صنایع دستی قابلیت رسیدن به تولید ۴ میلیارد دلاری در سال را دارد
محمدرضا رشیدکردستانی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد در فروش محصولات فرهنگی مشکلات عدیدهای داریم اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه صنایع دستی کشورمان مشکلات خاص خود را دارد مانند اینکه صنایع دستی را مردم ما نمیشناسند و باید کاری کنیم مردم آن را بشناسند و با آن اخت شوند و آن را وارد زندگیشان کنند، در همین راستا خانمی را میشناسم که طراح است و تمام عناصر هنرهای سنتی را در بافت استفاده میکند و اگر مردم آن را و همه هنرها را بشناسند اصلاً سبک زندگیشان به سمت الگوی ایرانی-اسلامی تغییر میکند.
وی اضافه کرد: مسأله دوم این است که قیمت برای مصرفکننده بسیار اهمیت دارد، حال سوال اینجاست که چرا مردم در بازار میدان امام اصفهان محصول چینی میخرند؟ پاسخ مشخص است، چون ارزان است، ولی کوچکترین قلمی که کار کمی روی آن شده است قیمت بالایی دارد لذا قیمت تمام شده اهیمت زیادی در فروش دارد و البته این را هم باید در نظر داشت بالاست قیمت این محصولات برای تولیدکننده هم بالا در میآید.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا قیمت چرا برای تولیدکننده بالا درمیآید نیز یادآورد شد: دلیل این موضوع نیز مشخص است، اول اینکه کار صنایع دستی، کار هنری است قیمت هنر همیشه بالاست، دوم اینکه تولیدکننده صنایع دستی متأسفانه تکنولوژی ضعیف و پائینی برای تولید محصولات خود دارد و استفاده میکند و البته با بسیاری از مسائل اقتصاد صنایع دستی آشنا نیست لذا قیمت بالا در میآید.
سرپرست اسبق معاونت صنایع دستی کشور با بیان اینکه با این وجود آن تحریکی که میخواهیم صورت دهیم تا چرخه صنایع دستی بچرخد خوب نمیچرخد خاطرنشان کرد: اگر روی این مسائل کار کنیم و کمی ثباتی وجود داشته باشد و کارشناسان سر جای خودشان باشد و کار به صورت برنامهریزی شده جلو رود، صنایع دستی قابلیت این را دارد حدود 4 میلیارد دلار در سال خروجی دهد و این یک چیز رویاو خواب نیست و روی عدد و رقم و بر اساس پتانسیل موجود میتوان به این نتیجه رسید، اما متأسفانه میبینم که این ظرفیتها پرت میشود.
انتهای پیام/
بودجه صنایع دستی کافی نیست/مجلس وارد عمل شود
بهمن نامور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که نظر شما در باره اختصاص بودجه 6 تا 7 درصدی سازمان میراث فرهنگی به معاونت صنایع دستی اظهار داشت: باید تلاش کنیم با همت مدیران این اعتبار را بیشتر کنیم با توجه به اینکه معاون امور مجلس هم مشخص شده است به نظر میرسد این اتفاق باید هرچه سریعتر بیافتد.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان این بودجه باید افزایش یابد؟ تصریح کرد: مطمئنا میزان بودجه فعلی این معاونت کافی نیست ولی باید رایزنی کنیم، چرا که یکی از راهها برای افزایش بودجه، مجلس شورای اسلامی است و از طرفی یکی از معاونتهای بسیار حساس در این زمینه معاونت حقوقی و ارتباط با مجلس سازمان است که باید برای این موضوع فکری کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر بودجه اختصاصیافته به معاونت صنایع دستی کشور ناچیز و حدود 7 درصد از بودجه کل سازمان میراث فرهنگی است.
انتهای پیام/
توافق برای حضور صنایع دستی ایران در نمایشگاههای بزرگ روسیه
حسن خواجهبیدختی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری جلسهای با حضور معاون اول و قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه، معاون دپارتمان هنری وزارت فرهنگ روسیه و معاون بینالملل کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه اظهار داشت: این جلسه امروز با حضور معاون صنایع دستی برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این جلسه ابتدا آماری از صادرات صنایع دستی ایران به روسیه داده شد افزود: در 6 ماهه اول امسال 284 هزار دلار بود که در بین کشورهایی که ما با آنها مراوده تجاری داریم رتبه سیزدهم را داشت و آنها هم اظهار داشتند که امیدوارند این عدد کمتر شود. همچنین عمده صادرات صنایع دستی ایران به روسیه، دستبافها شامل فرش، گلیم و شیشه و مصنوعات چوبی که عمده آنها مبل است و مصنوعات مس که بیشتر محصول اصفهان هستند صادر میشود.
خواجهبیدختی با بیان اینکه همچنین مبادی خروجی ما عمدتا فرودگاه امام خمینی و گمرک آستارا از طریق مرز دریایی است تصریح کرد: جالب است که ما هیچگونه واردات صنایع دستی رسمی از روسیه نداریم، همچنین در این جلسه توافق شد که تبادل هنرمندان صنایع دستی برای نمایش و عرضه هنرهای سنتی بین دو کشور را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: آنها قول تسهیل حضور صنایع دستی ایران در نمایشگاههای تخصصی روسیه را دادند که تسهیل کنند و گفتند که در روسیه نمایشگاههای صنایع دستی بزرگ و عظیمی دارند که بیشتر شرکتکنندگان آنها محصولات کشورهای مناطق شرقی روسیه و قفقاز است و اذعان کردند که حضور ایران و صنایع دستی آنها در این نمایشگاهها میتواند موجب رونق آنها شود.
مدیرکل صادرات صنایع دستی معاونت صنایع دستی کشور اضافه کرد: تقاضا کردیم تسهیلات امور گمرکی در هنگام ترخیص را پیگیری کنند که آنها هم قول پیگیری دادند. همچنین تقاضا کردیم نمایشگاههای دورهای آثار هنرهای سنتی ایرانی که در مجموعههای روسیه موجود است در ایران برگزار شود که آنها هم درخواست متقابل را مطرح کردند و گفتند اگر این تقاضا دو طرفه باشد استقبال خواهیم کرد که ما هم قبول کردیم.
خواجهبیدختی خاطرنشان کرد: طرف روسی برای جشن 4 هزار ساله شدن شهر دربند در حاشیه دریای خزر که جنوبیترین قسمت فدراسیون روسیه و با ترکیب فرهنگ ایرانی است و آثار دوره ساسانی را میتوان در این دوره دید دعوت کرد. از جمله آثار تاریخی ایرانی موجود در این شهر میتوان به دیوار عظیمی که در زمان ساسانیان در این شهر کشیده شد اشاره کرد که دسترسی مهاجران را به جنوب آن شهر سخت میکرد، این جشن به زودی برگزار میشود.
انتهای پیام/
یک استاد دانشگاه در گفتوگو با تسنیم:
دلالهای صنایع دستی خیابان ویلا را بیچاره کردند/صنایع بومی هر استان ۱۰۰ سال دیگر فراموش میشود
شهرام امیری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: نقش خیایان ویلا و فروشگاهها را نباید در تولید و فروش صنایع دستی استان و شهر تهران دستکم گرفت، متأسفانه در حال حاضر خیابان ویلا و فروش صنایع دستی در این خیابان که مرکز خرید صنایع دستی شهر تهران محسوب میشود در حال ورشکستشدن است که باید هر چه سریعتر برای این موضوع فکری کرد.
وی با بیان اینکه اگر آن فروشنده در خیابان ویلا نباشد منِ تولیدکننده هم نیستم تصریح کرد: یکی از دلایل ورشکستشدن این خیابان، دلالها هستند که به معنای واقعی فروشندهها را بیچاره کردند و شاید بتوان گفت یکی از عوامل قیمت بالای صنایع دستی هم همین موضوع است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه هرگاه توریست خارجی وارد کشور میشود آنها را در تهران ابتدا به خیابان ویلا و در اصفهان به میدان امام میبرند نشان از اهمیت زیاد این مراکز است اما متأسفانه عدم نظارت دقیق در این زمینه موجبات کمرنگشدن این مراکز و به تبع آن صنایع دستی را فراهم میکند.
وی اضافه کرد: در کشور ما بومیسازی بسیاری از صنایع دستی وجود دارد و هر استانی شاخصی در صنایع دستی دارد، مثل تبریز که نقرهسازی و فرش دارد، زنجان که چاقو دارد، صنایع دستی بجنورد، چارق و شهرکرد، قفل و آهنگری است، اتفاقی که الان افتاده این است که به اعتقاد من صد سال دیگر همه این ها فراموش میشوند چرا که همین الان به واسطه پایتختبودن اصفهان از نظر فرهنگی اساتید بنام هر شته که در استان خود بودند به اصفهان عزیمت کردهاند و با این وجود صنایع دستی هر استان کمفروغ خواهد شد، شاهد این مدعا چند رشته صنایع دستی است که در حال انقراض است.
امیری با بیان اینکه دستهای هنرمندان صنایع دستی مقدس است در باره خصوصیسازی صنایع دستی نیز خاطرنشان کرد: هر وقت توانستند دفاع مقدس را به بخش خصوصی بدهند صنایع دستی را هم به بخش خصوصی واگذار کنند چرا که ما هم در بخش حمایتی هستیم.
انتهای پیام/
راهاندازی شهرکهای صنایع دستی در هر استان/احیای صنایع دستی منسوخشده
شاهرخ پوری در گفتوگو با خیرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه صنایع دستی ایران از جایگاه والایی برخوردار است اظهار داشت: تولید این 250 رشته صنایع دستی موجود بر مبنای نیاز مردم آن دوره بوده است، پس بیشتر کاربردی بوده است لذا ما باید طوری فرهنگسازی کنیم که مردم به آنها نیاز پیدا کنند، به عنوان مثال ما برای نمد این کار را کردیم، علم میگوید نمد بهترن عایق رطوبت و صداست و از نظر پزشکی استفادههای خاص خود را دارد لذا نمد را در اینگونه از محصولات استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رشتههای دیگر منسوخ نشوند باید فرهنگسازی کنیم تصریح کرد: ما میدانیم دولت الان شرایط بد اقتصادی را سپری میکند اما صنایع دستی میتواند نجاتدهنده اقتصاد کشور باشد.
این تولیدکننده صنایع دستی با بیان اینکه حمایت از صنایع دستی را باید اولویتبندی کنیم ادامه داد:بر این اساس باید رشتههای منسوخ شده را اولویتبندی کرد و اولویت اول را به رشتههای منسوخشده بالای 4 هزار سال داد که هویت ملی هم هستند، اگر رشتههای منسوخشده حمایت شوند، آن سازندههای کاردستی به اسم صنایع دستی، با خود میگوید چون بسته حمایتی دارد آن را یاد میگیرم که اینجا با یک تیر دو نشان زدیم، اول اینکه هم رشته منسوخشده را احیا کردیم دوم اینکه اشتغالزادیی در زمینه هویت ملی ایجاد کردیم.
وی اضافه کرد: الان مبل ایران را به کجا میشناسند؟ یافتآباد، لذا باید شهرکهای بزرگ صنایع دستی با حمایت دولت و هنرمندان صنایع دستی راهاندازی کنیم برای این کار مثل مسکن مهر، دولت زیاد زمین دارد، مثلاً جاده رودهن که برای شمال مردم به مسافرت میرند شهرک بزنند، مقداری پول بگیرند از هنرمندان بگیرند، زمین از دولت، هزینه ساخت از هنرمند باشد با این موضوع میتوان صنایع دستی را احیا کرد.
پوری خاطرنشان کرد: اصلاً میتوان گفت که صنایع دستی ما نیاز به گردشگران خارجی ندارد اگر یک بازار مشهد در کنار حرم امام رضا بدهند ما هیچ چیز دیگری نمیخواهیم، اما وقتی در یک مراسم اختتامیه از خودِ سازمان صنایع دستی جایزه جنس چینی میدهد فاتحه آن را باید خواند.
انتهای پیام/
معاون پیشین هنرهای سنتی و صنایع دستی گفت: هنگام جابهجایی معاونت صنایع دستی به اصفهان آقایان گفتند در تایید درستی این انتقال همین بس که تا شانههای تو برگههای تحقیق در این زمینه وجود دارد. من دنبال برگی از این تحقیقات بودم؛ اما تا این لحظه حتی یک برگ هم پیدا نکردم.!
او از رییس سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرد تا به دنبال اطلاعات و اسناد تحقیقاتی مورد ادعای رییس وقت این سازمان هنگام جابه جایی معاونتها به شیراز و اصفهان بگردد.
رحمتی ادامه داد: من گشتم؛ اما حتی یک برگ از این تحقیقات را پیدا نکردم. مطمئنم شما هم بگردید پیدا نمیکنید. همکاران من در این معاونت از این جابهجایی آسیبها دیدند و شکایت ها دارند.
وی در ادامه به مزاح خطاب به محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: من تُرک هستم . ما ترکها گاهی حرفها را به سختی قبول میکنیم. آن زمان دربارهی تحقیقاتی که برای جابهجایی سازمان صورت گرفته بود، سوالی پرسیدم که خیلی هم ساده بود. گفتند؛ کار درستی انجام شده است و با دست حجم اطلاعاتی را که برای این تحقیقات انجام شده است، نشان دادند که تا شانه های من بود. من دنبال برگی از این تحقیقات بودم؛ اما حتی یک برگ هم پیدا نکردم.
رحمتی تودیعاش را نوعی سلام برای شروع کاری دیگر دانست. افزود: دورهی مدیریتیام را از زمان آقای ملکزاده -رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- شروع کردم، کار خاصی انجام ندادم فقط خواستم حوزه را آرام نگه دارم. حوزهای که رجعتی دوباره به تهران کرد و شاکلهاش از هم پاشیده شد.
معاون پیشین هنرهای سنتی و صنایع دستی اضافه کرد: سال ۸۹ مدیریت وقت تصمیم گرفت، این دو مجموعه را از تهران خارج کند، چون به این نتیجه رسیدند که باعث ترافیک و آلودگی شهر، میراث فرهنگی و صنایع دستی است. دو سالی از تهران رفتیم و نمیدانم برگشتمان چطور اتفاق افتاد، چون یک شبه بود.
او اظهار داشت: بعد از برگشت، خیلی از دوستان گفتند؛ ما را نجات دادید. بعضیها هم گفتند به صنایع دستی خیانت کردید، چون صنایع دستی متعلق به اصفهان است. آقای دکترمحمد علی نجفی این شوخی است، شما هم خیانت کردید که صنایع دستی را برگرداندید.
رحمتی سخنانش را با شعری از حافظ با این مصرع پایانی «دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ/ که رستگاری جاوید در کم آزاریست» پایان برد.
به گزارش هنرنیوز، همچنین در این مراسم محمد علی نجفی – رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- طی حکمی مسوولیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان را به یحیی رحمتی واگذار شد.
او به مزاح گفت: آقای رحمتی را به موطن و اصل خود برگرداندیم، چون خیلی هم علاقه دارد، ترکی صحبت کند و بعضی وقتها هم که فارسی صحبت کند به کانال دو میزند.
در مراسم تودیع ، یک اثر قلمزنی نیز از سوی کارکنان معاونت صنایع دستی به یحیی رحمتی اهدا شد.
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
توهین و بی احترامی بزرگ مسئولان میراث فرهنگی دولت قبلی به صنایع دستی ایران زمین
با توجه به اینکه هنرمندان صنایع دستی ماهر و خوب و پرپتانسیل ما در ایران با ورود جنس های چینی مخالفت میکرده و مخالفت خود را با ورود جنس چینی بارها اعلام نموده اند در این بین دولت قبل مجسمه مشاهیر ایران را از چین وارد نمود ؟
|
|||||
صنایع دستی توسری خورده است؛ | |||||
نکو: ورود ۳ هزار مجسمه چینی بیکیفیت مشاهیر کشور توهین به ایران بود |
ابراهیم نکو در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت:دآور شد: متاسفانه صنایع دستی توسری خورده است و امروز با شبیهسازیهایی که بخصوص در کشور چین صورت میگیرد و شبیهسازی آن دوباره به داخل کشور میآید، هنر اصیل ما به یغما میرود و متاسفانه نظارت کافی هم در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در گذشتهای نزدیک، ۳ هزار مجسمه بیکیفیت یا با کیفیت پائین مشاهیر ایرانی را کشور چین ساخت و وارد کشور شد که این موضوع توهینی به کشور ایران محسوب میشود، از طرفی آن مجسمهها را در داخل کشور با قیمت پایین به فروش رساندند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فکر میکنم در حوزه هنرهای دستی بیمهریهای زیادی صورت گرفته است که باید کارگروههای ویژه به منظور ساماندهی این حوزه از صنعت کشور صورت گیرد تا در آینده هم هنرمندان این حوزه را تشویق کنیم که میتواند در اشتغالزایی کمک کند و از طرف دیگر هنر ما به درستی به جهان معرفی شود.
وی با بیان اینکه اتفاقتی در حوزه صنایع دستی افتاده است که متاسفانه موجب کمانگیزگی در تولیدکنندگان صنایع دستی شده است تصریح کرد: در این زمینه باید خون تازهای در رگهای صنایع دستی کشور وارد شود تا بتوان آینده مناسبی را برای این حوزه انتظار داشت.
انتهای پیام/
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/159458
|
|||||
معاون جدید صنایع دستی کشور در گفتوگو با تسنیم: | |||||
خصوصیسازی در صنایع دستی متوقف است/برخی قسمتها باید به صورت مشروط واگذار شود |
بهمن نامور مطلق در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که با مسئولیت جدید شما، تکلیف خصوصیسازی صورتگرفته در اواخر دولت دهم به کجا خواهد رسید اظهار داشت: این خصوصیسازی فعلاً متوقف شده است تا دوباره بازتعریف شود.
معاون جدید صنایع دستی کشور تصریح کرد: به نظر من به صورت مشروط باید برخی از فعالیتها و قسمتها خصوصیسازی شود اما نباید خصوصیسازی باعث شود دولت بهانهای پیدا کند تا حمایت از آن قسمتهایی که واقعاً باید حمایت کند و همه جای دنیا حمایت میکند را صرف نظر کند.
وی خاطرنشان کرد: خصوصیسازی نباید بهانهای شود ما صنایع دستی که میراث این مرز و بوم است را رها کنیم بلکه همه کشورهای دنیا حمایت میکنند ما هم باید حمایت کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در اواخر دولت دهم طبق دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت، بخشهای تصدیگری معاونت صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شد که البته بسیاری از کارشناسان آن را عجولانه خواندند و با وجود اعلام این موضوع که کار کارشناسی روی آن انجام شده است آئیننامه اجرایی آن یا تدوین نشد یا با وجود پیگیریها ارائه نشد.
انتهای پیام/
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/163779
پدیدهای عجیب در نحوه صدور کارت صنعتگری هنرمندان صنایع دستی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشکلاتی که هنرمندان صنایع دستی با آن درگیر هستند موضوع صدور کارت صنایع دستی و به تبع آن صدور کارت بیمه آنهاست که متأسفانه با وجود ظرفیت بالای معاونت صنایع دستی که در زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی قرار دارد این امر به سازمان فنیوحرفهای واگذار شده است که آن سازمان هم مشکلات خاص خود را دارد.
یکی از این مشکلات این است که اولاً سازمان فنیو حرفهای کارشناس همه 250 رشته موجود در حوزه صنایع دستی را ندارد لذا برخی از رشتهها برای اینکه کارت بیمه و حتی کارت صنعتگری بگیرند با مشکل مواجه هستند و از طرفی به نظر می رسد جنس سازمان فنیو حرفه ای با صنایع دستی فرق میکند و ماموریت هر کدام نیز با هم متفاوت است.
برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع با برخی از هنرمندان صنایع دستی گفتوگو کردیم که نظرات آنها را در زیر میخوانید؛
*گرفتن مدرک از کسی که شاگرد من بوده توهین به من است
شهرام امیری، استاد دانشگاه و یک تولیدکننده صنایع دستی در این زمینه میگوید: این توهین به من است که وقتی مدرک درجه یک صنایع دستی دارم باید کارت خودم را از فردی بگیرم که شاگرد من بوده است، چرا من را به یک آدم بیتخصص میدهند؟ که البته آن هم رقیب من است و به من اجازه نخواهد داد من رشد کنم، چرا فنی و حرفه ای وارد این موضوع میشود؟
وی میافزاید: برای دریافت کارت بیمه که حق هنرمندان صنایع دستی است، فنیوحرفهای میگوید که شما کارت آموزش خود را از من بگیرید تا مدرکی به شما بدهم که آن را به معاونت صنایع دستی ارائه کنید و بتوانید بیمه شوید، این خودش توهین بزرگی به هنرمندان است، شما پیش کسی میروید که پیش خودت کار را یاد گرفته است.
*این اتفاق از بیعرضگی معاونت صنایع دستی و هنرمندان آن است
محمدرضا رشیدکردستانی، سرپرست اسبق معاونت صنایع دستی کشور نیز دراین زمینه میگوید: متأسفانه هنرمند صنایع دستی باید کارت آموزش هنر خود را داشته باشد لذا در آن جایی که تراشکاری و سیمکشی که مربوط به سازمان فنی و حرفهای است را یاد میدهند مثلاً کلاس فرش بافی برگزار میکنند و هنرمند فرشباف باید از یک آدم غیرهنرمند چیزی را یاد بگیرد، امتحان بدهد تا بعدکارتی را به او بدهند تا آن کارت مبنای بیمهای شدن وی باشد.
وی میافزاید: این اتفاق به علت بیعرضگی معاونت صنایع دستی و هنرمندان آن است که باید کارت صنایع دستی خود را از سازمانی دیگر دریافت کنند.
*استاندارد رشته نمدمالی را خودم برای سازمان فنی و حرفهای نوشتم/فنیوحرفهای صلاحیت این کار را ندارد
سعید سالارمنش یک تولیدکننده صنایع دستی در رشته نمدمالی هم در این زمینه میگوید: سازمان فنی و حرفه ای کسی را در رشته من نداشت که از من امتحان بگیرد، گفتند ما نمیتوانیم شما را بیمه کنیم، گفتم چرا؟ گفت: ما در تهران نمد مال نداریم.
وی اضافه میکند: آنها استاندارد این رشته را هم نداشتند لذا من استاندارد آن را نوشتم، تدوین کردم، خودم 100 سوال 4 جوابی نوشتم و از خودم امتحان گرفتم. جالب است که نقشههایی که کشیدم به من گفتند بهبه! چه نقشه قشنگی کشیدی.
سالارمنش اضافه میکند: یکی از مشکلات موجود این است که رشتههای موجود در معاونت صنایع دستی با رشتههای فنیو حرفهای فرق میکند لذا به نظر نمیرسد این سازمان صلاحیت آن را داشته باشد که هنرمندان صنایع دستی برای گرفتن کارت آموزش به آن مراجعه کنند.
*معاونت صنایع دستی به تنهایی نمیتواند کارت صنایع دستی هنرمندان خود را صادر کند
احمد ذاکریمنش نیز در این زمینه میگوید: الان اگر به سازمان صنایع دستی بروید و بخواهید که کارت کیفسازی را بگیرید به شما نمیدهند، چون خود سازمان نمیتواند به تنهایی کارت بیمه صادر کند و این خود نشان از ضعف این سازمان بزرگ است.
وی میافزاید: همه افرادی که میخواهند کارت بیمه دریافت کنند باید امتحان دهند و کارت فنیو حرفهای را به معاونت صنایع دستی ارائه دهند تا آنها هم کارت صنعتگری صادر کنند و نامهای دهند تا بیمه انجام شود.
ذاکریمنش تصریح میکند: با این ترتیب اساتید قدیمی برای اینکه بخواهند بمه شوند باید باید به سازمان فنی و حرفهای مراجعه کنند که شأن این اساتید این نیست که بخواهند سر کلاس سازمان فنی و حرفهای بنشینند. از طرفی سازمان فنی و حرفهای نیز برخی از رشتهها مانند مینیاتور را ندارد لذا نمیتواند کارت آموزش برای هنرمندان این رشته صادر کند.
وی اضافه میکند: نکته دیگر هم این است که سازمان فنی و حرفهای سازمان جدایی است که رشتههایش سنخیتی با رشتههای سازمان صنایع دستی ندارد سازمان صنایع دستی سازمانی هنری است و آن سازمان، فنی و حرفهای است.
انتهای پیام/
پرند: دریافت کارت آموزش از فنیوحرفهای برای رشتههای محدودی از صنایع دستی است
کوروش پرند در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که گفته میشود هنرمندان صنایع دستی باید برای دریافت کارت بیمه صنعتگری خود ابتدا آموزش لازم را در این سازمان ببینند و این در حالی است که این سازمان اولاً کارشناس همه رشتههای صنایع دستی را ندارد و دوم اینکه با این روند برخی از اساتید صنایع دستی برای دریافت بیمه خود باید به این سازمان و گذراندن دوره آموزش به این سازمان مراجعه کنند که این موضوع دور از شأن این اساتید است اظهار داشت: این موضوع فقط برای رشتههای قالیبافی و چند رشته محدود دیگر است.
وی اضافه کرد: این روال برای همه رشتههای موجود در صنایع دستی نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این گفته رئیس سازمان فنیو حرفهای در حالی است که بسیاری از هنرمندان صنایع دستی از جمله نمدمالی و رشتههای دیگر با این مشکل درگیرند و اعتراض خود به این موضوع را به این خبرگزاری اعلام کردهاند.
انتهای پیام/
سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «رییس اسبق» این سازمان را مقصر اصلی در جریان انتقال معاونتهای میراث فرهنگی و صنایع دستی از تهران به شهرستانها و خسارتهای واردشدهی ناشی از این تصمیم معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمی برای تغییر بخش حقوقی این سازمان دارید با توجه به برخی اظهارات مبنی بر اینکه بسیاری از اتفاقات و جریانهای سازمان به این دفتر برمیگردد؟ اظهار کرد: دفتر حقوقی زیر نظر معاونت امور مجلس و حقوقی سازمان است و معاون این بخش باید تصمیم بگیرد؛ ولی فکر نمیکنم در ارتباط با جابهجایی معاونتهای سازمان، بخش حقوقی یا هیچ بخش دیگری از سازمان مقصر باشد. اگر تقصیری وجود داشته باشد، به شخص اول و رییس این سازمان برمیگردد که بدون مشورت با مدیران، تصمیم گرفت و بدون نظر کارشناسان سازمان، آن را به اجرا گذاشت و روسای بعدی هم مجبور شدند، آن تصمیم را جبران کنند و معاونتها را برگردانند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان میراث فرهنگی، خسارتهای واردشده از نظر مادی در زمان انتقال معاونتهای این سازمان به اصفهان و شیراز را پیگیری خواهد کرد؟ گفت: هنوز خودم تصمیم نگرفتهام؛ ولی صحبت است که کمیتهای را تشکیل دهیم، نه الزاما برای پیدا کردن نقاط ضعف، بلکه دربارهی مشخص کردن آثار و تبعات جابهجایی معاونتهای میراث فرهنگی و صنایع دستی. شاید این کار را بهگونهای که گزارشی کامل از آن داشته باشیم، برای عبرت آیندگان انجام دهیم، یعنی اگر این کار خوب بوده، بقیهی دستگاهها هم آن را انجام دهند و اگر بد بوده، دیگر در کشور، کسی به خود اجازه ندهد شخصی تصمیم بگیرد تا زندگی خصوصی بخش زیادی از کارمندان را درگیر کند.
انتقال سازمان حتی به طلاق در خانوادهها منجر شد
وی اظهار کرد: متأسفانه این تصمیم در مواردی به طلاق در میان کارمندان این سازمان منجر شد و فکر میکنم باید گزارش جامعی در اینباره تهیه کنیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این گفتوگو که در جمع خبرنگاران و در حاشیهی مراسم تودیع و و معارفهی پنج نفر از معاونان و مشاوران این سازمان انجام شد، دربارهی ساختمان قدیمی صنایع دستی و اختصاص ساختمانی مجزا به این معاونت، بیان کرد: از دست دادن ساختمان قدیمی معاونت صنایع دستی، از آفتها و زیانهایی است که در نتیجهی تصمیم ناپختهی انتقال این سازمان از تهران به اصفهان برای هنرمندان و کارشناسان ایجاد شد. بهنظر میرسد، آن ساختمان را دیگر نمیتوانیم برگردانیم و باید جای مناسبی را برای این مجموعه فراهم کنیم. مشکلات بودجه و مسائل مالی دولت را هم که همه در جریان هستند. با این حال، امیدواریم این مشکل بهنوعی حل شود. طرحی هم در حال تهیه است که مقدمات آن فراهم شده و بهموقع اعلام میشود.
او دربارهی سیاست این سازمان برای راهاندازی بازارچههای صنایع دستی نیز گفت: ما نمیخواهیم چند بازارچهی بزرگ در هر شهری راهاندازی کنیم، چرا که مجموعه کاری که در سازمان انجام میشود در تعامل با سایر سازمانها و درگیر کردن آنها با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. براساس این سیاست شهرداری تهران و شورای شهر یکی از جاهایی است که حتما با آنها تعامل خواهیم داشت و مذاکرات اولیه را نیز انجام دادهایم.
نجفی ادامه داد: شهرداری در تأسیس بازارچههای صنایع دستی خیلی میتواند کمک کند. حُسن کار با شهرداری این است که در میان فعالان این بخش، چهرههای فرهنگی هستند که میتوان زبان مشترک با آنها پیدا کرد. علاوه بر این، هر کاری که در شهرداری تهران انجام شود، در فاصلهی زمانی کوتاهی، الگوی سایر شهرداریها هم میشود.
راهاندازی بازارچهی صنایع دستی در دانشگاهها
وی همچنین از تلاش برای ایجاد بازارچههای صنایع دستی در دانشگاهها و بعضی مراکز آموزشی سخن گفت و افزود: در اینباره، حتا با مسوولان سابق دانشگاه آزاد هماهنگیهایی کرده بودیم که از ابتدای مهرماه امسال، چند بازارچهی صنایع دستی، خاص دانشجویان در تعدادی از دانشگاههای آزاد راهاندازی شود که با تغییر مدیریت این دانشگاه، این طرح باید با مسوولان جدید مطرح شود.
او ایجاد دهکدههای صنایع دستی را نیز یکی دیگر از برنامههای مورد نظر این سازمان اعلام کرد و گفت: ما فقط به ایجاد چند بازارچه که قبلا حرف آن بود، اکتفا نمیکنیم. امیدواریم نمایشگاهها و بازارچههای کوچک و بزرگی در نقاط مختلف کشور ایجاد شوند.
محدود کردن ورود صنایع دستی چینی ضروری است
نجفی دربارهی واردات صنایع دستی چینی نیز گفت: متأسفانه این تولیدات بیضابطه به کشور وارد میشوند و فکر نمیکنم در هیچ کجای دنیا، اینطور بازار داخلی را به ضرر تولیدات ملی و به نفع تولیدات خارجی تخریب کنند. معتقدیم حتما باید از طریق دولت محدودیتهایی برای ورود صنایع دستی خارجی، بویژه آن بخش بیکیفیت، ایجاد کنیم تا از صنایع دستی داخلی حمایت شود.
او دربارهی اقدامات و برنامههای این سازمان در زمینهی صادرات صنایع دستی نیز اظهار کرد: این موضوع با مسائل زیادی در ارتباط است که بخشی از آن به هنرمندان برمیگردد، چراکه بازار دنیا، رقابتی است و نمیتوان براساس قرارداد، تشریفات و نظام بروکراسی، کالایی را صادر کرد. باید از نظر کیفیت محصول و قابل استفاده بودن تولیدات صنایع دستی، هنرمندان خود کمر همت ببندند و در بازار رقابتی که چین، هند و بسیاری از کشورهای دیگر در آن حضور دارند، رقابت کنند، البته صنایع دستی ایران از نظر تنوع و کیفیت، جلوتر از صنایع دستی آن کشورها است؛ اما باید سلیقهی بهرهبردار را در دنیا شناسایی کنیم و براساس آن، کیفیت و تنوع محصولاتمان را افزایش دهیم.
وی بخشی از این مسوولیت را متوجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: در گذشته، هیچ سیاست روشنی دربارهی صنایع دستی وجود نداشت، به این معنی که چه میزان، هنرمندان صنایع دستی و فعالان این بخش باید به سازمان اتکا داشته باشند و سازمان تا چه سطح، در سیاستگذاریهای کلان حرکت کند. امیدوارم با انتخاب «بهمن نامور مطلق» معاون جدید که از مدیران برجستهی کشور است، برنامهای را برای این بخش تدارک ببینیم که تقسیم کار روشنی بهوجود آید.
نجفی همچنین یادآوری کرد: بخشی از کار سازمان، سیاستگذاری کلان و بخشی دیگر، حمایت از هنرمندان و فعالان این حوزه است تا هنرمند و سازمان از یکدیگر، بیشتر از توان خود انتظار نداشته باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق به جای یحیی رحمتی، سکاندار معاونت صنایعدستی شد. پیش از این، افراد دیگری برای حوزه معاونت صنایع دستی پیشنهاد شده بودند اما در نهایت این سمت به بهمن نامور مطلق رسید.
وی نشانهشناس ایرانی و استادیار گروه فرانسه دانشگاه شهیدبهشتی است. او پس از سپری شدن کارشناسی مترجمی زبان فرانسه برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. کارشناسی ارشد را در رشته زبانشناسی و رایانه در دانشگاه بلز پاسکال در کلرمون-فران گذراند و دوره دکتری را در رشته ادبیات تطبیقی و در همان دانشگاه ادامه داد.
نامور مطلق از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۸ دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بود و هماکنون معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران است.
پیش از او یحیی رحمتی این مسئولیت را داشت رحمتی از سالها پیش در حوزه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی مشغول به فعالیت بوده است.
یحیی رحمتی
یحیی رحمتی از سال 1380 تا 1383 معاون صنایع دستی استان زنجان بود. او در دو دوره از سالهای 1385 تا 1389 مدیرکل حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی و مدیر بخش آموزش، حمایت و تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بوده است. رحمتی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در حوزه هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفته است.
قرار است رحمتی، ظهر روز چهارشنبه با معاونت صنایع دستی خداحافظی و صندلی خود را به نامور مطلق دبیر سابق فرهنگستان هنر، مدرس و پژوهشگر حوزه هنر بسپارد.
به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم تودیع و معارفه سه معاون در سازمان میراث فرهنگی و دو مشاور ظهر روز چهارشنبه در ارگ آزادی تهران برگزار شد با صدور احکام جداگانه از سوی محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، اسدالله درویش امیری به عنوان معاون امور مجلس حقوقی و استانها، بهمن نامور مطلق به عنوان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و سعید شیرکوند به عنوان معاون سرمایه گذاری و تامین منابع، مهسا السادات شریفی به عنوان مشاور امور زنان، خانواده و جوانان و صدیقه ببران به عنوان مشاور امور بین الملل در این سازمان منصوب شدند.
در این مراسم یحیی رحمتی معاون سابق صنایع دستی که سمت خود را به بهمن نامور مطلق سپرد بیان کرد: سعی کردم در مدتی که این معاونت را برعهده داشتم فضای آرامی را برای همکاران در این معاونت بوجود بیاورم.
وی با اشاره به انتقال معاونت صنایع دستی به استان اصفهان که دو سال پیش انجام شده بود گفت: وقتی می خواستند این معاونت را به استان اصفهان انتقال دهند گفتیم آیا این کار تخصصی است در پاسخ به ما پوشه های بررسی این طرح را که تا بالای کمرمان می آمد نشانمان دادند اما نه من یکی از آن برگه ها را دیدم و نه شما می توانید آن برگه ها را در سازمان میراث فرهنگی پیدا کنید.
وی افزود: این در حالی بود که همیشه عنوان می کردند استان اصفهان پایتخت صنایع دستی کشور است و باید معاونت به این استان انتقال داده شود اما این کار باعث وارد آمدن لطمات زیادی به معاونت و کارکنان شد چرا که کارمندان هم لطمات روحی و کاری زیادی دیدند. من اینجا اعلام می کنم در معاونت صنایع دستی تنها تلاشم آرام نگه داشتن این فضا باشد.
ضعف بانکها در تخصیص تسهیلات به صنایع دستی/ دولت به حوزه فروش صنایع دستی وارد شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از حوزههایی که در آن باید بیشتر از گذشته کار شودو به نوعی پاشنه آشیل صنایع دستی کشور است، موضوع توزیع محصولات صنایع دستی است. موضوعی که دولت باید در آن دخالت کند و حمایتهای لازم را انجام دهد اما متأسفانه شاهدیم که دولت در این زمینه یا پای خود را عقب کشیده است یا بد عمل میکند، البته اقدامات خوبی هم در این زمینه داشتهایم.
در این حوزه گفتوگو میکنیم با محمدرضا رشید کردستانی، استاد دانشگاه و سرپرست اسبق معاونت صنایع دستی کشور که متن این گفتوگو را در زیر میخوانید؛
*تسنیم: به نظر میرسد در حوزه توزیع محصولات صنایع دستی با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم، همینطور است؟
*رشیدکردستانی: تقریباً همینطور است، در این حوزه مسائلی داریم که بر توزیع محصولات صنایع دستی اثرگزار است، اولین نکته در این بخش، نقش واسطههاست که به دو بخش تقسیم میشوند یکی، اتحادیههای بزرگ تحت هر عنوان یعنی اتحادیههای استانی و کشوری و دیگری سایر یعنی تعاونیهای تولیدی هستند. در بخش سایر، به عنوان مثال در یکی از شهرهای مرزی، تعاونی دیدم که آنها دختران بی سرپرست را زیریک سقف جمع کردند و به آنها پول میدادند و آنها تولید میکردند، این تعاونیها حتماً نیاز به کمک دارند و شما نمیتوانید آن را با تعاونیهای دیگر در یک کاسه قرار دهید چرا که اینها نیاز به کمک بلاعوض هم دارند.
*تسنیم: در این حوزه صنعتگران و روستاییهای تولیدکننده صنایع دستی هم قرار می گیرند؟
*رشیدکردستانی: بله، به جز این تعاونیها، صنعتگرانی داریم که خردهپا هستند یعنی سرمایه کمی دارند اما آگاهی و علم دارند، یعنی کسانی که زبان انگلیسی میدانند و درجریان هستند که فلان نمایشگاه در آن کشور کی برگزار میشود، اقدام میکنند، دعوتنامه برایشان میآید و گمرک بار میزند و هیچ کار هم به سازمان صنایع دستی ندارد و همانطرو که شما گفتید، آخرین بخش از حوزه سایر، روستاییها و در نهایت مسافرانی هستند که کالا همراه خود میبرند.البته گروهی از تولیدکنندگان که نمیتوانند در هیچ کدامیک از این دستهها باشند کار دولت است که آنها را حمایت و آگاهسازی کند.
*تسنیم: یکی از مهمترین ضعفهای کشور در زمینه توزیع و وفروش محصولات صنایع دستی عدم تبلیغات مناسب و بازاریابی است در این زمینه نظر شما چیست؟
*رشیدکردستانی: متأسفانه این مشکل دامن گیر حوزه صنایع دستی شده است و یکی از حوزههایی است که میتواند در صورت عملکرد مناسب بار بزرگی را از دوش تولیدکننده بردارد،در حوزه توزیع بازاریابی و شناخت بازار هدف باید به این سوالات پاسخ داد؛ این محصول را کجا میخرند؟ چه رنگی از آن را میخرند؟ در چه فصلی بهتر میخرند و ذائقه آن طرف چیست؟ از طرفی باید نسبت قیمت ریال و دلار را سنجید که برای تولیدکننده، صادرات به صرفه باشد، نکته دوم در این مرحله این است که باید مجموعهای در معاونت صنایع دستی ایجاد شود که به تولیدکنندههای صنایع دستی کشور خط بدهد و به آنها اعلام کند که چه محصولی را با چه کیفیتی و با چه رنگی برای این کشور تولید کنند.
*تسنیم: یکی از از حوزههای دیگری که در توزیع محصولات صنایع دستی مهم است بحث سرمایه است، دولت چه نقشی در تامین یا حمایت از این سرمایهها دارد؟
*رشیدکردستانی: یکی از سرمایههای موجود در بخش صنایع دستی، سرمایه در گردش است، به این معنا که این تاجر میخواهد محصول صنایع دستی را خارج از کشور بفروشد، دولت باید در اینجا پولی به او بدهد تا او از تولیدکننده بخرد و در کشور مقصد بفروشد، سپس پول خودش را بردارد، قسط دولت را هم بدهد. اینجا آنجایی است که دولت باید وارد شود.
*تسنیم: چرا؟
*رشیدکردستانی: چون این تاجر اولاً اینقدر پول ندارد دوماً که پولش میخوابد و این آنقدر توان ندارد که این پول را یک سال بخواباند لذا دولت باید وام با بهرههای بسیار کم، طوری که برای تاجر صرف کند، در اختیارش قرار دهد تا او بتواند وارد این موضوع شود، یکی از راههای مهم تقریباً ضعیف این حوزه از صنایع دستی همین موضوع است. جالب است که اگر سوال کنیم چه کسی این کار را انجام داده است در جواب باید گفت که بخش خصوصی.
*تسنیم: شاهدیم که در این حوزه وامها از سوی بانکها یا تخصیص نمییابند یا به سختی واممیدهند.
*رشیدکردستانی: بله همینطور است.در بخش سرمایه، بانکها، بسیار ضعیف عمل میکنند و خیلی سخت وام میدهند از طرف دیگر ما وامهایی بدون برنامهریزی دادیم با عنوان وامهای مشاغل خانگی، متأسفانه این پول را هدر دادیم و نظارت هم نکردیم یعنی کلی پول که می توانست در تولید بیاید در بخش مصرف رفت. اینجاها دولت باید وارد شود.
یکی از نکاتی هم که در توزیع محصولات صنایع دستی مهم است مساله نمایشگاههای و بازارچههای و شهرکهای صنایع دستی دائمی و غیردائمی و خارجی و داخلی است. اینها راهکارهایی هستند که میتوانند به تولیدکننده کمک کند که تولیدکننده با مکانیزم صحیح اعتماد کند، کالایش را عرضه کند. بعد وقتی تقاضا را تحریک کنید و میزان آن بالا رود، فروش تولیدکننده بالا میرود و قوی میشود لذا صنایع دستی رونق مییابد.
گفتوگو از مسعود ملکی
انتهای پیام/
نمایشگاه گردشگری و پیاده راههای تهران قدیم
شامل بیش از 60 غرفه صنایع دستی و سوغات
تاریخ نمایشگاه 6 الی 16 مهر
ساعت بازدید 9 صبح الی 20
غرفه چرم نیما یادتون هم نره
شماره تماس برای گرفتن میز رایگان برای کار ورک شاپ در کنار فروش 0919726656
کد خبر: 92070603223شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۸معاون صنایع دستی:
خصوصیسازی در صنایع دستی متوقف است سرویس : فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گفت: خصوصیسازی صنایع دستی تا توانمند شدن بدنهی کارشناسی تشکلهای مردمنهاد متوقف شده است.
یحیی رحمتی در گفتوگو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی روند خصوصیسازی صنایع دستی در کشور که مصوبهی دولت قبل را داشت و براساس آن، برخی اتحادیهها وارد عمل شدند تا برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی را طبق قراردادهایی با این معاونت در اختیار بگیرند، توضیح داد: خصوصیسازی، مصوبهی دولت است؛ ولی موضوع برگزاری برخی نمایشگاهها توسط بخش خصوصی و اتحادیهها با آن مصوبه کاملا تفاوت دارد. معمولا برخی اتحادیهها برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی را از ما درخواست میکنند که ما بهعنوان بخش دولتی فقط بخشی از هزینهی آنها را تأمین میکنیم و این موضوع تازهای نیست و در گذشته هم وجود داشته است. غرفههای این نمایشگاهها معمولا رایگان به هنرمندان داده نمیشود و کسی هم مجبور نیست در این نمایشگاهها شرکت کند که بعد نسبت به هزینههایی که دریافت میشود، معترض شود.
وی ادامه داد: نمایشگاههایی که اتحادیهها و بخش خصوصی برگزار میکنند کاملا جدا و متفاوت از نمایشگاههای صنایع دستی استانی است که ما برگزار میکنیم و برپایی آن نمایشگاههای خصوصی سبب تعطیلی نمایشگاههای استانی نمیشود.
رحمتی تأکید کرد: در خصوصیسازی موضوع واگذاری نمایشگاهها مطرح نیست، بلکه موضوع اصلی، واگذاری بخشی از وظایف به تشکلهای خصوصی است که شامل صدور مجوزها (پروانهی کارگاهی و کارت شناسایی) میشود که این هم عملا بهدلیل وجود محدودیت در بدنهی کارشناسی تشکلها، هنوز اجرایی نشده است.
معاون صنایع دستی اظهار کرد: هدف از واگذاری این مجوزها نیز تسهیل امور است، نه اینکه افتی در کار ایجاد شود. با این شرایط، وقتی بخش خصوصی توانمند نباشد، واگذاری این امور باعث میشود صنعتگر با مشکل مواجه شود، برای همین روند خصوصیسازی تا توانمند شدن بدنهی کارشناسی تشکلهای مردمنهاد متوقف میشود، تا آن زمان که به یقین برسیم بخش خصوصی و تشکلها، آمادگی پذیرش این مسوولیت را دارند.
او همچنین خطاب به هنرمندانی که نسبت به واگذاری برخی امور به اتحادیهها و خصوصیسازی نگرانیهایی دارند، گفت: نباید نگران باشید؛ در هر حال، موضوع خصوصیسازی و فعال کردن بخش خصوصی در دستور کار هر دولتی است؛ ولی این کار برای تسهیل در امور انجام میشود نه برای افت کارها.
معاون صنایع دستی دربارهی دیدگاه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به خصوصیسازی با توجه به اینکه مصوبهی آن به دولت قبل مربوط میشود، بیان کرد: آقای نجفی به کار کارشناسی معتقد است و از ما در اینباره گزارشهای کارشناسی خواسته و قطعا اظهاراتشان مبتنی بر این گزارش خواهد بود. ما اکنون در مرحلهی تدوین اطلاعات هستیم که پس از ارزیابی توانمندی استانها و تشکلهای مردمنهاد، آسیبها و مزایای خصوصیسازی، گزارش جامعی را به رییس سازمان تحویل میدهیم تا تصمیم نهایی براساس آن گرفته شود.
انتهای پیام
|