پیگیری « بیماریّهای خاص» هنرمندان درصورت تصویب بیمه بالای ۵۰ سال!
مشاور عالی معاونت صنایعدستی کشور درحالی خبر از پیگیری «بیماریهای خاص» هنرمندان و صنعتگران را درصورت تصویب بیمه بالای ۵۰ سال پیشکسوتان صنایعدستی میدهد که تعداد بسیاری از سازندگان سازهای زخمهای، بافندگان سنتی، شعربافان، ملغمهکاران، شیشهگران و سفالگران در معرض ابتلا به بیماریهای ناعلاج و تنفسی قرار گرفتهاند.
معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای در گفتوگو با تسنیم:
معاونت صنایع دستی رشتههای آزمونی هنرمندان را پیشنهاد دهد/ اخذ آزمون توسط دستگاهی بیطرف
عزیز حبیبی ینگجه در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که برخی از هنرمندان صنایع دستی نسبت به این موضوع که برای دریافت بیمه هنرمندان صنایع دستی باید کارت آموزش و آزمون سازمان فنیوحرفهای را داشته باشند و این سازمان کارشناس برخی رشتههای صنایع دستی را برای گرفتن آزمون ندارد اظهار داشت: نکته اول این است که آزمونهای مربوط به صنایع دستی که گرفته میشود با نظر اساتید صنایع دستی است چرا که ما خودمان استاد صنایع دستی نداریم لذا در هر رشتهای که بخواهیم آزمونی اخذ کنیم یا برای آموزش آن استانداردی نوشته شود از همین اساتید استفاده میکنیم
وی با بیان اینکه چه در زمینه تدوین سوالات و چه در زمینه تدوین برنامههای درسی با اساتید صنایع دستی مشورت میشود و از آنها استفاده میشود در پاسخ به این سوال که نسبت به این موضوع که برخی از افرادی که باید آزمون دهند خودشان چندین سال استاد این حوزه بودهاند لذا شاید این امتحان در شأن آنها نباشد تصریح کرد: در این زمینه باید بگویم اهل فنبودن درست است اما بالاخره به عنوان مثال اگر شما رانندگی بلد باشید باید این فن و توانمندی خود را در معرض امتحان قرار دهید و با این حرف که من 20 سال است رانندهام، به کسی گواهینامه نمیدهند، لذا این اساتید هم باید در امتحان شرکت کنند.
حبیبی اضافه کرد: البته این افراد کار خاصی هم نباید انجام دهند و باید در آزمونی قرار گیرند که طراح آن هم خود اساتید آن رشته هستند و آزمون هم 2 ساعت بیشتر طول نمیکشد، بالاخره یک بار و در یک جا این اتفاق باید بیافتد تا صلاحیت آن فرد احراز شود که مرجع تعیین صلاحیت هم طبق قانون سازمان فنیوحرفهای است.
معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای ادامه داد: اینکه گفته میشود در همه حرفهها و رشتهها کارشناس مربوطه برای اخذ امتحان در سازمان وجود ندارد درست است اما باید در نظر داشت که این حرفهها بهروزرسانی میشود چرا که برخی رشتههای صنایع دستی وجود دارند که از رده خارج میشوند چون در جامعه کششی برای آنها وجود ندارد لذا یک حالت پویا دارد، از طرفی در هر رشتهای که کارشناس آن در سازمان فنیوحرفهای وجود ندارد آماده هستیم برنامه درسی آن را تدوین و آزمون آن را اخذ کنیم، فقط باید از سوی سازمان صنایع دستی پیشنهاد آن ارائه شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان مایل نیستید که این کار را به صنایع دستی واگذار کنید یادآور شد: معاونت صنایع دستی کارهای احراز صلاحیت را انجام نمیدهد، طبق قانون مرجع تعیین صلاحیت حرفهای، سازمان فنیوحرفهای است، ما در همه حرفهها آزمون میگیریم الان به عنوان مثال خود سازمان سنجش آزمونهای هر رشته برگزار میکند و تایید میکند که فرد، توانمندی علمیاش چقدر است؟ حالا مدارس سما بیایند و بگویند ما خودمان کنکور برگزار میکنیم یا مدارس غیرانتفاعی همینطور، با این وجود تمرکززدایی را از بین میبرد.
حبیبی خاطرنشان کرد: در کل دنیا هم همینطور است که سازمانی تشکیل میشود تا خارج از آن مجموعه بتواند آموزشها و توانمندیهای افراد دستگاههای مختلف را تایید کند که خارج از آن مجموعه هم باعث میشود اطمینان هم حاصل شود که دستگاه دیگری این کار را انجام داده است که دستگاهی بیطرف است، اگر دستگاهی آموزش دهد و خودش هم آزمون بگیرد شاید در معرض اتهام باشد.
انتهای پیام/
مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی خبر داد
تعریف ۹۳ کدتعرفه صادرات صنایع دستی در مراحل پایانی
حسین خو اجه بیدختی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که گفته میشود در گمرک در حوزه صادرات صنایع دستی ملاک فقط تناژ و وزن است و با این وجود نفیسبودن برخی از کالاها و محصولات صنایع دستی اگر قرار باشد با تناژ بررسی شود زیر سوال میرود اظهار داشت: در حقیقت در حال حاضر اینکه ملاک گمرک برای همه محصولات فقط تناژ است را قبول ندارم اما باید در نظر داشت که سنجش محصولات صنایع دستی بر اساس کیلو یکی از مشکلات فعلی است.
وی اضافه کرد: یکی از راههای اصلاح آن کدتعرفههای صادرات است یعنی وقتی شیشه سنتی را از گمرک یک منطقهای که شیشهگری در آن منطقه نیست صادر میشود ما متوجه میشویم که این محصول اصل است یا خیر و اینکه این موضوع به ارزیاب و اشتباه او برمیگردد که میتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
بیدختی تصریح کرد: با گمرکات هماهنگ کردیم که کدتعرفهها را اصلاح کنیم با این وجود اگر قرار است صنایع دستی صادر شود امکان اینکه کالاهای مشابه و غیرصنایع دستی صادر شود با این کدتعرفهها به حداقل میرسد البته باید در نظر داشت که اصلاح این کدتعرفهها زمانبر است.
مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی با بیان اینکه هر چه این کدتعرفهها دقیقتر و جزئیتر باشد آمار صادرات دقیقتر میشود ادامه داد: با این وجود وقتی میگویند 50 کیلو زیورآلات سنتی به ارزش این رقم صادر شده است میتوان کاملاً حدس زد که مواد تشکیلدهنده این زیورآلات نقره یا طلا یا آبطلا یا ... است.
وی اضافه کرد: در دوسه ماه اخیر اتفاقات خوبی در تعرفههای گمرک افتاده است که یکی از آنها تعریف کدتعرفههاست که در مراحل پایانی به سر میبرد.
انتهای پیام/
فرقی نمیکند اصفهان باشد تبریز یا قم، کالاهایی که به نام صنایعدستی ایران در کشورهایی مانند چین ساخته میشود مانع از فروش کسب و کار هنرمندان این شهرها میشوند.
بنا به تعریف کارشناسان سازمان صنایعدستی ایران، صنایعدستی به مجموعهای از هنرها و صنایع اطلاق میشود که به طور عمده و با استفاده از مواد اولیه بومی انجام میشود همچنین قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته شده که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی اینگونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانهای است.
صنایعدستی یک هنر ـ صنعت است که دارای هر 2 ویژگی مصرفی و هنری بوده و از بینش، ذوق، اندیشه و فرهنگ تولید کننده برخوردار بوده و حامل روح ملتها و نشاندهنده هنر آن سرزمین است.
این هنر ـ صنعت که از نسلی به نسل دیگر و سینه به سینه منتقل شده تنها یک کالا نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگیهای یک قوم است که از این طریق به ما منتقل میشود.
صنایعدستی مکمل گردشگری است
صنایعدستی مکمل گردشگری است و نوعی ارتباط فرهنگی را بین جوامع بهوجود میآورد از جمله کارکردهای آن انتقال باورها و اعتقادات اقوام مختلف ایرانی است.
این هنر ـ صنعت به عنوان یک بخش فرهنگی و اجتماعی در انتقال فرهنگ گذشته به آینده نقش موثری دارد و میتواند در راستای دستیابی به اهداف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کمک کننده باشد.
شناسایی 18 هزار نفر از هنرمندان استان قم
مفهوم صنایعدستی در همه کشورها یکسان نیست؛ در کشورهای صنعتی محتوای هنری و ظرافت آن بیشتر دیده شده و کار تخصصی محسوب میشود اما در کشورهای جهان سوم صنایعدستی فراگیر و مردمی بوده و تفاوت آن با کالاهای ساخت ماشین این است که هر کالای دستساز هویتی مستقل برای خود دارد.
مدیریت صنایعدستی قم قدمتی نزدیک به 16 سال داشته و شهرستانهای قم، کهک، قنوات، جعفریه، دستجرد و بخشهای مرکزی سلفچگان، قاهان و گازران را زیر پوشش دارد.
مدیریت صنایعدستی اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قم 18 هزار نفر از هنرمندان استان را شناسایی کرده و به منظور ترویج آموزش احیا و توسعه صنایعدستی در 50 آموزشگاه به آموزش علاقهمندان صنایعدستی و صدور گواهی آموزش پس از پایان دوره آموزشی میپردازد.
این مدیریت به علاقهمندان فعال در حوزه صنایعدستی کارت شناسایی و جواز تاسیس ارائه میدهد.
صنایعدستی استان قم نزدیک به 22 رشته داشته که فرش، منبت، معرق چوب و کاشیکاری آن شهرت بیشتری دارد.
نقش نمایشگاه بینالمللی در شناسایی صنایعدستی استان قم
معاون صنایعدستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قم با تاکید بر کیفیت بالای صنایعدستی استان میگوید: حضور و فروش آثار صنایعدستی در عرصههای بینالمللی میتواند علاوه بر انتقال فرهنگ و هنر استان بیش از پیش موجب رونق کسب و کار هنرمندان این آثار شود.
به گفته مهدی نصراصفهانی نمایشگاههای بینالمللی نقش مهمی در شناسایی صنایعدستی استان دارند و فهرست و زمان برگزاری این نمایشگاهها پس از اعلام رسمی از سوی سازمان مرکزی به هنرمندان اطلاعرسانی میشود.
وی ابراز میکند: ارائه هنرهای سنتی و صنایعدستی فاخر استان بهویژه هنرهای مذهبی در سطح بینالمللی میتواند جلوهای از فرهنگ و آداب و رسوم ارزشمند تاریخی استان را به جهانیان معرفی کند.
صنایعدستی چینی
در بازار نامطمئن صنایعدستی حضور کالاهای چینی جای تاسف دارد؛ میتوان گفت این بازار امروزه در تسخیر محصولات چینی است و وفور آن به حدی است که به ورشکستگی تعداد زیادی از هنرمندان این صنعت ـ هنر منجر شده است.
بازارهای سنتی شهرهای مختلف کشور انباشته شده است از کالاهای غیربومی مشابه و فرقی نمیکند اصفهان باشد تبریز یا قم، کالاهایی که به نام صنایعدستی ایران در کشورهایی مانند چین ساخته میشود مانع از فروش کسب و کار هنرمندان این شهرها میشوند.
ایجاد مراکزی برای فروش صنایعدستی در مناطق مختلف به طور عمده میتواند نارسایی در حفظ اصالت ویژگی طرحها و نقوش صنایعدستی را برطرف سازد.
صنایعدستی به اشتغال منجر شده و مشاغل خانگی را رونق بخشیده است همچنین باید توجه داشت که صادرات فرهنگی با توسعه صادرات صنایعدستی انجام میشود.
میتوان با تبلیغات قوی و مناسب سلیقه مردم را به سمت استفاده از کالاهای صنایعدستی سوق داد و غبار از روی این هنر ـ صنعت پاک کرد.
یک فعال صنایع دستی در گفتوگو با تسنیم مطرح کرد
تقدیر از فدراسیون تیراندازی به جهت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کنار بازیهای آسیایی
سعید ذاکری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ضمن تقدیر از فدراسیون تیراندازی به علت برپایی نمایشگاه صنایع دستی در کنار مسابقات تیراندازی آسیایی اظهار داشت در این مسابقات 550 تیرانداز خارجی از 18 کشور آسیایی شرکت کرده بودند که که در کنار این مسابقات نمایشگاهی از هنر صنایع دستی کشورمان برپا شد.
وی افزود: این نمایشگاه که برآیندی از اصلات هنر و هنرمند ایرانی را به همراه داشت برای اولین بار در کنار یک مسابقه ورزشی از طرف فدراسیون تیراندازی مورد تقدیر قرار گرفت که امیدواریم فدراسیونهای دیگر هم در این زمینه وارد شوند و در فرهنگسازی جهت توسعه صنایع دستی کشورمان دستبه کار شوند.
این تولیدکننده صنایع دستی با اشاره به استقبال خوب شرکتکنندگان خارجی این مسابقات از نمایشگاه صنایع دستی خاطرنشان کرد: معاونت صنایع دستی نیز در این زمینه همکاری خوبی داشت و بروشورهایی در باره صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان در اختیار خارجیها به صورت رایگان قرار داد.
وی اضافه کرد: همچنین سازمان میراث فرهنگی هم در اقدامی جالب برای تمامی بازیکنان این مسابقات بلیط رایگان بازدید از کاخ نیاوران را فراهم کرد که این کار بسیار مهم تلقی میشود چرا که در شناسایی میراث فرهنگی کشورمان میتواند راهگشا باشد و افزایش این اقدامات میتواند روزنهای جدید در گسترش گردشگری کشورمان باشد.
انتهای پیام/
طلب یکساله هنرمندان صنایع دستی از اتحادیه سراسری صنایع دستی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعاتی که در صنایع دستی کشور به شکل کمرنگی به چشم میخورد موضوع حمایت از هنرمندان و در کل، حمایت از تولید محصولات صنایع دستی است که طبق اعتراف نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی این موضوع صحت دارد و سقف یارانه و وام ارائه شده به هنرمندان صنایع دستی به پایان رسیده است.
از اینکه این وامها به چه افرادی اختصاص یافته است و اینکه آیا همه این بودجه در راه تولید صنایع دستی خرج شده است گذر میکنیم اما وضعیت در صنایع دستی به گونهای است که واقعاً به این ضربالمثل میرسیم که«هر دم از این باغ بری میرسد».
ماجرا این است که اتحادیه سراسری صنایع دستی محصولات هنرمندان صنایع دستی را میخرد و آن را به ارگانها یا سازمانهای دیگر میفروشد اما وقتی هنگام تسویه حساب با این هنرمندان میشود اعلام میکند که پول ندارد و وعده میدهد که یک هفته، یک ماه، چندماه و حتی برخی هنرمندان وجود دارند که یکسال است که پول خود را نگرفتهاند و وقتی مراجعه میکنند دوباره و چندباره با وعده مواجه میشوند.
*یکسال است با وعدم مواجه هستم/بیش از 8 میلیون طلبکارم
مهرپرور، یک تولیدکننده صنایع دستی در این زمینه میگوید: یک سال است که 8 میلیون و 270 هزار تومان از اتحادیه سراسری صنایع دستی طلبکاریم و البته قرارداد رسمی هم در این زمینه وجود داشته است که طبق آن باید آبانماه سال گذشته که کار را تمام و تحویل اتحادیه دادیم هزینه آن را میپرداختند اما هر وقت مراجعه میکردیم آنها اعلام میکردند که تا یک ماه دیگر تسویه میکنند و این در حالی است که که این وعدهها تا به حال یکساله شدهاند.
وی میافزاید: نکته جالب اینجاست که اتحادیه سراسری صنایع دستی محصولات تولیدی مرا به ارگانهای دولتی فروخته و پول آنها را هم گرفته است اما پول مرا نمیدهند، به نظر میرسد بیشترین طلب را در بین هنرمندان صنایع دستی من دارم.
این تولیدکننده صنایع دستی اضافه میکند:فقط من نیستم، چندین تولیدکننده صنایع دستی هم هستند که بیش از یک میلیون از اتحادیه طلبکارند اما اتحادیه پول آن ها را نمیدهد.
مهرپرور خاطرنشان میکند: چطور میشود که اتحادیه سراسری این پول را که حق هنرمندان است برنمیگرداند، معاونت صنایع دستی باید دراین زمینه پیشقدم شود.
*اتحادیه برای پرداخت طلب 10 میلیونیام امروز فردا میکند
ساعی نیز از دیگر تولیدکنندههای صنایع دستی که اتحادیه سراسری صنایع دستی، در این زمینه اظهار میکند: اردیبهشت سال گذشته بود که برای مجمع کشورهای اسلامی چند از محصولاتم را خریدیند و از همه آن مبلغ 10 میلیون تومان مانده است.
وی میافزاید: یک سال است که برای بازگرداندن پول محصولاتی که از من خریدند امروز و فردا میکنند و یکماهیکماه آن را عقب میاندازند و میگویند پول نمایشگاه برگشت نداده است.
ساعی یادآور میشود: در این شرایط با سختی کار خود را میگذرانیم لذا دیگر وقت نمیکنم به اتحادیه بروم و پیگیری کنم. امیدواریم مسئولان امر در این زمینه هنرمندان را یاری دهند.
*محصولات هنرمندان را به ارگانها فروختهاند اما پول آنها را ندادهاند
شهرام امیری از دیگر تولیدکنندههای صنایع دستی نیز در این زمینه یادآور میشود: الان یک سال است که طلب دارم البته خیلیها طلب دارند.چرا اسم آن اتحادیه سراسری است؟ چند تعاونی زیرمجموعه آن هستند و اگر تعاونی زیرمجموعه دارد چرا از کارگاههای محصولات صنایع دستی کار میگیرد؟
وی میافزاید: به بانکها و ادارهها کار هنرمندان صنایع دستی را فروختهاند اما به من گفتند که آخر ماه فروردین تسویه میکنند آن موقع رفتم گفتند آخر برج اردیبهشت، همان موقع رفتم باز هم گفتند بعداً، من شش تصویر حضرت امام و حضرت آقای خامنهای زدم الان حدود بیش از 3 میلیون طلب دارم.
امیری تصریح میکند: الان این اتحادیه به یک نفر حدود 15 میلیون تومان، به یک نفر 10 میلیون تومان و خلاصه به چندین نفر از هنرمندان صنایع دستی بدهکار است اما این طلب را پرداخت نمیکنند.
وی اضافه میکند: یکی از موارد دیگری که باید درنظر داشت این است که اتحادیهها خودشان نباید کار اقتصادی بکنند اما شاهدیم که این اتفاق میافتد.
یکی از مسئولان معاونت صنایع دستی نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که برخی از این هنرمندان از این موضوع شکایت کردند.
انتهای پیام/
«تحقیر هنرمندان با اختصاص حقوق ناچیز»
یک هنرمند نقاش معتقد است، یکی از مشکلات حوزهی هنرهای تجسمی این است که هنرمندان ارج و قرب گذشته را ندارند و حتی گاهی با اختصاص حقوق ناچیز به آنها، اسباب تحقیرشان فراهم میشود.
احمد وکیلی در گفتوگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه مشکلاتی که در نحوهی برخی مدیریتها در حوزهی هنرهای تجسمی وجود دارد، باعث میشود آنطور که باید احقاق حق نشده و به مسائل مالی و بودجهی این بخش توجه نشود. هنر سینما امروز تبدیل به هنر روز دنیا و مملکت ما شده، ولی کسی متوجه نیست که سینما از هنرهای تجسمی تغذیه میکند و از عناصر بصری که از خلاقیت هنرمندان تجسمی نشات میگیرد، استفاده میکند.
او افزود: اگر متولیان فضایی را ایجاد کنند که به هنرهای تجسمی آنگونه که شایستهی آن است توجه شود، خواهیم دید که توجه مادی و معنوی به هنرهای تجسمی بیشتر میشود. درک و گسترش این حوزه، حتی در هنرهای دیگر مانند سینما هم تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه بیتوجهی به این حوزه در حدی است که هنوز در دولت جدید، مسئولان و متولیان جدید آن انتخاب نشدهاند.
این هنرمند نقاش همچنین گفت: مسئلهی بعدی به جایگاه هنرمندان در اجتماع برمیگردد. هنرمندان تجسمی زحمت زیادی در راه هنر خود میکشند و در وجود آنها جاهطلبی نمیبینیم. در دوران تیموریان و صفویه که اوج هنرهای تجسمی در ایران بود، هنرمندان ارج و قرب خاصی در جامعه داشتند؛ به گونهای که شاه عباس بر دستان رضا عباسی بوسه زد.
توجه به هنرمندان به آنها اعتماد به نفس میدهد که به دوران اوج هنر برگردند. اما تحقیر از این بالاتر که مثلا برای آنها حقوق ناچیزی در نظر میگیرند که ندادنش خیلی بهتر از دادنش است.
وکیلی در ادامه به حمایت نادرست بخش خصوصی از هنرهای تجسمی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه حمایت بخش خصوصی نیز در این سالها به جای نفع، ضررهایی را به این بخش وارد کرده است. حمایت از کارهای پراکندهای که بدون هیچ جنبهی ذهنی و فکری مستقل خلق شدهاند و ارتباطی با گذشتهی تاریخی ندارند و به جنبهی غربی آنها توجه بیشتری میشود، فایدهای در جهت ارتقای هنر ما نداشته است.
او همچنین با اشاره به تعداد بالای هنرمندان نقاش در حوزهی هنرهای تجسمی، گفت: هر هنری در جایگاه خود دارای ارزش و زیبایی است، اما متولیان باید هنگام اختصاص بودجه به برخی شرایط خاص مانند بالا بودن تعداد هنرمندان نقاش از سایر هنرمندان هنرهای دیگر حوزهی تجسمی توجه داشته باشند و آن را در نظر بگیرند.
احمد وکیلی متولد سال 1340 و فارغالتحصیل رشتهی نقاشی از دانشگاه تهران است. او در سال 1364 اولین نمایشگاه انفرادیاش را برگزار کرد و طی سالهای فعالیت خود نمایشگاههای متعدد دیگری را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.
آثار وکیلی همچنین در سالهای 1370 و 1372 برگزیدهی نمایشگاه آسیایی و در سال 1372برگزیدهی نمایشگاه بینالمللی تهران شدهاند. او همچنین به تدریس در دانشگاه مشغول است.
انتهای پیام
خانهای آرمیده در تاریخ
در دل محلهای قدیمی در خیابان نو ساخته میرداماد، در خانهای که از یک سو به بازار شاطر باشی ختم میشود و یک سوی دیگر به درب پشتی مسجد سید اصفهان، بخشی از تاریخ یک ملت خوابیده است، گنجینههایی تاریخی که کنار هم جمع شدهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، خانهای قدیمی در یک کوچه که سقفی کوتاه و یک ورودی مسقف کوتاه دارد. از تاریکی دالان کوچک وارد روشنایی حیاط که میشوی نور وجودت را پر میکند مثل تمام خانههای قدیمی، یک حیاط پر از نور که خنکای شست و شویش را در خودش حفظ میکند. داستان نور که تمام میشود پیکره فلزی حضرت موسی با عصای اژدها گون و کتیبهای که به دستانش است و در سوی دیگر تندیسی از حضرت محمد (ص) نگاهت را جلب میکند.
امیر کبیر همچنان استوار به دیواری که در طاقچههایش فانوسهای رنگی آویزان است ایستاده و با غرور حیاط را نظاره میکند، از روزی که بچهها از مدرسهای برای دیدن موزه آقای حسین پناه به حیاط اینجا آمده بودند و سراغ مجسمه امیر کبیر را گرفته بودند و در پاسخ به حسین پناه که از آنها پرسیده بود "مگر امیر کبیر را میشناسید؟" یک صدا گفته بودند "آری".
دستان دختری هنرمند با سیاه قلم، ابهت مردی که تاریخ نام او را به زر نوشته است به تصویر میکشد تا در گنجینه خصوصی حسین پناه به درخشد و وقتی کودک جستجو کننده امیر کبیر برای باری دیگر به موزه میآید، با دیدن این تابلو برق شادی در چشمهایش به درخشد.
همه اشیا اینجا زندهاند، از در دیوار و ستونهای تراش خورده و ارسیهای رنگارنگش گرفته تا حوض کوچک حوضخانه، درهای چوبی و اشیایی که هرکدام از گوشهای از تاریخ ایران و جهان میآیند و در دلشان قصههای فراوانی است، قصههایی که شاید جز گوش زمان هیچ کس آنها را نشنیده باشد و فقط قصهای داشته باشند از آمدن به اینجا. اما صفحههایی که به دیوار یکی از اتاقها آویزان است هر از گاهی برای مهمانی به صدا در میآیند و خاطراتی را تجدید میکنند. در میان اتاق، رادیوها روی شانه هم ماسولهای کوچک را به وجود آوردهاند، رادیوهایی که زمانی مشتاقانه مردم پای نقل و قولهایشان مینشستند و اخبار را پیگیری میکردند، از رد پای جنگهای جهانی تا نوای تصنیفهای قدیمی.
اینجا میشود تنگ شدن دنیا را هم حس کرد، وقتی تلفن همراهت را که هم رادیو دارد و پخش کننده موزیک است بگذاری کنار رادیوها و دستگاههای ضبط و گراموفونهایی که دور تا دور حوض خانه با اندام بزرگشان در کنار ستون تراش خوردهای لم دادهاند. خودمان خوب میدانیم جمعیت دنیایمان، هر روز بیشتر میشود و جا کمتر. دیگر آپارتمانهای کوچکمان جای دستگاه پخش بزرگ و گرامافونهای بزرگ را ندارد باید بیشتر و بیشتر دست و پایمان را جمع کنیم تا در این دنیا جایمان بشود اما اینجا در حوض خانهای که روی شانهاش تاریخ هفت هزار ساله نگه داشته میشود میتوان آسودگی زندگی گذشته را حس کرد.
تراس کوچک و ارسیهای رنگیش روی دستهای حوض خانه برای حیاط و حوض آبی و گلدانهایش، عشوه گری میکند و وسوسه صندلی قدیمی رو به حیاط که الاکلنگ وار حرکت میکند خیالی است که با دیدن تراس قدیمی از ذهن میگذرد، اما در پس این تراس و شیشههای رنگیش سنگها تراش خورده، ریتونهای حیوان نشان، مفرغهای کوچک و مجسمههایی که با کمترین امکانات تراش خوردهاند در محفظههای کوچک، پهلو به پهلوی همدیگر نشستهاند و ظل السلطان با آن نخوت همیشگیاش تکیه بر دیوار داده گویا میخواهد این جا هم حکم براند اما این بار در بند قاب گرفتار است و دیگر نمیتواند برای سرگرم کردن، خودش را به استراحتگاه سکهها برساند.
سکههایی که هرکدامشان روزی رونقی داشتند و در ازای قرصی نان یا شاید کنیزکی یا غلامی دست به دست شدهاند و امروز آرام در کنار ساعتهایی که دیگر رونق از بازارشان افتاده و با جلیقههای که به آن متصل میشدند به تاریخ پیوستهاند و زیر نگاه لنزهای دوربینهای قدیمی آرمیدهاند. با خیالی شاید نه چندان آسوده که تعدادی از انها را چندی پیش دزدان به سرقت بردهاند و حسین حسین پناه اصفهانی که عاشقانه آنها را در کنار هم جمع کرده و پناهگاهی برایشان فراهم کرده میگوید: "حامیای نداریم ماهی سه میلیون حقوق برای نگهبان مسلح بسیار زیاد است."
پشت میز فلزی در اتاقی که دیوارهایش را قابهای رنگارنگ از عکس پهلوان تختی تا نقاشی ویکتور هوگو، شاعر فرانسوی و شجره نامه و .. پر کرده و طاقچههایش مملو از اشیا قدیمی است، مردی چهل ساله نشسته است که به جمع آوری آثار تاریخی ایران و جهان پرداخته چرا که علاقمند به قدرت خلاق انسان و شاهکارهایش است و از سال 1384 که قانون راهاندازی موزههای خصوصی تصویب شده اولین موزه خصوصی را با نام موزه "تاریخ و باستانشناسی" در اصفهان ثبت کرده است.
حسین پناه که تمام مثالهایش سرشار از تفاخر به ایرانی بودن است لابهلای هر تفاخری که به ایرانی بودن و اشیا موزهاش میکند گلایهای هم از بی توجهی مسئولان میکند. از اینکه اصفهان باید 50 موزه خصوصی داشته باشد اما سالهای گذشته هم برایش چندان خوشایند نبوده زیرا با آنکه خانهای را که اکنون موزه آثارش است خود مرمت کرده، امروز شاید برای پرداخت بدهیهایش مجبور به فروشش شود.
حسین پناه میگوید: در دوران دولت قبلی بارها برای حمایت از موزههای خصوصی به رییس جمهور نامه نوشته شد اما جوابی دریافت نکردم اما به دولت جدید امیدوارم و میدانم تغیراتی رخ خواهد داد.
نوک پیکان گلایههایش به سمت میراث فرهنگی است، همان جایی که به قول او هیچ حمایتی از از او نمیکنند و او مجبور است با هزینههای شخصی و حداقل امکانات از این آثار نگهداری کند.
این موزه دار در مورد سرقتی که از موزهاش شده و در آن یکی از نگهبانانش تا حد مرگ کتک خورده، میافزاید: چندی پیش چند سارق به موزه دستبرد زدند و در مقابل درخواست حمایت از طرف پلیس به من گفتند ماهی سه میلیون و 700 تومان پرداخت کنم تا نگهبان مسلح از موزه محافظت نماید.
او از تعجب و استقبال آلمانیها از موزه نیز گفت اما این نکته را هم بدان افزود که آلمانیها از من درخواست کردند که وسایل صوتی و تصویری را برای نمایش به آلمان ببرم یا ساخت آلمانها را به آنها داده و آلمانها نیز در قبال آن وسایل، آثار تاریخی ایران که در موزههای آلمان نگهداری میشود را برگردانند، ما به توافق رسیدیم و قرارداد امضا کردیم اما میراث فرهنگی از این کار حمایت نکرد.
حسین پناه محکم میگوید: اصفهان مانند میدان مین است و باند و باند بازی در ادارات رواج دارد، پنج یا شش سال پیش از جانب یکی از مسئولان پیشنهاد شد در طبقه دوم میدان نقش جهان آثار را به نمایش بگذارم تمام کارها انجام شد اما هنگامی که برای برپایی موزه مراجعه کردم تنها فرد پیشنهاد دهنده موافق و مابقی مخالف بودند.
او فاصله موزههای ما را با موزههای استاندارد زیاد میداند اما این نوید را هم میدهد که در آیندهای نه چندان دور دیگر موزهای که با 70 درصد معیارهای جهانی مطابقت داشته باشد احداث کند.
این موزه دار معتقد است که موزه باید تا 12 نیمه شب مورد بازدید قرار گیرد و اگر موزههای خصوصی اصفهان راه بیفتند حداقل باعث ایجاد پنج هزار شغل میشوند، اما متاسفانه از جانب مسئولان هیچ توجهی به بخش خصوصی نمیشود.
گلایه های حسین پناه از بی توجهیها و حمایت نشدنها زیاد است اما در آخر میگوید: هیچ منتی بر سر کسی ندارم و تنها از روی احساس مسئولیت در قبال ایران و دیگر کشورها به جمع آوری آثار پرداختم.
موزه خصوصی حسین حسین پناه با نام موزه تاریخ و باستان شناسی دارای 30 مجموعه شامل ظروف سفالی و مفرغی، تلفنهای قدیمی، آرشیوها صوتی، گرامافونها، رادیوها و ... است که بازدیدکنندگانش بیشتر دانش آموزان و دانشجویان و به ویژه دانشجویان هنر علاقمند به مرمت هستند و در زمانهایی نیز میزبان مراسم حافظخوانی و شاهنامهخوانی نیز هست.
گزارش از لیلا شکوهفر خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان
انتهای پیام
زیج منیژه یک بنای تاریخی زیبا و شگفتانگیز در استان کرمانشاه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، دیار کرمانشاهان با دارا بودن بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که دو هزار و 200 مورد آن ثبت ملی و یک موردش(بیستون) هم به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده، سرشار از رمز و رموز تاریخی و باستانی است.
بسیاری از این آثار هزاران ساله دیار کرمانشاهان هنوز هم برای خود مردم این دیار ناشناخته است و کمتر کسی از آنها اطلاعی دارد، چه برسد به گردشگران!
یکی از این آثار کمتر شناخته شده و سرشار از شگفتی و رمز و راز دیار سنگ و آب، بنای تاریخی «زیج منیژه» است.
بنای شگفت انگیز و تاریخی زیج منیژه یا قلعه منیژه با بیش از یک هزار سال قدمت در مسیر جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب و در قسمت پایین دست طاق گرا و کوه عظیم پاطاق و در نزدیکی گوردخمه دکان داود قرار دارد.
این بنا دارای پلان مستطیل شکلی است که با جهت شرقی-غربی و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.
در بخش مرکزی این بنا تالار نسبتا بزرگی وجود دارد که پیرامون آن را راهروهای متعددی قرار دارد.
این بنا به گونهای طراحی شده که از طریق راهروهای شمالی میتوان به مجموعه اتاقهای ضلع جنوبی بنا و از طریق راهروی جنوبی به مجموعه اتاقهای ضلع شمالی دسترسی پیدا کرد.
همچنین هر یک از راهروهای شرقی و غربی پیرامون تالار نیز به راهرو دیگری منتهی میشود که در نهایت از طریق این راهروها میتوان به مجموعه اتاقهای ضلع شرقی و غربی بنا دسترسی پیدا کرد.
شواهد و مدارک معماری از جمله شکل درگاهها و قوسها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاهای زیج منیژه که به اواخر دوره ساسانی تعلق دارد در حال حاضر هم نسبتاً سالم است. این بنا در روزگار آبادانی قلعه به شکل مربع که هر ضلع آن در ابعاد 70 در 50 متر مربع بوده، احداث شده است.
در میانه این قلعه، ساختمان مربع شکل دیگری که احتمالاً ارگ قلعه بوده به ابعاد 48 در 48 متر ساخته شده که هنوز بقایای آن را میتوان دریافت. در هر ضلع قلعه تعداد 30 حجره وجود داشته و حجرهها دارای طاق گهوارهای شکل بودهاند که هم اکنون چند حجره نسبتاً سالم باقی مانده است.
این بنای شگفت انگیز که بخشهایی از آن در چند سال اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه مرمت و بازسازی شده، میتواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.
انتهای پیام
معاون صنایع دستی کشور از ایجاد رابطه منسجم و دوجانبه با هنرمندان خبر داد و گفت: جفایی که در این مدت به هنرمندان روا شده است را جبران می کنیم.
بهمن نامور مطلق در گفتگو با میراث آریا(chtn) گفت: دیدار با هنرمندان یک اتفاق معمول است، چراکه برای خدمتگزاری به هنرمندان باید بیشتر با آنها آشنا شویم و مشکلات و نظراتشان را برای پیشبرد اهداف و توسعه صنایع دستی بدانیم.
وی در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی در معاونت صنایع دستی، افزود: کارگروه فلز، سفال، چوب، شیشه گری و ... در این معاونت برای نهادینه شدن ارتباط ما با هنرمندان و کمک آنها به تصمیم پردازی و رفع مشکلات ایجاد میشود.
معاون صنایع دستی اظهار داشت: ایجاد رابطه دو جانبه و منسجم با هنرمندان یکی از اصلی ترین اهداف ماست تا جفایی که در این مدت به آنها شده است را جبران کنیم.
معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه صنایع دستی کشور در حوزه داخلی و خارجی جایگاه گذشته خود را ندارد، افزود: در دوره صفویه و حتی قاجار جایگاه خوبی در دنیا داشتهایم، این خیلی بد است که ما در داخل مرزهای خودمان به دلیل هجوم اجناس پاکستانی، هندی و چینی احساس خطر کنیم.
وی اظهار داشت: صنایع دستی ما ظرفیت بالایی برای رقابت دارد که به دلیل بیتدبیری از آن استفاده نشده، هنرمندان، اساتید و پژوهشگران باید کمک کنند تا از این ظرفیتها استفاده کنیم و آینده را مطمئن تر از گذشته برای هنرمندان و صنایع دستی ترسیم کنیم.
وی ادامه داد: هنرمندان ما باید برای رقابت در حوزه داخلی و بینالمللی آمادگیهای لازم را داشته باشند، روزگاری ایران مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی بوده و این جایگاه به دلیل بیتدبیری از دست رفته است، با کمک استادان دانشگاه و هنرمندان تلاش می کنیم جایگاه شایسته گذشته را بازیابیم.
نامور مطلق ضمن توضیح در خصوص کارگروههای معاونت صنایع دستی تصریح کرد: این کارگروه ها در حوزه تخصصی و حوزه پژوهشی نگاه بنیادین به مسائل و مصائب صنایع دستی خواهند داشت، به طور مثال کارگروه زیبایی شناسی صنایع دستی تشکیل خواهد شد چراکه بخشی از صنایع دستی ما نتوانسته اند همراه با زمان خود رشد کرده و از طراحی استفاده کنند، کارگروهای پژوهشی قرار است کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.
هیات وزیران در جلسه 17 شهریور سال جاری برای رفع موانع تولید، سرمایه گذاری، اشتغال، ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار به استناد اصل یکصدوسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، طرحی را به تصویب رساند که براساس بند 5 این مصوبه، بخشهای گردشگری و صنایع دستی با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظرتسهیلات و امکانات مورد نیاز مشمول تعرفه ها، دستور العمل ها، مقررات و مصوبات بخش صنعت می شوند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری امید حاجتی مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع این سازمان با اعلام این خبر گفت:با توجه به آنچه در این مصوبه آمده، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی که باید به سرمایه گذاران بخش خصوصی بستههای تشویقی ارائه دهند بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
او با اشاره به اینکه مصوبه اخیر هیات وزیران در راستای بند 8 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی است، افزود: این مصوبه به طور ویژه بر انجام تکالیف دستگاههای اجرایی به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش صنایع دستی و گردشگری تاکید می کند.
به گفته امید حاجتی، اجرای این مصوبه از بروز وقفه در اجرای پروژه های بخش صنایع دستی و گردشگری جلوگیری می کند و موجب تحرک اقتصادی و پیشرفت میشود.
او در خصوص تمهیدات سازمان برای اجرای بند5 این مصوبه گفت: سازمان در حال حاضر ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با این مصوبه را در دستور کار خود قرار داده است و پس از ارزیابی اینکه چه دستگاههایی به وظایف خود عمل کرده اند و کدام دستگاهها همکاری لازم را نداشته اند، جلسات حضوری با مسئولان دستگاه ها برای جذب همکاری و مشارکت آنها برگزار میشود.
اگرچه براساس مصوبه هیات وزیران، سرمایه گذاران خصوصی بخش گردشگری و صنایع دستی از این پس می توانند با استفاده از تسهیلاتی که شامل بخش صنعت میشود، به تولید و پیشرفت امیدوار باشند، اما شبنم بهرامی شبستری، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران می گوید: در سال های گذشته این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
او می افزاید: متاسفانه همیشه منابع بانک ها از سوی صنایع مادر و بزرگتر جذب شده است و سهم گردشگری در این میزان بسیار اندک بوده است، باید دید آیا مصوبه اخیر عملیاتی خواهد شد یا تنها در حد یک مصوبه باقی خواهد ماند زیرا آمارهای بانک ها نشان می دهد که بانک ها علاقه ای به اختصاص منابع به طرح های گردشگری ندارند و با این روال بدون تامین منابع مالی در این حوزه طرحی نیز انجام نخواهد شد.
اختصاص کمتر از 1 درصد منابع بانکها به حوزه گردشگری
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت تخصیص اعتبار از سوی بانک ها به سرمایه گذاران بخش گردشگری اظهار می دارد: در استعلامی که اتاق بازرگانی یکی از استانها در سال جاری نسبت به تخصیص منابع بانک ها به بخش های مرتبط با گردشگری انجام داده،با بررسی آمار و ارقام به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که کمتر از یک درصد منابع بانک ها در این استان به حوزه گردشگری اختصاص یافته است، البته بعید به نظر می رسد که این میزان در استان های دیگر بیش از دو الی سه درصد افزایش داشته باشد.
شبنم بهرامی شبستری می افزاید: البته باید به این موضوع عنایت داشته باشیم که توجه دولت به تصویب مصوبه هایی از این دست می تواند سرمایه گذاران را برای حضور در طرح های گردشگری و بخشهای مرتبط با آن در صورت بازده اقتصادی مناسب تشویق کند، اما نمی توان با تصویب چند مصوبه آن هم در مدت زمان کوتاه شاهد تغییرات قابل توجه در این بخش بود، هرچند طی دهه گذشته شاهد رشد گردشگران ورودی به کشور بوده ایم. بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت گردشگری سازمان این میزان پس از روی کارآمدن دولت یازدهم در ماههای مرداد و شهریور در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 91 حدود 10 درصد افزایش داشته و به نظر می رسد حفظ این روند صعودی نیازمند تصویب و اجرای برنامه های عملی است.
به گزارش خبرنگار مهر، حمام نواب یا همان حمام قیصر بهمن ماه سال 90 با حضور مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی استان تهران افتتاح شد تا بهانه ای برای راه اندازی خانه صنایع دستی تهران باشد به همین منظور فضای بازسازی شده این حمام که تا چند سال پیش افراد محله از آن استفاده می کردند؛ محلی برای حضور هنرمندان صنایع دستی تهران شد.
اما از چند روز بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، دیگر نه کسی سراغی از این حمام گرفت و نه رونقی که مسئولان شهری و میراثی تهران وعده داده بودند؛ ادامه یافت. همان روزهای اول مردم محله امامزاده یحیی(ع) برای دیدن حمامی که تازه مرمت شده، شوقی داشتند و آن را به گردشگران به عنوان لوکیشن فیلم قیصر معرفی می کردند. اما اکنون آن شوق دیگر در میانشان وجود ندارد و شاید هر از گاهی گردشگری یا غریبه ای در این حمام حضور پیدا کند.
از سوی دیگر اکنون تنها 8 نفر از هنرمندان صنایع دستی غرفه هایی را در این حمام تاریخی ایجاد کرده و گاهی کلاس آموزشی برپا می کنند اما تعدادشان از 8 نفر بیشتر نیست چون بودجه ای برای فعالیت بیشتر آنها تخصیص داده نشده است. هر چند که باز هم مسئولان شهرداری منطقه 12 عده داده اند که قرار است کلاس هایی مانند گلیم باقی، قالی بافی و ... در این مکان ایجاد شود اما هنرمندان صنایع دستی هم تا کنون از آن استقبال نکرده اند.
در کنار غرفه های صنایع دستی قرار بود چای خانه ای نیز برپا شود تا مردم محله یک فضای صمیمی برای گپ و گفت در یک مکان تاریخی انتخاب کنند به خصوص اینکه نورپردازی حمام قیصر در شب فضای آن را بسیار زیبا می کند اما این اتفاق هم نیفتاد و گرد و خاک نشسته روی صندلی ها نشان می دهد که مدتهاست مراجعه کننده ای نداشته است. شاید یکی از دلایل آن، محله سنتی امامزاده یحیی باشد و اینکه در کنار این حمام تاریخی خانه های قدیمی زیادی وجود دارد و رفت و آمد گردشگران برای افراد محله خوشایند نیست .
از سوی دیگر گردشگرانی که به این مکان می آیند در قالب تورهای تهران گردی از این مرکز در کنار بافت محله عودلاجان، دیدن می کنند آن هم به تعداد بسیار اندک چون محله امامزاده یحیی جایی برای پارک اتوبوسهای توریستی ندارد. با این حال شاید بتوان گفت حمام نواب یکی از بناهای تاریخی است که اگرچه در سال 85 در فهرست میراث ملی قرار گرفت اما از نظر استحکام و مرمت در شرایط مناسبی قرار دارد حتی اگر بازدیدکننده و گردشگری از آن استقبال نکند.
پژوهشکده صنایع دستی بیخاصیت شده است/عمده محصولات صنایع دستی موجود کاربردی هستند
شهرام امیری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در باره کاربردیبودن صنایع دستی موجود در کشور با بیان ینکه در حال حاضر بسیاری از صنایع دستی موجود در کشورمان کاربردی است اظهار داشت: الان در بخش شیشه، کریستال، خاتمکاری، فرش، دستباف و زیراندازها همه کاربردی است.
وی با انتقاد از واردات بیرویه صنایع به ظاهر دستی چینی تصریح کرد: چطور چین میتواند صنایع دستی دکوری بزند و به ایران وارد کند و همه استقبال کنند اما صنایع دستی که سوغات کشورمان است حمایت نمیشود. مگر قرار است من لباسشویی تولید کنم؟ ممکن است بین تولیدکنندههای صنایع دستی در هر رشته 20 هنرمند شاخص باشند که کالای نفیس تولید کنند اما در بقیه موارد صنایع دستی نفیس نیست و البته درصد بیشتری از آنها کاربردی هم هست. به عنوان مثال در بخش سفال مگر چند کاسه، کوزه و بشقاب داریم ؟ همه آنها کاربردی است و البته خیلی هم مدرن شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: چون نمایشگاههای بیکیفیتی در صنایع دستی برگزار میشود و چند کالای بیکیفیت را در معرض نمایش میگذارند و البته برخی مسئولان هم در اینگونه نمایشگاهها میچرخند، فکر میکنند این صنایع دستی کاربردی نیست اما اگر از تولیدکنندههای واقعی صنایع دستی برای برگزاری نمایشگاه دعوت کنند، میبینید که بسیاری از صنایع دستی کاربردی است.
وی اضافه کرد: کارگاههای صنایع دستی فقط منوط به چند تا قلمدان نیست، متأسفانه باید بگویم که در طول تاریخی که من کار کردم بسیاری از مسئولان نه صنایع دستی را شناختند نه فهمیدند. چرا باید پژوهشکده صنایع دستی اینقدر آرام آنجا باشد و مختصر به چند تا کارگاه کوچک باشد، پژوهشکده باید احیاکننده صنایع دستی باشد، در دوره خاتمی پژوهشکده فعال بود، مسابقه میگذاشت و مشوق همه تولیدکنندهها بود اما سالهاست این اتفاق نمیافتد.
امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی به چه مینازد؟ به بنا و اشیای داخل موزهها که هر دو کار صنایع دستی است خاطرنشان کرد: آیا منبر را کارشناس معرق نمیسازد؟ آیا کاشیکاری معرق که در مساجد به کار میرود، کاربردی نیست؟ تا کی باید متوجه نباشند، صنایع دستی چهارتا جاسویچی نیست؟ پوستیندوزی و کفشدوزی دستی جزء کالای دستی نیست؟ اگر مسئولان، تولیدکننده صنایع دستی را حمایت نکنند صد سال دیگر از آثار باستانی و میراث فرهنگی چیزی نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد:همه دنیا دارند هنرهای سنتی و صنایع دستی را حمایت میکنند تا به دنیا بگوبند ما فرهنگ کهن داریم اما ما فرهنگ کهن را داریم، ولی داریم نابودش میکنیم، مسئولان باید حمایت کنند.
انتهای پیام/
گشایش در پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی تا دو ماه آینده/ حل مشکل ۱۵۰۰ کارمند مازاد میراث فرهنگی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزار تسنیم، محمدعلی نجفی شب گذشته در برنامه پایش که از شبکه اول سیما پخش میشد در پاسخ به این سوال که آیا گردشگری در کشور یک بخش فانتزی و شیک است و چرا هیچ وقت به صورت یک موضوع جدی مد نظر نبوده اظهار داشت: در ابتدای انقلاب شعار اقتصاد بدون نفت دادیم اما گامهای جدی در این زمینه را برنداشتیم که گردشگری یکی از این گامها بود و بیتفاوت از آن گذشتیم.
وی با بیان اینکه گردشگری فقط یک بهانه اقتصادی نیست که مقوله فرهنگی در جهت تفاهم و صلح بین ملتها هم محسوب میشود تصریح کرد: متاسفانه از این موضوع غفلت کردیم در حالی که مقوله فرهنگی از نظر تاریخی و فرهنگی در کشور ما مورد تاکید بود متاسفانه توجهات به گردشگری کم بود اما اکنون نشانههایی از این ایجاد توجهات دیده میشود.
نجفی تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید کرده برای افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به گردشگری دل بسته است و الان گردشگر به عنوان مهمان عزیز ما محسوب میشود که جریان گردش مالی را در کشور رونق میبخشد. لذا باید فرهنگسازی و آموزش را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی یادآور شد: ترکیه سال قبل 29 میلیون گردشگر خارجی داشت آنها با آموزش شروع کردند و از اولین حلقه زنجیره پذیرایی از گردشگر که از فرودگاه در بدو ورود گردشگر آغاز و در نهایت به فرودگاه ختم میشود این کار آموزش را پیگیری کردند و در نظرن گرفتند که این زنجیرهای هر حلقهای بد عمل کند کل جریان گردشگری از بین میرود.
* گردشگری بدون هزینه اولیه رونق نمییابد/ بانکها به کمک بخش خصوصی بیایند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که سالها مدیریت سازمان برنامه و بودجه و معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهوری به حوزه گردشگری به طور جدی نگاه نمیکرد آیا این اتفاق افتاده است، یادآور شد: آنچه در بودجه امسال دیده میشود اصلا اینگونه نیست اما امیدواریم از حالا این جدیت ایجاد شود چرا که گردشگری بدون هزینه اولیه رونق نمییابد و نمیتوان انتظار داشت از بخش خصوصی که این وظیفه را برعهده بگیرد.
وی ادامه داد: باید برند گردشگری ملی داشته باشیم و امنیت موجود در کشورمان را تبلیغ کنیم در حالی که شاهدیم نه تنها این تبلیغات نیست بلکه خلاف آن هم در برخی کشورها تبلیغ شده است. لذا دولت باید سرمایهگذاری وسیعتری در این زمینه انجام دهد و بانکها هم در کمک به بخش خصوصی اقدام کنند.
نجفی تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم صددرصد منابع مالی را بخش خصوصی بیاورد. و لذا باید بانکها در این زمینه کمک کنند و تعامل دولت و بخش خصوصی موجبات رونق گردشگری را فراهم کند.
* آمارهای گردشگری اشکالات اساسی دارد/ در آمار ورود گردشگر سال گذشته شک و شبهه وجود دارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما آمارهای موجود در گردشگری را واقعی میدانید یا خیر، یادآور شد: آمارهای ما اشکالات زیاد و اساسی دارد در دنیا تعاریف استانداری در این زمینه وجود دارد مثلا حسابهای اقماری گردشگری. اما متاسفانه شاهدیم به عنوان مثال کسی که از اصفهان تا تهران مسافرت میکند و باید از 10 شهر بگذرد این گذشتن از هر شهر سفر به حساب میآید در حالی که منطقی نیست.
نجفی تصریح کرد: از دو گروه خواهش کردیم که دو پروپزال به ما ارائه دهند تا بتوانیم آمار دقیقی از گردشگر داخلی و خارجی داشته باشیم. میگویند سال قبل 4 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شده است که به نظرم شک و شبهه در این آمارها وجود دارد.
* مصوبه دولت در سال 86 برای افزایش سرویسهای بهداشتی به خوبی اجرایی نشد
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره موضوع سرویس بهداشتی در گردشگری کی حل میشود، یادآور شد: مصوبهای در سال 86 در دولت وجود داشت که مصوبه خوبی بود ولی در اجرا ناموفق بود. البته مقداری هم در این زمینه سرویس بهداشتی ساخته شد ولی متولی، تحویلگیرنده و اداره کننده آن معلوم نشد.
وی تصریح کرد: ما در زمینه سرویس بهداشتی دو مشکل داریم یکی اینکه تعداد آنها کم است و دوم اینکه سرویس بهداشتی فرنگی وجود ندارد. که بااین وجود گردشگران خارجی دچار مشکل میشوند.
* 1500 کارمند سازمان میراث فرهنگی مازاد هستند/ شرمنده افرادی هستم که حقوق نگرفتند
نجفی همچنین در پاسخ به برخی از پیامهای مردمی مبنی بر اینکه گفته میشود چندین نفر از کارکنان شما در سراسر کشور چند ماه است که حقوق نگرفتهاند خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس آمارها 1500 نفر از 5000 کارمند این سازمان مازاد هستند و برایشان پست سازمانی نداریم و این مشکل بیشتر مربوط به استخدامهای قراردادی است. 60 درصد آنها قراردادی هستند. البته ما بنا نداریم کسی را از سازمان بیرون کنیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه گروه این افراد کم است و با توجه به اینکه این افراد نسبت به کارمندان رسمی که تا 175 ساعت میتوانند اضافهکاری داشته باشند تنها میتوانند 49 ساعت اضافهکاری بگیرند. لذا با این مشکلات مواجه هستند. این پرداخت حقوق معضلی است که وجود دارد و من شرمنده آنها هستم.
نجفی ادامه داد: خیلی امیدوارم در بودجه آینده این مشکل حل شود. البته برنامهای داریم که میخواهیم برخی از آنها را رسمی کنیم و اینکه میگویند برخی از یگانهای حفاظت در برخی استانها حقوقی دریافت نکردند درست است چرا که ما مشکل بودجه استانی داریم و به اندازه کافی این بودجهها پیشبینی شده است لذا امیدواریم در عرض یک تا دو ماه آینده این مشکل حل شود.
* باید بودجه عمرانی را بالا ببریم/ بخش خصوصی میتواند در احیای اماکن تاریخی تاثیرگذار باشد
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که برخی از مالکان اماکن تاریخی متاسفانه به مشکلاتی برخوردند چرا که نه میتوانند خانه را بفروشند و نه اجازه ساخت و ساز صددرصدی به آنها داده میشود، تصریح کرد: در همه کشور اماکن تاریخی و فرهنگی وجود دارد و مالکان این اماکن میتوانند ساخت و ساز داشته باشند اما باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی این ساخت و ساز انجام شود. چرا که ارزش تاریخی این اماکن متعلق به عموم جامعه است.
وی اضافه کرد: این مشکلات بیشتر زمانی خود را نشان میدهد که مالکان اصرار دارند کل اماکن خود را به سازمان بفروشند. سازمان بودجه کافی ندارد که با مشکل مواجه میشویم. تنها راه نجات این موضوع این است که بودجه عمرانی را بالا ببریم و ساخت و سازها را در چارچوب میراث فرهنگی توسعه دهیم. و البته دیگران را هم تشویق کنیم.
نجفی اضافه کرد: اعلام میکنم از بخش خصوصی که در این ساخت و ساز و مرمت شرکت کنند استقبال میکنیم و حتی دستشان را هم میبوسیم آنها میتوانند به صندوقهای احیای ساختمانهای تاریخی مراجعه کنند ما ساختمانهای مورد نظر را به آنها معرفی میکنیم.
* شدیدا موافق اداره هیئت امنایی موزهها هستم/ باید عقبه اجتماعی برای حفظ اشیاء و اماکن تاریخی را فعال کنیم
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آثار باستانی و اشیای تاریخی زیادی در کشور وجود دارند که باید مورد حفاظت، مرمت و حتی بهرهوری قرار گیرند اما آیا سازمان میراث فرهنگی به تنهایی میتواند برای این همه اشیا این سه حوزه را انجام دهد اظهار داشت: این غیرممکن است هیچ جای دنیا اینگونه نیست. حرف ما در این موضوع این است که باید در اماکن تاریخی زندگی جاری شود و با این حالت است که این اماکن حفظ خواهد شد. لذا باید در این جهت حرکت کنیم و از طرفی باید گروههای طرفدار میراث فرهنگی را فعال کنیم تا برای حفظ این اشیا و اماکن یک نوع عقبه اجتماعی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر قانون داریم که باید موزهها را هیات امنایی کنیم اما این قانون اجرا نشده است من شدیدا موافق این موضوع هستم ولی باید آدمهای فرهنگی و فرهیخته عضو هیئت امنای این موزهها شوند.
* صنایع دستی باید با نیازهای روز جامعه پیش برود/ تا دو ماه آینده موضوع وام صنایع دستی حل میشود
رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که متاسفانه نگاه جدی به صنایع دستی نشده است و سوال اینجاست که ما صنایع دستی را به عنوان کسب و کار صنعت نگاه میکنیم یا هنر اظهار داشت: صنایع دستی بخشی از صنایع فرهنگی است اما اینکه آیا این بخش مربوط به فرهنگ است یا صنعت به نظرم اینگونه است که حلقه واسط بین این و محسوب میشود و از طرفی بخشی از هویت تاریخی ما در آن است. اما باید کاری بکنیم که کیفیت صنایع دستی افزایش یابد و البته با نیازهای امروز جامعه هم همسان شود. تا کی قلمدان درست کنیم که مورد نیاز مردم نیست.
وی افزود: از طرفی باید در بخش توسعه بازرگانی در صنایع دستی بسیار فعالیت کنیم و آن را توسعه دهیم. باید در نظر داشت که صنایع دستی ضعیفترین حلقه صنعت نیست بلکه باید برعکس باشد. همچنین باید طرح تجاری درستی هم در این زمینه ایجاد شود.
نجفی همچنین در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی بیمه و پرداخت وام به آنهاست گفت: در خصوص وام آنها درست میگویند متاسفانه سقف تسهیلات در صنایع دستی توسط پر شده است همچنین ما باید یارانهای به آنها پرداخت میکردیم که بودجه آن هم تمام شد البته دولت مصوبهای دارد که گردشگری و صنایع دستی جزء بخش صنعت محسوب شود که با این وجود میتوان از تسهیلات این بخش استفاده کرد لذا امیداریم تا دو ماه آینده گشایشی در این زمینه ایجاد شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کالاهای چینی بازار صنایع دستی را اشغال کرده است گفت: متاسفانه هیچ جای دنیا بازار داخلی را در اختیار رقیب قرار نمیدهند این اشکال درست است و باید صنایع دستی خود را عرضه کنیم و از طرفی ضوابط گمرکی اعمال کنیم، نمیشود افرادی به صورت تجاری صنایع دستی چینی وارد کنند و در بازار صنایع دستی بفروشند. این موضوع سلیقه مردم را هم تغییر میدهد.
ادامه دارد...
انتهای پیام/
نمیتوانم بیمه شوم چون سازمان فنی و حرفهای کارشناس رشتهام را ندارد
سعید نمازی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه موضوع بیمهایشدن هنرمندان صنایع دستی یکی از موضوعات مهم هنرمندان است اظهار داشت: زمینه کاری من ترمهبافی است و کارت صنایع دستیام هم با همین تخصص است اما نمیتوانم بیمه شوم چون مراحل بیمهایشدن به این نحو است که سازمان بیمه یک معرفینامه از سازمان فنی و حرفهای میخواهد که ما صنعتگر هستیم و کار انجام میدهیم و کارگاه داریم، از ما امتحان میگیرند و اگر قبول شویم به بیمه معرفی میکنند.
وی با بیان اینکه این کار به نوعی توهین به صنعتگران صنایع دستی است و ما را زیر سوال بردند یعنی شما هنرمند نیستید در حالی که ما کارگاه داریم و چندسال است که کار میکنیم تصریح کرد: توهین بعدی این است که آنها گفتند برای بیمهایشدن باید رشته کاریام را تغییر دهم، و از این بالاتر اینکه معاونت صنایع دستی هم موافق این موضوع است و معاونت صنایع دستی به من اعلام کرد که باید رشتهای را انتخاب کنی که فنی و حرفهای داشته باشد.
این هنرمند و فعال صنایع دستی خاطرنشان کرد: جای سوال دارد که آنها به جای اینکه اشتباه خود را بپذیرند و کارشناس صنایع دستی بیاورند مرا مجبور میزنند رشتهام را عوض کنم، این ظلم است.جالب است که سازمان فنی و حرفهای از هنرمندان صنایع دستی آزمون میگیرد که مشخص کند آیا ما هنرمند هستیم یا خیر.
نمازی ادامه داد: سوال من این است که پس معاونت صنایع دستی این وسط چه کاره است؟ ما این همه دوره گذراندیم و کارگاه داریم اما متأسفانه میبینیم معاونت صنایع دستی هم پشت سازمان فنی و حرفهای است.
وی اضافه کرد: قانون برای بیمه شدن میگوید اگر هنرمند صنایع دستی باشید و بخواهید بیمه شوید، باید آزمونی در فنی و حرفهای بدهید و این سازمان شما را تایید و به بیمه معرفی کند تا بتوانید بیمه شوید و تا فنی و حرفهای این معرفینامه را ندهد نمیتوانید بیمه شوید.
انتهای پیام/
قدردانی اهالی صنایع دستی از بانک مرکزی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جمعی از اهالی و هنرمندان صنایع دستی از اقدام بانک مرکزی مبنی بر درج تصویر دو محصول صنایع دستی قدردانی کردند.
در این بیانیه آمده است در زمانی که به صنایع دستی کشور که میراث کهن ما محسوب میشود بهای زیادی داده نمیشود این اقدام بانک مرکزی موجب مسرت و شادی اهالی صنایع دستی شد و امیدواریم موجبات توجه بیشتر به این مقوله مهم در کشور را فراهم آورد.
در این بیانیه همچنین ابراز امیدواری شده است که با حضور دکتر نامور مطلق در کرسی معاونت صنایع دستی کشور، این هنر اصیل ایرانی احیا شده و به جایگاه اصلی خود باز گردد.
انتهای پیام/