فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:کیف پاسپورتی دسته مخفی (چرم طبیعی), توسط نیما ذاکری سعید |

کیف پاسپورتی دسته مخفی (چرم طبیعی) http://imgshot.ir/upload/big/2013/04/11/51667ce34bb46.jpg

چرم نیما

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:ست سه تکه کیف و کمربند و جاکلیدی (چرم طبیعی), توسط نیما ذاکری سعید |

image

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:چرم نیما(بیوگرافی), توسط نیما ذاکری سعید |

بیوگرافی

نام : نیما

نام خانوادگی : ذاکری سعید

سن : 29 سال

وضعیت تاهل : مجرد 

شغل : کیفسازی( سراجی سنتی)- حکاکی روی چرم - نقاشی روی چرم -سوخت روی چرم

سابقه کار : 14 سال 

کار را از کجا و چگونه یاد گرفتید : سال 1378 پیش پدرم

پدرتان از چه موقع این کار را فرا گرفت ؟ سال 1358 کارگاه تولیدی خود را در خیابان خرمشهر نرسیده به کمیل پلاک 38 روبروی مسجد باغستانی تاسیس نمود

تعداد نفراتی که پیش شما تابحال آموزش دیده اند : بیش از 300 نفر

تابحال در چه مراکز و یا آموزشگاههای این کار را به کارآموزان یاد دادید ؟ مراکز کارآفرینب منطقه 9و 17 و اداره زندانهای استان تهران به زندانیان

در حال حاضر بیشتر چه کارهایی را انجام میدهید ؟ ساخت کیف های اداری ، جیبی - کتی و جاکلیدی های تبلیغاتی و فرشهای چرمی و....

تابحال در چه نمایشگاههای حضور داشته اید ؟ نمایشگاههای متعددی به طور مثال نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی سال 90 و 91 - نمایشگاههای مختلف که از سوی سازمان صنایع دستی برگزار گردیده و همین طور نمایشگاههای مختلفی که به همت شهرداری تهران در مکانهای مختلف برگزار شد 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:فروش انواع و اقسام محصولات صنایع دستی بدون واسطه , توسط نیما ذاکری سعید |

فروش انواع محصولات چوبی ( ساعت های رو میزی شیک چوبی - ست رو میزی جاخودکاری-تقویم و ساعت مدیران - صندوقچه های چوبی - جاشمعی های چوبی در مدلهای مختلف - انواع ماکت های چوبی - ساعت های دیواری - درهای چوبی با آینه تزئینی و....) شماره تماس : 55707394-021 آقای خامه چی

فروش انواع محصولات میناکاری ( گلدان - گلاب پاش - بشقاب - جا قاشق و چنگال )

فروش انواع تابلوهای معرق ( معرق برجسته - معرق های سنگین چهره و .....)

فروش انواع نقاشی روی شیشه ( فانوس - جاشمعی - گلدان - شمعدانی - گلاب پاش - سینی - قندان - لیوان - فنجان و....)

فروش انواع گلیم ( پادری - زیر تلفنی - ابریشم و......)

فروش انواع شیشه فیوز ( جاشمعی - سینی - بشقاب در سایزهای مختلف - تابلو فیوز و.....)

فروش انواع سفال( جاشمعی و جاکلیدی چوب و سفال در مدلهای مختلف و....)

فروش انواع محصولات تراش شیشه ( شکلات خوری- گلدان - لیوان - سینی و.....)

و..............

انواع و اقسام محصولات صنایع دستی دیگر

 برای اطلاعات و خرید محصولات میتوانید با شماره 55707394-021 و یا شماره 09197286656 تماس حاصل نمائید

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:سفارش انواع و اقسام محصولات چرمی(کارگاه تولیدی) , توسط نیما ذاکری سعید |

 

سفارش انواع و اقسام محصولات چرمی به صورت تیراژ پذیرفته میشود .

کیف اداری با چرم طبیعی در مدلهای مختلف - کیف کتی با چرم طبیعی در مدلهای مختلف - کیف جیبی با چرم طبیعی در مدلهای مختلف-کیف پاسپورتی با چرم طبیعی در مدلهای مختلف- کمربند با چرم طبیعی-کیف پاسپورتی گردنی با چرم طبیعیکیف زنانه دوشی در مدلهای مختلف با چرم طبیعی  - کیف زنانه پول خوردی با چرم طبیعی در مدلهای مختلف - جاکلیدی های جا اسکناسی با چرم طبیعی - جاکلیدی تبلیغاتی در مدلهای مختلف با چرم طبیعی - ست های سه تکه کیف و کمربند و جاکلیدی چرمی - ست دوتکه کیف و جاکلیدی با چرم طبیعی - فرش با پوست طبیعی و فرش - قالیچه با چرم طبیعی -نقاشی بر روی چرم 

برای دیدن نمونه کارها و سفارش میتوانید به آدرس : میدان شمشیری - خیابان قزوین - جنب نمایندگی سایپا - خیابان لقمان حکیم - کوچه محمد زاده - پلاک 9 - خانه صنایع دستی 

شماره تماس 55707394-021 ---09197286656

فروش انواع و اقسام جعبه برای کیف های اداری - ست سه تیکه کیف ،کمربند و جاکلیدی- کمربند - کیف جیبی - کیف کتی - جاکلیدی - ست دوتکه کیف و جاکلیدی - کیف و کمربند -

فروش انواع و اقسام جعبه های چوبی برای ست سه تیکه کیف و کمربند و جاکلیدی - کیف کتی - کمربند

انواع صندوقچه برای زیور آلات و جواهرات

تمامی محصولات به قیمت تولید میباشد بدون هیچ واسطه 

برای دیدن و خرید محصولات میتوانید به آدرس میدان شمشیری - خیابان قزوین - جنب نمایندگی سایپا - خیابان لقمان حکیم - کوچه محمد زاده - پلاک 9 - خانه صنایع دستی و کارآفرینی -

شماره تماس : 55707394-021  ---- 09197286656

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:جمله های الهام آمیز در زندگی, توسط نیما ذاکری سعید |

 



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org





گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org





گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:تاريخچه فرش, توسط نیما ذاکری سعید |
تاريخچه فرش

تاريخ فرش با تاريخ خود انسان عجين است . بشر اوليه در طي قرنها به روش درهم تنيدن الياف گياهي و پوست درختان، و نتيجتا صنايعي نظير سبد بافي آشنا شده بود، و با بهره گيري از پشم حيواناتي که قابليت زيست در جوامع اوليه را داشتند، مي توانست زير اندازهايي نه چندان نرم را توليد كند.


زنان از جمله کساني بودند که از ابتدا در اين فن سعي وافر داشتند و به هنگامي که ديگر افراد به شکار حيوانات مي پرداختند، به بافت سبدها و دست بافتهاي خشن و روپوش حيوانات و کيسه حمل مواد، مبادرت مي ورزيدند.


زيراندازهاي اوليه متشکل از پوست نرم حيوانات و الياف نرم گياهي و بوريا بود، ليکن به لحاظ گسترش جوامع اجتماعي و نبود شکار، نياز به توليد بيشتر زيراندازهاي دست بافت روز به روز محسوس تر شد و بافت اين گونه زيراندازها تکامل يافت.


حفاريهاي باستانشناسي نشان مي دهد استفاده از بورياهاي بافته شده از ني هاي منطقه بين النهرين، از هزاره چهارم و پنجم متداول بوده است و بافت گليم تا سده پانزده قبل از ميلاد، به مرحله بالايي از تکامل رسيده است.


از بافت نخستين قاليچه ها و اينکه چه قومي در ابتدا به اين کار مبادرت کرده، هيچ گونه اطلاع موثقي در دست نيست. زيرا قاليچه ها به لحاظ ساختار طبيعيشان در اثر رطوبت و حشرات آسيب مي بينند. اما به دليل ماده مورد نياز تهيه آن يعني پشم، گمان مي رود نخست قبايل چادرنشين آسياي مرکزي که کارشان گله داري بوده، به صورت ابتدايي، به چگونگي تهيه آن پي برده اند.


قديمي ترين نمونه اي که باستانشناسان به آن دست يافته اند، قاليچه اي است که به علت دستيابي به آن در گوريخ زده يکي از فرمانروايان سکايي در دره پازيريک واقع در 80 کيلومتري مغولستان خارجي، به نام قاليچه پازيريک ناميده شده است. اين فرش که به عنوان پوشش اسب به کار مي رفته، در هر سانتي متر مربع داراي 36 گره ترکي است. و صاحب نظران با توجه به نقشهاي روي اين قالي که شبيه نقوش اصيل هخامنشي است آن را ايراني مي دانند و معتقدند که قالي مزبور از دست بافتهاي مادها و پارت ها (خراسان بزرگ قديم) است.


رنگهاي مورد استفاده در اين قالي قرمزاخرايي، زرد، سبزکمرنگ و نارنجي است. تشابه نقوش سواران و مردان پياده که در کنار اسبان خود راه مي پيمايند، و جانوران بالدار در اين قالي با نقوش تخت جمشيد، صحت نظر اين محققين را قويتر مي سازد. صاحبنظران همچنين معتقدند بافت قاليچه اي با چنين ويژگيها، مستلزم دارا بودن پشتوانه اي فرهنگي و هنري در ارتباط با بافت فرش حداقل براي چندين قرن خواهد بود و مبين اين نکته است که در قرون متمادي، قبل از بافت فرش معروف پازيريک، اين حرفه در فلات ايران رواج داشته و ايرانيان به رموز آن پي برده بودند.


گفتار مورخين نيز، حاکي از تأييد همين نکته است. به طوري که گزنفون مورخ يوناني در کتاب خود موسوم به سيرت کوروش مي گويد: ايرانيان براي اينکه بسترشان نرم باشد، قاليچه زير بستر خود مي گستردند.


اين عبارت نشان دهنده آن است که قاليبافي در اين زمان عموميت داشته و در زندگي روزمره جايگاه خود را يافته و جزء ملزومات زندگي به شمار مي آمده است.


گرچه از دوران ساسانيان نمونه مشخصي موجود نيست، ليکن آن طور که از قرائن پيدا است، فرش ايران در دوران ساساني، از شهرت و اعتبار جهاني برخوردار بوده است. چنان که سالنامه چيني (سوئي سو) در اين دوران از فرش پشمي ايران به عنوان کالاي وادراتي به چنين نام مي برد، در ادبيات فارسي نيز، به کرات از تخت معروف طاقديس متعلق به خسرو پرويز پادشاه ساساني ياد شده که بر آن به روايتي چهار فرش که هر يک نشان دهنده فصلي از سال بوده است، گسترده مي شده است.


رواياتي که از فرش معروف بهارستان در کاخ تيسفون بيان شده، بيشتر به افسانه شبيه است. زيرا با توجه به اندازه آن (90×90 پا) اين قالي مي بايست دو تن وزن داشته باشد، اما صرف نظر از جنبه هاي اغراق آميز، اخبار فوق نشانه هايي از قابليت و برتري هنرمندان ايراني، و پيشتازي آنان در هنر فرش بافي را بيان مي دارد.


با ظهور دين مبين اسلام و فروپاشي نظام پر شکوه ساسانيان، هنر فرشبافي که بيشتر توسط اشراف حمايت مي شد، دچار رکود شد و متعاقب آن ظهور سلسله هاي مختلف و عدم ثبات سياسي در قلمرو پهناور ايران، توان رشد و نمو را از آن بازستاند. بخصوص که اعراب به تجملات زندگي توجهي نداشتند، و کاخهاي رفيع براي در ميان گرفتن آنان که به زندگي در صحرا و بيابان و آسمان پر ستاره و چادرهاي حصيري خو گرفته بودند، توان فرسا مي نمود، و به منظور مبارزه با شرک و بت پرستي نقش پردازي از انسان و حيوان را مکروه مي دانست.


با پراکنده شدن هنرمندان در شهرهاي دور و نزديک، هنر فرشبافي بي نمودي آشکار به بقاي خود ادامه داد. ليکن اين روند ديري نپاييد و خلفاي بني اميه و بني عباس بر خلاف خلفاي گذشته، در تقليد از شاهان گذشته، به اين هنر توجه کردند و موجبات شکوفايي اين هنر را پديد آوردند. ذکر دويست خانه قالي در تاريخ بيهقي متعلق به نيمه اول قرن پنجم هجري در شرح هداياي ارسالي از خراسان توسط علي بن عيسي براي هارون الرشيد، خود آگاهي براين نکته است و اخبار و شواهدي که مورخان و جغرافي نگاران اسلامي از اين آن در کتب خود درج کرده اند خود دليل غير قابل انکاري از وجود فرهنگ پيشرفته قاليبافي ايران است.


مؤلف حدودالعالم که در تاريخ 812 آن را به رشته تحرير درآورده به قاليبافي فارس اشارت دارد، و يک قرن بعد مقدسي به وجود قاليهاي سجاده اي در اراضي مرتفع قائنات، اعتراف مي کند.


ياقوت حموي در قرن ششم هجري از وجود قاليبافي آذربايجان خبر مي دهد، و ابن بطوطه جهانگرد عرب در راه خود از خورموسي در خليج فارس به اصفهان،هنگام بازديد از ايذه در منطقه بختياري از فرش سبز رنگي که در جلوي وي گسترانيدند ياد مي کند.


ادبيات فارسي نيز از اين نشانه ها خالي نيست. خاقاني شيرواني به شهرت قاليهاي مرندي در اشعار خود اشاره مي کند.


در دوره هاي بعد نشانه اي از روند حيات قاليبافي در دست نداريم، و در متون فارسي نيز برآن اشارتي نمي رود. کوشش سردمداران سياسي نيز بيشتر وقف ايجاد ثبات سياسي و حفظ امنيت کشور است و اين روند تا پايان قرن نهم هجري قمري، گريزناپذير است.


تهاجم قوم مغول آنچه را که دست آورد سلاطين گذشته بود، منهدم ساخت. آنان مرداني جنگجو بودند که دنيا را بر پشت اسبانشان فتح کرده بودند و در مصاف با دشمنان، زنانشان را همراه نمي بردند، و قالي که زاده دستان هنرمند زنان است، با حمله آنان، نه تنها به ايران راه پيدا نکرد، بلکه باعث شد تا کارگاههاي کوچک بافت قالي نيز به کلي مضمحل شود و طراحان و نقاشان به نقاط دور دست و روستاهاي دور افتاده بگريزند. اين امر که ناخودآگاهانه صورت مي گرفت، صرف نظر از ايجاد هسته هاي مرکزي فرشبافي در روستاها، سبب شد تا روستائيان نيز با تحولات و پديده هاي شهري آشنا شده و طرحها از ويژگي و غناي بيشتري برخوردار شوند. ليکن روستائيان به لحاظ مهاجرتهاي اجباري و به واسطه سهولت در حمل و نقل، و از همه مهمتر به خاطر دستيابي هرچه سريعتر به درآمدي ناچيز، از بافت فرشهايي در اندازه بزرگ خودداري مي کردند، و تنها به بافت قاليچه هايي در اندازه هاي بسيار کوچک اهتمام مي ورزيدند.


مغولها گرچه سرزمين ايران را فتح کردند، ليکن به زودي مقهور فرهنگ غني ايرانيان شده و در آن مستحيل شدند. جانشينان مغولان با برخورداري از اين فرهنگ، رفته رفته، به ترميم خرابيها همت گماشتند و هنرمندان را بزرگ داشته و موجبات پيشرفت زمينه هاي هنري را فراهم آوردند. در اخبار آمده است که غازان خان اولين ايلخاني بود که به دين اسلام گرويد و قاليهايي براي مقبره خالدبن وليد سردار صدر اسلام به دمشق گسيل داشت وي براي تزيين صحن قصور خود نيز قاليهايي از خطه فارس را فراهم آورد و اين خود مي تواند دليلي روشن بر برتري و پيشرفت هنر فرشبافي فارس نسبت به ساير شهرستانهاي ايران در زمان اين ايلخان مغول باشد.


جانشينان تيموريان برخلاف اعقابشان افرادي هنردوست و هنرپرور بودند و بعضي شان در برخي از رشته هاي هنر دست داشتند. بايسنقر ميرزا خود خطاطي قابل بود. آنان با بزرگداشت نقاشان و هنرمنداني چون بهزاد هراتي و ايجاد کانونهاي هنري در اعتلاي اين هنر گامهاي مؤثري برداشتند. نقاشيهايي که از دوره تيموري باقي مانده نشان دهنده علاقه سلاطين تيموري به هنر فرشبافي است.


حلقه مفقوده روند تکاملي هنر فرشبافي ايران تا ظهور سلسله صفوي ادامه مي يابد و متأسفانه هيچ گونه نمونه قابل استنادي که بتوان با تکيه برآن پيشرفت اين هنر را در طي اين دوران مورد تجزيه و تحليل قرار دهيم در اختيار نداريم.


دوران صفوي عصر مشعشع احياي هنر در تمام زمينه هاست. نمونه هاي ارزنده موجود در موزه هاي مشهور جهان نظير قالي مشهوراردبيل که جهت مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي جد بزرگ صفويان بافته شده و اکنون در موزه ويکتوريا و آلبرت مضبوط است، اکثراًَ حاصل کارگاههاي قاليبافي شاهي در اين دوران است. حمايت سلاطين با کفايت صفوي، و ابراز علاقه آنان به اين حرفه سبب شد تا صنعت قاليبافي از حد يک پيشه و حرفه روستايي تا مقام يکي از هنرهاي زيبا ارتقاء يابد. شاه عباس از اين مهم سهم بسزائي داشت، زيرا وي با تأسيس کارگاه قاليبافي در جوار قصور سلطنتي خود بين چهل ستون تا ميدان شاه بافندگان را مستقيماً زير نظر داشت تا از کيفيت بافت و ظرافت آنها مطمئن شود. يادداشتهاي سياحاني چون تاورنيه، شاردن، رابرت شرلي تأييدي براين گفتار است.


ايجاد روابط تجاري با کشورهاي اروپايي و ورود چهانگردان و سياحان و سفرا به ايران زمينه گسترش روابط فرهنگي، تجاري را با ديگر کشورها فراهم ساخت و استقبال از قاليهاي نفيس ايراني در اروپا براهميت دستبافي و رونق سفارشات افزود.


از اين زمان کاشان به واسطه مرغوبيت و ظرافت قاليهاي توليدي خود پذيراي سفارشات بسيار شد و توليد فرشهاي زربفت که حاصل بافت با نخهاي طلا و نقره بود، بنا به سفارش دربار لهستان، بر رونق آن شهر افزود. اين فرشها که بعداً به فرشهاي لهستاني يا پولونز Polonaisa معروف شدند يادگارهاي اين دورانند و اکنون مايه فخر و مباهات موزه هاي مالک آنند.


شاه عباس با گردآوري بهترين نقاشان و طراحان و بافندگان از اقصي نقاط کشور و تجمع آنها در کارگاههاي سلطنتي شاهکارهاي بي نظري را در هنر فرشبافي سبب شد و نقشهاي قالي با الهام از نقوش مينياتور تذهيب توسط هنرمندان دگرگون شد. با انقراض صفويان افول هنر فرشبافي نيز آغاز گرديد. تاخت و تاز افاغنه همه چيز را به ناگهان از بين برد و خاطره دردناک حمله مغولان را در اذهان عموم زنده کرد.


نادرشاه جهت حفظ انسجام و يک پارچگي کشور فرصت آن را نيافت تابه مسائل هنري بپردازد ليکن رفته رفته با حفظ امنيت و آرامش ايجاد شده در سايه شجاعت و دلاوري ايرانيان، هنري که در خفا به حياتش ادامه مي داد در دوره زنديه اعتبار بيشتري يافت و مورد توجه فرمانروايان قرار گرفت.


در دوره قاجاريه با رونق بازارهاي اروپا که از دوره صفويه آغاز شده بود و در طي قرون متمادي اوج و حضيض فراواني را پشت سر نهاده بود، سير عادي خود را در پيش گرفت. بازرگانان تبريزي به تأسيس کارگاههاي فراوان قاليبافي نه تنها در تبريز بلکه در کرمان، مشهد، کاشان و ساير شهرهاي ايران همت گماشته و قاليهاي بافته شده از طريق استانبول به اروپا راه مي يافتند. با رونق روزافزون بازار فرش ايران تجار خارجي خود به فکر سرمايه گذاري در ايران افتادند و با ايجاد کارگاههاي بافت قالي در شهرهايي نظير کاشان، اراک، کرمان، هدايت اين فن را به عهده گرفتند و با اعمال سليقه و دگرگوني طرحها اصالت آنها را ناديده انگاشتند.


طرحهاي امريکايي که خواسته هاي امريکاييان را دربرداشت و تحت عنوان باب امريکا مورد استفاده قرار مي گرفت و کپي از طرحهاي فرانسوي ابوسون و ساونري حاصل اين دوران در دگرگوني طرحهاي اصيل فرشبافي است. وجود جنگهاي بين المللي اول و دوم بازار پر رونق فرش ايران را با رکود ناگهاني روبروساخت و کارگاههاي بسياري را كه از اين طريق ارتزاق مي کردند به تعطيل کشاند.


استفاده از رنگهاي مصنوعي که با پيشرفت صنايع رنگ کشورهاي اروپايي به ايران راه يافته بود و کاربرد گره جفتي از ارزش فرش ايران به نحوه محسوسي کاست و رکود اقتصادي در کشورهاي اروپايي براي چند دهه روند عادي توليد فرش سبب شد. در حال حاضر بازگشت به اصالتهاي گذشته و خلاقيت در طرحها با همت هنرمندان متعهد مي تواند جايگاه اوليه فرش ايران را در بازارهاي جهاني تداوم بخشد و هنر جاويدان فرش را چون هميشه اعتلا بخشد.



 
 
 
 
 
مدير کل امور موزه هاي کشور گفت: تخت جمشيد در تعطيلات نوروزي امسال ميزبان بيشترين تعداد بازديد کننده در بين محوطه هاي تاريخي در کشور بود.

«يحيي رحمتي»  با اشاره به افزايش تعداد بازديد کنندگان از موزه ها، کاخ موزه ها و محوطه هاي تاريخي در نوروز 92 افزود: در اين ميان تخت جمشيد ميزبان بيشترين تعداد بازديد کننده بود و بعد از آن حافظيه شيراز و مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد در تهران در رده هاي دوم و سوم قرار دارند.

وي اظهار داشت: در نووروز امسال 414 موزه، کاخ موزه و محوطه تاريخي ميزبان گردشگران نوروزي بودند که تعداد بازديد کنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 62 درصدي برخوردار است.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:زلزله, قلعه داراب خان شمبه را به زانو در آورد, توسط نیما ذاکری سعید |

زلزله، قلعه داراب خان شمبه را به زانو در آورد

زلزله 6.1 ریشتری دیروز در بوشهر نه تنها بیش از 38 کشته و 850 مجروح در پی داشت بلکه قلعه تاریخی دارای خان شمبه را هم به زانو در آورد. این قلعه تاریخی از دوران قاجار به جای مانده و یکی نمادهای تاریخی بوشهر به شمار می‌رفت.

 گروه میراث فرهنگی ـ بوشهر ـ آخرین بازدیدها در ساعات پایانی روز سه شنبه در روستای شمبه یکی از مراکز اصلی بروز زلزله در بوشهر نه تنها حکایت از کشته و زخمی شدن بسیاری از اهالی این روستا داشت بلکه شنبه قلعه تاریخی اش را هم از دست داد.
 
بر اساس گزارش chn، بیش از 80 درصد از این قلعه تاریخی تخریب شده و برای همیشه از پای در آمد. قلعه داراب خان پیشتر نیز وضعیت حفاظتی مناسبی نداشته و به دلیل بی توجهی‌های سازمان میراث فرهنگی در معرض خطر نابودی تدریجی قرار داشت.
 
قلعه داراب خان قلعه ای به جامانده از عصر قاجار واقع در بخش شنبه در 50 کیلومتری خورموج از توابع استان بوشهر در فهرست میراث فرهنگی ایران جای داشت.
 
این قلعه متعلق به داراب خان فرزند شاه منصورخان نوه محمدحسن خان است. سنگ بنای قلعه توسط محمدحسن خان گذاشته شده و بیش از 200 سال قدمت دارد. طبقه زیرین قلعه وچندین اتاق در حیاط توسط محمدحسن خان و اتاق مخصوص و چندین اتاق دیگر در طبقه دوم و نیز استراحتگاه مسافران و میهمانان در بیرون از قلعه از سوی داراب خان بنا شده است.
 
داراب خان ضابط شنبه، طسوج، سرمک و چند روستای مجاور بود که خدمات زیادی در جهت رونق کشاورزی و ترویج آن و نیز ایجاد امنیت در منطقه داشته است. قلعه در سه طبقه و از دو حیاط مجزا ساخته شده است.
 
حیاط اول قلعه دارای دو ورودی در ضلع غربی و دیگری در ضلع شرقی حیاط است. 2 اتاق موجود در قسمت شرقی با طاقچه های تزیینی که به صورت قرینه رو در روی هم قرار گرفته اند، آسیاب های آردی ضلع غربی، حیاط اصطبل قلعه از دیگر بخش های این قلعه به شمار می رود.نمای خارجی قلعه داراب خان دارای چهار ایوان با 10 فضا به ابعاد 1*1 متر در دو طرف ورودی آن است.
 
حیاط قلعه به وسیله دیواری از حیاط دومی مجزا می شود. چاه آب سالم با دو ستون گچی در دو طرف آن جهت کشیدن آب از چاه و اتاقهای متعدد با ابعاد مختلف در جهت جنوبی حیاط در دو طبقه که به هم راه دارند بخشهای دیگر این قلعه را تشکیل می دهند. این اتاقها با پوشش تیرچوبی و بوریا احتمالاً جایگاه خدمه بوده که به وسیله راه پله ای به حیاط دوم راه می یابد.کاربندی های گچی در بخشهایی از بنا و طاقچه های قرینه ایجاد شده در اکثر اتاق ها از جمله تزیینات این قلعه تاریخی است. 
سهیل ایرانی ـ خبرنگار اعزامی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:مردم به مناطق زلزله زده نیایند , توسط نیما ذاکری سعید |

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به ازدحام خودروها در ورودی شهرهای زلزله‌زده، گفت: مردم برای اجرای بهتر عملیات امدادرسانی، از حضور در این مناطق خودداری کنند.

به گزارش مهر، شاهپور رستمی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای کمک به مناطق زلزله زده شهرستان دشتی، اظهار داشت: از ابتدای وقوع زلزله در منطقه شنبه و شهرستان دشتی امداد رسانی شروع شده است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: از ابتدای وقوع زلزله بیش از ۲۵زمین‌لرزه و پس لرزه بالای ۴ ریشتر را در منطقه دشتی شاهد بودیم که سبب تخریب بناها و منازل در نقاط شهری و روستایی شهرستان دشتی شد. رستمی بیان داشت: با تاکید استاندار تمامی امکانات امدادی در شهرستان دشتی و منطقه شنبه بسیج شده‌اند و تیم‌های عملیاتی حضوری فعال در منطقه دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر امکانات امدادی استان، امکاناتی از سایر استان‌ها و استان‌های همجوار برای تسریع در روند امدادرسانی به استان بوشهر بسیج و اعزام شده‌اند. این مسئول اذعان داشت: ریاست جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور از ساعات ابتدایی وقوع زمین‌لرزه پیگیری‌های مستمری از وضعیت مناطق زلزله انجام داده‌اند. معاون عمرانی استاندار بوشهر عنوان کرد: بر اساس آمار موجود وقوع زمین‌لرزه در شهرستان دشتی تا کنون ۳۰ کشته و بالغ بر ۸۵۰ زخمی به دنبال داشته است.

رفع مشکلات برق بسیاری از مناطق زلزله‌زده
رستمی ابراز داشت: آخرین اخبار از وضعیت زلزله‌زدگان و مناطق زلزله را از طریق تلویزیون و رسانه‌ها به مردم اعلام می‌کنیم و از ایشان استدعا داریم به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکنند. وی افزود: مسیرهای شنبه و مناطق زلزله زده دشتی توسط راهور در حال کنترل هستند و از شهروندان خواستاریم در محورهای منطقه ترافیک ایجاد نکنند تا امدادرسانی به مردم با سرعت انجام شود.

معاون عمرانی استاندار بوشهر بیان داشت: در حال حاضر از نظر نیروهای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده هیچ مشکلی نداریم و نیازی به حضور نیروهای مردمی در منطقه وجود ندارد. رستمی گفت: به محض اینکه به حضور نیروهای مردمی در منطقه باشد از طریق جمعیت هلال احمر و بسیج اقدام به جذب نیرو به‌منظور تسریع در روند امدادرسانی و توسعه خدمات خواهیم کرد و اعلام نیاز از طریق این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از جمعیت مناطق زلزله‌زده در نقاط شهری سکونت دارند، تصریح کرد: در مناطق شهری مشکل قطع برق وجود ندارد و تیم‌های عملیاتی برق در برخی از مناطق روستایی که قطعی برق وجود دارد در حال رفع مشکلات هستند. رستمی افزود: تیم‌های آب و برق و مخابرات و گاز در منطقه آمادگی کامل برای رفع مشکلات و خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده را دارند.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:طرح جامع اتحادیه‌ صنایع‌دستی کشور آماده شد, توسط نیما ذاکری سعید |

طرح جامع اتحادیه‌ صنایع‌دستی کشور آماده شد

طرح جامع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تولید، تبلیغات و بسته بندی صنایع دستی پس از طی مراحل تکمیلی توسط اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد.

 طرح جامع‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور و موضوعات مربوط به تولید، تبلیغات و بسته‌بندی صنایع‌دستی است بالاخره نهایی و به سازمان میراث‌فرهنگی کشور ارائه داده شد.
 
مصطفی خوش آبی، مدیر روابط عمومی و بین الملل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور با بیان این مطلب گفت: در راستای ارتقای کیفیت تولید، افزایش صادرات و نهادینه سازی شبکه های توزیع صنایع دستی، از سال 1389 مطالعات و برنامه ریزیهای لازم در حوزه‌های مختلف مطالعات، امکان سنجی، برندآفرینی، مالکیت معنوی، بسته بندی و بازارشناسی در دستور کار اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور قرار گرفت و اکنون این اتحادیه آمادگی کامل اجراءاین طرح را دارد.
 
وی گفت: طرح جامع بازارچه ها، بسته بندی و صادرات صنایع دستی اسفند ماه سال 1391 تحویل معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد که حاصل تلاش و فعالیت بیش از 50 تن از اساتید دانشگاهها و کارشناسان زبده حوزه هنرهای سنتی، صنایع دستی، بازرگانی، تبلیغات و بسته بندی کالا می باشد.
 
خوش آبی گفت: این طرح پس از یک نشست حضوری با معاون صنایع دستی جهت کارشناسی به دو اداره کل ذیربط معاونت صنایع دستی ارجاع شد که گویا هم اکنون مرحله کارشناسی این طرح با موفقیت سپری شده و منتظر تایید نهایی طرح در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم.
 
مدیر روابط عمومی اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور گفت: هدف از ارائه این طرح کامل در حوزه صنایع دستی بسته بندی کالاهای صنایع دستی، ایجاد مراکز جمع آوری و توزیع محصول، طراحی محصول جهت نیاز های بازار، سفارشی سازی تولید، ایجاد اشتغال، ارز آوری حاصل از صادرات، تقویت بنیان فرهنگی و زیباشناسی داخل و خارج، ترویج غذاها و شیرینی های سنتی ایرانی، کاربردی کردن محصولات صنایع دستی، استفاده از صنایع دستی در معماری، حفظ سنت ها و آئین نیاکان، برند سازی، تقویت نشانه ها، فرمها و طرحها و محصولات با استفاده از مالکیت، کاهش قیمت تمام شده محصولات، حذف واسطه ها، بازاریابی، ایجاد پایگاهی برای سفارش محصول، حمایت ازصنعتگران و صادرات است.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:جاده‌‌های شهداد زیر آب رفت!, توسط نیما ذاکری سعید |

جاده‌‌های شهداد زیر آب رفت!

بارندگی‌های اخیر کرمان منجر به تلفات انسانی و مالی بسیاری در مناطق مختلف و روستاهای اطراف کرمان شد. با این‌حال، مدیر میراث‌فرهنگی استان کرمان آسیب‌های وارده به ارگ بم را در مقایسه با فاجعه‌ به‌بار آمده در برخی نقاط از جمله مسیرهای دسترسی به شهداد را جزئی اعلام کرد. اما با توجه به نظرات کارشناسان در رسانه‌های مختلف ارگ بم هنوز در معرض خطر ناشی از بارندگی‌های اخیر است.

درحالی در رسانه‌های مختلف به تخریب بخشی از حصارهای بیرونی ارگ بم در پی بارندگی‌های اخیر تاکید شده که مدیر میراث‌فرهنگی کرمان در گفت و گو با خبرگزاری میراث‌فرهنگی این خسارت‌ها را جزئی عنوان می کند.  این درحالی است که برخی از کارشناسان میراث فرهنگی به آسیب های جدی در ارگ راین  اشاره می کنند. اما شمس الدینی مدیر میراث فرهنگی کرمان اطلاعات موجود را تنها مربوط به ارگ بم می داند.
 آنطور که شنیده می شود، حجم بالای خسارتها مربوط به دیواره‌ها و باروهای ارگ در قسمت خارجی می شود. همچنین برخی رسانه‌ها از آسیب‌هایی می گویند که به دلیل بارندگی‌های شدید سر دیواره‌ها را دچار خیس خوردگی و ریزش کرده‌اند.
 
با این وجود، «حسین شمس‌الدینی» مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان به CHN می‌گوید: «آسیب‌هایی که در اثر سیل و بارندگی‌های شدید کرمان در ارگ بم بوجود آمده بسیار جزئی است. به‌طوری‌که در بخش‌هایی از دیوارها و سقف‎ها نم دیده می‌شود؛ اما به‌طور کلی آسیب‌ها اساسی و ریشه‌ای نبوده است.
 
این مسئول با اشاره به اینکه در "میل فرهاد" مشکلاتی در اثر بارندگی بوجود آمد که بلافاصله ستاد حوادث غیرمترقبه به منطقه رفتند و آب را به مسیر دیگری هدایت کردند ادامه داد: «به دلیل میزان بالای بارندگی، ورود و خروج برخی مناطق را محدود کردیم تا شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم اما در ارگ بم درحال جمع‌بندی مطالب هستیم.»
 
وی افزود: «درحال‌حاضر کارشناسان درحال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات هستند و نتیجه کلی پس از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود. به‌طور کلی خسارت‌هایی که در اثر بارندگی‌ها بوجود می‌آید معمول است.»
 
شمس‌الدینی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میراث‌فرهنگی که آیا تمهیدات لازم برای این نوع حوادث طبیعی پیش‌بینی شده بود یا نه گفت: «تاکنون بارندگی در این حد پیش بینی نشده بود و بارندگی‌های اخیر بسیار شدید بوده است. آب جاده‌ها را در مسیر شهداد کاملا از بین برده و اصلا جاده‌ای وجود ندارد اما با این حال میزان خسارت ارگ بم ریشه ای نیست و  به‌راحتی ظرف مدت 20 روز تا یک ماه مرمت می‌شود.»
 
اما شنیده می‌شود، بخش حاکم نشین ارگ بم که تاکنون هیچ اقدام مرمتی در آن صورت نگرفته به دلیل شدت بارندگی دچار شستگی شده است؛ اما به دلیل خطر ریزش دیواره های ارگ بم و همچنین فروکش و رانش کردن چاههای موجود در ارگ بم امکان بررسی دقیق در خصوص خسارتهای بارندگیهای اخیر بر روی این بنای تاریخی وجود ندارد.
 
به گفته کارشناسان بیشترین خطر در حال حاضر ارگ تاریخی راین را تهدید می کند زیرا به دلیل بارندگیهای بی سابقه که طی 10 سال گذشته بی نظیر بوده است خندق بزرگ اطراف ارگ مملو از آب شده و این نگرانی وجود دارد که بخشهایی از باروی این ارگ تاریخی ریزش کند. در حال حاضر آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بخش‌هایی از این ارگ تاریخی دچار ریزش شده است.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:31 کشته و 600 زخمی آخرین آمار زلزله بوشهر, توسط نیما ذاکری سعید |

 

آخرین گزارش ها از بوشهر؛

31 کشته و 600 زخمی آخرین آمار زلزله بوشهر

زمین لرزه عصر امروز بوشهر حدود 31 کشته و 600 زخمی داشته است. اما آمار کشته ها و زخمی های این زمنی لرزه هنوز طور دقیق مشخص نیست. هنوز اطلاعات دقیقی از خسارت های احتمالی وارد شه به ابنیه تاریخی بوشهر به دست نیامده است.‌ همچنین دو روستای شنبه و سنا بین 80 تا صد در صد تخریب شده اند.

 زمین لرزه عصر امروز بوشهر حدود 5 کشته و 500 زخمی داشته است. اما آمار کشته ها و زخمی های این زمنی لرزه هنوز طور دقیق مشخص نیست. هنوز اطلاعات دقیقی از خسارت های احتمالی وارد شه به ابنیه تاریخی بوشهر به دست نیامده است.‌ همچنین دو روستای شنبه و سنا بین 80 تا صد در صد تخریب شده اند.
 
ساعت 16:22 امروز زلزله‌ای به بزرگی 6.1 در مقیاس ریشتر بخش کاکی از توابع شهرستان دشتی استان بوشهر را لرزاند. بر اساس آنچه مرکز لرزه نگری موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران منتشر کرده است، مرکز این زمین لرزه 6.1 ریشتری شهر کاکی در نزدیکی خورموج گزارش شده و زمین‌لرزه در عمق 12 کیلو‌متری زمین به وقوع پیوسته است.
 
چند روز پیش نیز زمین‌لرزهای به بزرگی 4.2 ریشتر شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزانده بود.
 
سید علی هاشمی، فرماندار دشتی در گفت وگو با خبرگزاری ها گفت که زلزله امروز تخریب زیادی در شهر شنبه داشته و در همین ارتباط ستاد بحران شهرستان دشتی تشکیل شده است و درخواست نیروهای کمکی از شهرستان‌های دیر، جم و تنگستان صورت گرفته است.‌ همچنین فرماندار درخواست بالگرد برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان نموده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها اجساد 5 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
 
نیروگاه اتمی بوشهر عادی است
 
محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر درباره وضعیت فعلی این نیروگاه به خبرگزاری ها گفت که «این زمین لرزه هیچ مشکلی را برای نیروگاه بوشهر ایجاد نکرده است.»و تصریح کرد: دلیل این فاصله حدود 150 تا 160 کیلومتر محل وقوع زلزله با نیروگاه است.
 
همچنین ابراهیم درویشی بخشدار شنبه گفته که مردم این شهر به خیابان آمده اند، سیستم آبرسانی و برق منطقه‌ای شنبه نیز بر اثر زلزله قطع شده است.
 
شاپور رستمی ، معاون عمرانی استاندار بوشهر هم تاکید کرد: چهار استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، خوزستان و چهارمحال بختیاری که در مجاورت بوشهر قرار دارند، نیروهای امدادی خود را به سمت مناطق زلزله‌زده اعزام کرده‌اند.
 
کاظم مرادی، سرپرست ستاد بحران استانداری نیز گفت: از اولین ساعات وقوع زلزله گروه‌های امداد و نجات جمعیت هلال اهمر در مناطق زلزله‌زده به ویژه شنبه مستقر شده‌اند و امکانات اولیه را برای کمک به زلزله‌زدگان فراهم آورده‌اند. همچنین سپاه امام صادق(ع) هم در قالب یک گردان در حال پیوستن به مردم زلزله‌زده است.
 
 
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم از ترک‌خوردگی چند باب منزل در ارزیابی اولیه امدادگران خبر داد و تصریح کرد: امدادگران مناطق «دیر»، «خورموج» و «کنگان» را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند.
با تصویب هیئت وزیران ابلاغ شد ؛

قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه های طبیعی

بر اساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست می تواند در مواقع و روزهای خاص از قبیل اعیاد و همچنین به منظور مطالعات و تحقیقات علمی و آموزشی اجازه بازدید و استفاده از موزه ها و نمایشگاه ها را به صورت رایگان صادر کند

گروه دولت: با تصویب هیئت وزیران، آیین نامه اجرایی قانون اخذ ورودیه از بازدیدکنندگان پارکها و موزه های طبیعی ابلاغ شد.
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تأیید شورای عالی حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره (1) ماده واحده قانون اخذ ورودیه از بازدید کنندگان پارکها و موزه های تاریخ طبیعی –مصوب 1367- آیین نامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.
 
بر اساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است در قبال ارائه خدمات و تسهیلات برای بازدید، توقف و استفاده از موزه های تاریخ طبیعی، نمایشگاه ها و مناطق تحت اختیار سازمان موضوع بند"الف" ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، از بازدیدکنندگان و استفاده کنندگان و دریافت کنندگان خدمات از طریق صدور بلیط، وجه دریافت کند.
 
همچنین، بهای بلیط ورودیه از نمایشگاه ها و موزه های تاریخ طبیعی برای هر نفر(10000) تا‌(20000) ریال است که میزان آن بر حسب امکانات و تسهیلات هر موزه یا نمایشگاه و با رعایت اصل استفاده حداکثری عموم جامعه توسط سازمان تعیین و اعلام می شود.
 
بر اساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست می تواند در مواقع و روزهای خاص از قبیل اعیاد و همچنین به منظور مطالعات و تحقیقات علمی و آموزشی اجازه بازدید و استفاده از موزه ها و نمایشگاه ها را به صورت رایگان صادر کند.
 
همچنین، بهای بلیط ورودیه در آن دسته از مناطق تحت اختیار سازمان که شرایط و امکان بازدید یا توقف و یا استفاده از مناطق مذکور فراهم شده است برای ایرانیان به ازای هر دستگاه خودرو (50000) ریال و هر نفر سرنشین یا پیاده(10000) ریال و برای اتباع خارجی به ازای هر دستگاه خودرو و هر نفر سرنشین یا پیاده(500000) ریال تعیین می شود.
 
بر این اساس، در صورتی که بازدید و استفاده از مناطق تحت اختیار سازمان مستلزم توقف شبانه روزی و استفاده از مهمانسراها و ساختمانهای موجود در مناطق و یا استفاده از کمپینگ ها و اردوگاه ها باشد، بهای استفاده از این خدمات به ازای هر روزتوقف و استفاده ازمهمانسراها و ساختمانها، برای اتباع ایرانی (200000)ریال و برای اتباع خارجی (500000) رایل و نیز به ازای هر روز توقف و استفاده از کمپینگ ها و اردوگاه ها و اطاقک های موجود، برای اتباع ایرانی (100،000)ریال و برای اتباع خارجی مبلغ (200000) ریال تعیین می شود.
 
همچنین، در صورتی که انجام ایاب و ذهاب از شهرها یا مراکز تجمیع بازدیدکنندگان تا محل اقامت و یا بازدید بر عهده سازمان باشد هزینه ایاب و ذهاب به نرخ متعارف و معمول از بازدیدکنندگان دریافت خواهد شد.
 
براساس این مصوبه، در صورت عدم امکان افتتاح حساب های ارزی در هر استان یا مناطق تابعه آنها هزینه های مربوط به اتباع خارجی به صورت معادل ریالی به نرخ روز دریافت می شود.همچنین، به منظور ارتقای خدمات تسهیلات به بازدیدکنندگان از پارکها و موزه های تاریخ طبیعی به سطح استانداردهای بین المللی و توسعه فرهنگ محیط زیست طبیعی بین مردم و ارتقای آگاهی آنان، مبالغ ریالی و ارزی تعیین شده در این آیین نامه هر سه سال یکبار به میزان نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای هر سال افزایش پیدا می کند. این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
 
رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور خبر داد
بازديد بيش از 30 ميليون نفر از مراکز تاريخي کشور در نوروز
 
 
 
رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور با بيان اين که در تعطيلات نوروز بيش از 30 ميليون از موزه ها، کاخ موزه ها و مجموعه هاي فرهنگي - تاريخي بازديد کردند، اظهار داشت: بازديد بيش از 4 ميليون نفر از موزه ها و مراکز تاريخي در دوازدهم فروردين نشان دهنده علاقمندي هموطنان به آشنايي با آثار تاريخي و تمدن ايران است.

 «منوچهر جهانيان» در جلسه ارزيابي عملکرد ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي نوروزي که روز گذشته با حضور دکتر ملک زاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، معاونان، مشاوران و مديران کل ستادي و استاني برگزار شد، برگزاري جشنواره ملي «صداي بهار» را در ماندگاري مسافران نوروزي تاثيرگذار دانست و گفت: با برگزاري اين جشنواره تمامي ظرفيت هاي استان اعم از جاذبه هاي گردشگري، تاريخي، صنايع دستي، سوغات، غذاهاي محلي، آداب و رسوم و ... معرفي شدند.

رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور افزود: بسياري از استان ها در سال هاي گذشته گذري و عبوري بودند که خوشبختانه برپايي جشنواره «صداي عشاير» پيش از فرا رسيدن سال جديد و همچنين جشنواره ملي صداي بهار در تعطيلات نوروز 92 گردشگران را علاقمند به آشنايي بيشتر با ظرفيت هاي گردشگري و فرهنگي اين استان ها کرد.

وي به رشد 100 درصدي سفر به مناطق روستايي و عشايري کشور در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: در بسياري از اين مناطق روستائيان خانه هاي خود را در اختيار گردشگران و مسافران نوروزي قرار مي دادند که اين نشان دهنده ميزباني و مهمان نوازي ايرانيان است.

معاون گردشگري کشور با بيان اين که 85 ميليون و 639 هزار اقامت شبانه مسافران نوروزي در مراکز اقامتي دائم و موقت کشور انجام شد، خاطرنشان کرد: با وجود تبليغات کاذب و منفي رسانه هاي غربي مبني بر مواجه شدن سفرها با رشد منفي به واسطه نوسانات ارز و تحريم ها، رشد 35 درصدي اقامت مسافران در نوروز امسال توانست تمام اين تبليغات منفي را نقش برآب کند.

جهانيان تصريح کرد: برپايي نمايشگاه هاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي به ويژه در مناطق روستايي و کمتر شناخته شده علاوه بر معرفي منطقه به گردشگران به رشد، توسعه و بهبود وضعيت اقتصادي منطقه کمک شايان توجهي مي کند.

رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور با اشاره به برگزاري هزار نمايشگاه صنايع دستي و راه اندازي بيش از 50 هزار غرفه در سراسر کشور گفت: در اين نمايشگاه ها توانمندي هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي کشور به معرض نمايش گذاشته شد.

وي با قدرداني از مشارکت سازمان اوقاف و امور خيريه، گفت: طرح آرامش بهاري که توسط اين سازمان در تعطيلات نوروز اجرا شد مورد استقبال مسافران و گردشگران نوروزي به ويژه در ايام فاطميه قرار گرفت.

معاون گردشگري کشور معرفي استان هاي کمتر شناخته شده به عنوان مقصد گردشگري را از نتايج سفرهاي نوروزي امسال عنوان کرد و افزود: ستاد تسهيلات سفرها نبايد تنها به نوروز اختصاص يابد بلکه تداوم فعاليت ستاد در ديگر فصول سال نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:دخمه‌های باستانی سیراف-عکس, توسط نیما ذاکری سعید |

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634987064379553763.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634987064382829784.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634987064388601821.jpg

دخمه‌های باستانی سیراف

 

دخمه های باستانی در ارتفاعات مشرف بر دامنه کوه های شمالی سیراف قرار دارند، محققان از آن بعنوان حوضچه‌های نگهداری و استعمال آب باران و یا به عنوان قبور سنگی یاد می‌کنند.

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:بدرقه پیکر عسل بدیعی, توسط نیما ذاکری سعید |

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009368091607868.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009368810148474.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009368815452508.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009369060218077.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009367475871921.jpghttp://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009368804844440.jpg

 

 

 

 

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009366873396059.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009366862787991.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009367481175955.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009366868092025.jpg

 

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009368107363969.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009366853739933.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/18-1-1392/IMAGE635009367486323988.jpg


 
عضويت سازمان ميراث فرهنگي در کارگروه اقتصادي و بازرگاني شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور
 
 
 
در پنجاه و يکمين نشست کارگروه اقتصادي و بازرگاني شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عضويت اين کارگروه درآمد.

  به دنبال درخواست سازمان ميراث فرهنگي مبني بر عضويت در کارگروه مربوطه، اين موضوع در دستور کار قرار گرفته و از نماينده سازمان براي توضيح و دفاع از طرح توجيهي، دعوت شد.

در اين نشست که در محل سالن خليج فارس سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران برگزار شد، «احمد بالان» مديرکل دفتر امور بازرگاني معاونت صنايع دستي به نمايندگي از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري توضيحاتي را در زمينه جايگاه و نقش گردشگري و اهميت صنايع دستي، ميزان صادرات محصولات صنايع دستي و همچنين امکانات مرتبط با آثار فرهنگي کشور ارائه کرد.

وي ضمن استقبال از علاقمندي ايرانيان خارج از کشور به ارتباط هر چه بيشتر با موطن خود، به تقاضاهاي مکرر ايرانيان خارج از کشور براي راه اندازي فروشگاه هاي عرضه محصولات صنايع دستي، برپايي نمايشگاه عرضه و فروش آثار صنايع دستي و همچنين سرمايه گذاري در اين هنرصنعت اشاره کرد.

در پايان اعضاي کارگروه اقتصادي و بازرگاني شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور توافق و راي مثبت خود را براي عضويت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اعلام کردند.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:مردان ایرانی آرایش می‌کردند, توسط نیما ذاکری سعید |
گفت و گو با لیلی پاپلی، باستان شناس درباره آرایش مردان در دوره های تاریخی ایران

 

پادشاه‌ پادشاهان، پادشاه هخامنشی ایران بر مهمانانش در تالار بزرگ وارد شد. او به چشمانش سرمه کشیده و موهایش را فر زده بود. گونه‌هایش را به سرخاب آغشته و لبانش را بنفش کرده بود. بدنش آراسته به زیور آلات بسیار بود. این توصیف هرودوت است از پادشاه هخامنشی ایران که در کتاب تاریخش نوشته است. مواجه به تاریخ همیشه ما را حیرت زده کرده است. آیا هردوت دروغ می‌گوید؟ آیا مردان ایرانی آرایش نمی‌کردند؟ لیلی پاپلی، باستان شناسی که مطالعات گسترده‌ای در این زمینه داشتند، به سوالات ما پاسخ می‌دهند.

  وقتی با چشمان امروزی به تاریخمان نگاه می‌کنیم، باور این که مردان ایرانی زمانی در جایی از این سرزمین آرایش می‌کردند، آن هم آرایش‌های غلیظ شاید تکان دهنده باشد اما این تنها شوکی نیست که تاریخ به ما وارد کرده است، ما همیشه در مواجه با تاریخمان  شوکه شده‌ایم!
 
اما از کجا معلوم که هرودوت یونانی راست گفته و همه این توصیف‌ها دروغی بیش نباشد؟ اینجاست که لیلا پاپلی، باستان شناسی که روی این مسئله مطالعه کرده به دادمان می‌رسد. او می‌گوید که صحه این گزاره‌ها را از روی نگاره‌های هخامنشیان می‌شود، دریافت کرد. دست کم سرمه چشم‌ها و فر موها تا امروز باقی مانده است. جالب اینجاست که آرایش مردان اما به دوران هخامنشیان ختم نمی‌شود، مطالعه روی نقش برجسته‌ها و اشیاء به دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند. این شاهان موهای فر شده شان را در تور می پیچیدند و بالای سر جمع می کردند و گوشوار و گردن بند به خود می آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشته‌است.
 
اینکه از چه زمانی این هنجار ناهنجار شده، مسئله ا‌ی ست که نیاز به مطالعات جدی جامعه شناسی دارد. سوالی که شاید کلید، قفل راز ثابت قدم ماندن زنان ایرانی در زمینه آرایش را هم بگشاید. اینکه چطور شد، ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین کشور مصرف کننده لوازم آرایش در دنیاست؟ از طرف دیگر چرا مردان چنین زنانه آرایش را تلقی می‌کنند و به نوعی آن را جنسیتی کرده و گاهی با استفاده از همین ابزار به تحقیر زنان می‌پردازند.  
 
آیا مردان در دوره‌های مختلف تاریخی ایران آرایش می‌کردند؟ در این زمینه اسناد و مدارکی وجود دارد؟
در تاریخ ما آرایش برای مردان نه تنها ناهنجار قلمداد نمی شده که هنجار بزرگی هم بوده است و هیچ تناقضی با مردانگی یا قدرت محسوب نمی‌شده است. به عنوان مثال هرودت از زبان نمایندگان یونان پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش می کردند و از زیور آلات استفاده می کردند و به پوشیدن لباس‌های فاخر علاقه داشتند. شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند.این شاهان موهای فر شده شان را در تور می پیچیدند و بالای سر جمع می کردند و گوشوار و گردن بند به خود می آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشته‌است.
 
سنگ برجسته های برجای مانده از دوران گذشته بهترین سندها برای نشان دادن رسم آرایش پادشاهان ایرانی است
 
ساسانیان هم نقطه پایان رسم آرایش مردان در ایران نبودند. مردان در دوره قاجار هم سنگ تمام گذاشته و آرایش می‌کردند. از نقاشی‌های به جای مانده از فتحعلی شاه می‌توان یاد می‌کرد. پادشاه کمرباریک قاجار که حرم سرایش شهره خاص و عام است. در آن زمان آرایش کاملی می‌کرده است. از نقاشی‌های این پادشاه خودشیفته کاملا معلوم است. فتحعلی شاه کفش‌های پاشنه‌دار پوشیده، گونه هایش را سرخ کرده و مو و ریشش را پوش داده است. در تصاویر به جای مانده در جای جای چهلستون گویای آن است که شاه عباس هم همین رسم را به نحو احسن به جا می آورده و حتی از کرم پودر هم استفاده می‌کرده است.
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد که چندان مسئله آرایش کردن ربطی به جنسیت نداشته است؟
نکته مهم این هست که جنسیت و جنس (sex and gender) دو مفهوم جدا هستند. من به شدت باور دارم (که به قول باتلر) جنسیت پرفرمنس است. در یک فرایند شاخصه‌های این پرفرمنس یعنی تحمیل جنسیت بر جنس سیال بوده و دچار تغییرات بنیادی شده است. بنابراین مفهوم (concept) آراستن بدن هم دچار تغییرات بنیادی شده، چنانچه می توانسته نشانگان شخصیت، منش، راهکار یا طبقه اجتماعی باشد. در مورد پرفرمنس جنسیت و بدن مردان/زنان در دوران تاریخی می شود به دو گروه داده اول مواد فرهنگی و دوم منابع نوشتاری مراجعه کرد.
 
به عنوان مثال اگر به نگاره‌های ایران هخامنشی نگاه کنیم، آراستگی بدن مردان هنوز به وضوح قابل مشاهده است. چشم‌های سرمه کشیده و موهای فر شده و همینطور استفاده از زیور آلات. یعنی آراستن بدن رو دست کم از آغازین امپراتوری ایران تا بی اغراق اواخر دوره قاجار می شود، مشاهده کرد. در متون هم توصیف بدن و پرفرمنس جنسیت قابل مشاهده است.
 
آیا نوع آرایش‌ در میان درباریان همراه با علایم و نشانه‌های خاصی بوده است. مثلا همانطور که در میان پادشاهان مصر رایج بوده، نوعی مخصوصی از خط چشم، مرتبه فرد درباری را نشان دهد؟
در این زمینه اطلاعات کافی در دست نیست و باید مطالعات جدی‌تری صورت بگیرد.
 
فتحعلی شاه، کفش های پاشنه بلند می پوشید، به چشمانش سرمه می زد و سرخاب از گونه هایش پاک نمی شد
 
از نظر کارشناسان  آرایش‌ مردان در میان گروه خاص یا طبقه مشخصی رواج داشته یا اینکه آرایش یک اتفاق رایج در میان توده‌های مردم بوده است؟
من فکر می‌کنم که آراستن ظاهر توسط مردان مربوط به قشر خاصی نبوده است. البته مشخص هست که مردان طبقات بالاتر اقتصادی قدرت بیشتری برای خرید و استفاده از پوشاک و وسایل آرایش داشته اند. ولی به نظر می رسد که این هنجار در کلیه سطوح قابل بررسی باشد. در دوره های متاخزتر مثلا در دوره قاجار به ویژه در عکس‌های تاریخی که از کوچه و بازار تهیه شده، مردانی با چشمان سرمه کشیده قابل مشاهده هستند. 
 
یک نکته تاریخی قابل ذکر اما تحمیل رویکرد معاصر و امروزین ما به گذشته است یعنی شناخت ما از ساختار قدرت و جنسیت امروز به عنوان تنها رویکرد ممکن ارائه می شود. این در حالی است که نسبت جنسیت و قدرت در گذشته با شکل امروزینش متفاوت هست. شاه به عنوان عامل سمبلیک قدرت زیبایی مطلق را در مقابل دشمن که شکست خورده است، اجرا می‌کند. به طور مشخص در نگاره‌های دوره ساسانی شاه به مردانه‌ترین شکل ممکن تصویر شده با اندامی بزرگتر از سایرین، ریش پرپشت و در نهایت آراستگی. این آراستگی/مردانگی در حد نهایت را می‌شود با حد نهایت قدرت در یک راستا تلقی کرد.
 
به نظر شما از چه دوره‌ای این هنجار تغییر کرده و تبدیل به مسئله‌ای ناهنجار شده است؟
تبدیل یک هنجار به ناهنجار ممکن است به دلایل ساختاری مثل تغییر تقسیم کار، تغییر نشانگان جنسی/جنسیتی یا حتی ورود هنجارهای جدید باشد. الگوهای آراستگی بدن در ایران به نظر می رسد در اواخر قاجار تغییر کرده باشند. چرا؟ خب دریافت این مسئله و شناخت فرایندهای مرتبط با آن نیاز به یک تحقیق باستان شناختی با رویکرد بدن/جنسیت (gender archaeology). دارد.
 
از اواخر دوره قاجار به بعد به نظر می رسد که کم کم رسم آرایش مردان در ایران کم رنگ و کم رنگ تر می شود
 
 اما در مقام بحث،  من فکر می‌کنم ما نیاز به یک خوانش دوباره از مواد فرهنگی اواخر قاجار به ویزه عکس‌های تاریخی داریم. اینکه چه رویداد یا فرایندی سبب تغییر الگوهای جنسی/جنسیتی شده و اصولا آیا این الگوها در طول دوره تاریخی شکل ثابتی داشتهاند یا متغیر بوده اند نکاتی نیست که بشود بدون تحقیق جواب داد. در این مرحله تنها می توانم بگویم که به نظر می‌رسد، جنسیت/جنس همواره یک دغدغه برای ایرانی ها بوده است.
 
در متون تاریخی فقهی از دوره ساسانی مثل ارداویراف نامه ( که ترکیبی از یک داستان معراج و دیدن عاقبت اعمال است و در آن حدود 40 درصد اعمال شرح داده شده مسائل جنسی است) تا متون سده های میانه اسلامی جنسیت یک دغدغه تاریخی است.
 
در آن زمان وضعیت زنان چگونه بوده است، آیا زنان نیز آرایش می‌کردند؟
از دوره نوسنگی تا امروز در کاوش‌های باستان شناختی مواد مرتبط با آرایش در فضاهای مسکونی به دست آمده است مثلا شی‌ای موسوم به بزک ساب که به نظر می رسد برای سابیدن سنگ‌های معدنی یا گیاهان رنگی برای رنگ آمیزی بدن استفاده می شود، با توجه به قرارگیری این اشیا در فضای مسکونی نسبت دادنش به زن یا مرد یا جنسیت‌های دیگر عملا ممکن نیست.
 
در مورد اشیای داخل قبر هم یک مسئله خیلی اساسی وجود دارد که خانم "رزماری جویس" در کتاب باستان شناسی بدن به آن اشاره کرده و آن نکته این است که اکثر باستان شناسان با دیدگاهی کاملا امروزی به توضیح و خوانش اشیای درون قبر پرداختند. مثلا جنسیت یک اسکلت را از روی اشیای داخل قبر زن/مرد تعیین کرده‌اند، پیشنهاد او این است که فقط با آزمایش دقیق دی ان ای باید به جنسیت اسکلت اشاره کرد در غیر این صورت اکثر تعیین جنسیت‌ها از روی اشیای درون قبر با مشکلی اساسی مواجه است و این مشکل همان تحمیل نگاه امروز در مورد جنسیت به گذشته است.
 
گفت و گو : فاطمه علی‌اصغر

صفحه قبل 1 ... 23 24 25 26 27 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.