشت و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان که طی حکمی در دی ماه 91 از سوی ملکزاده به این پست گمارده شد.) هماهنگی و اطلاعرسانی به استانها را انجام داده است.
طبق تعریفی که «محمدحسن محبعلی» مشاور عالی سازمان میراثفرهنگی میدهد: «سازمان میراثفرهنگی، نهادی تحقیقاتی و اجرایی محسوب میشود که 70 درصد از بخشهای آن را تحقیقات و پژوهش و کاوشها و 30 درصد از مابقی قسمتهای آن را حفاظت و مرمت و اقدامات اجرایی تشکیل میدهد». حال سوال اینجاست که زمانی که ساماندهی 200 هزار شیء موزه ملی و هزاران شیء بلاتکلیف است و رئیس موزه ملی ایران نبود بودجه و بیپولی را دلیل اصلی آن میداند، برگزاری این همه همایش چه معنی میدهد؟
منبع: تهران امروز
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود.
دوشنبه راوی قصه های کهن تشییع میشود
پیکر زندهیاد مرشد ولیالله ترابی – پیشکسوت هنر سنتی - فردا دوشنبه 14 مرداد از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بدرقه میشود.
او با شاگردی در محضر اساتید هنر نقالی مکتب تهران به یکی از برجسته ترین اساتید نقالی بدل شد که شیوه شاخص و ویژه خود را در این زمینه، دارا بود. او که عمری در احیای این هنر، ترویج فرهنگ ملی و خدمت به شاهنامه فردوسی زحمت کشید، 12 مردادماه در سن 78 سالگی علاقه مندان به هنر ملی را وداع گفت و به سوی معبود پرکشید
خس و خاشاک، پایتخت هخامنشیان را به آتش کشیدند + عکس
کاخ آپادانا درحالی چند روز پیش بر اثر انباشت نخالهها، خس و خاشاک و گیاهان خودرو هرس نشده به آتش کشیده شد که کارشناسان و باستانشناسان میراثفرهنگی هنوز گزارشی از میزان خسارتهای وارده بر این محوطه باستانی اعلام نکردهاند. این درحالی است که خردادماه سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری کاخ اردشیر شوش هم بر اثر عوامل نامشخص دچار حریق شد.
چه بر سر هدایای روسای جمهور ایران آمدهاست؟
در چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری شنیدهها حاکی از آن است: «هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور که در موزه هدایا و یادمانها در کاخ سعدآباد نگهداری می شود، با چندین دستگاه کامیون منتقل شدند.» پیگیریها در این زمینه در هالهای از ابهام باقیماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ – موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بیاطلاعی میکنند.
نمايشگاه صنايع دستي و سوغات
22الي 29 مرداد ماه نوشهر
محل نمايشگاه :پلاژ حسيني
شماره تماس : 09336222024